Det går bakåt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
KOJ
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 22:35
Ort: GBG

Det går bakåt

Inlägg av KOJ »

Hallå på Er !

Behöver tips på att vända trenden !

Vi startade med "kuren för 5 dagar sedan, de första 2 dygnen gick som planerat och även nattsömnen är mycket bra. Natt 4 vaknade hon bara 3 ggr(2ggr somnade hon om själv) Men insomningen har blivit mycket sämre efter det att mamma tog över. Hon har även bajsat 3 kvällar i rad (vid insomning).
Dagsluren tog 45 min igår och en timma idag ! kvällssomningen igår ca 35 min och ikväll 40 min (idag gjorde jag den).
Inget vidare!
Vi har använt solfjädern så lite som möjligt men efter 30-40 min så har vi blivit lite desperata och använt den lite längre.
Flickan är 22 månader och säger även "inte sova" flera ggr per dag.

Är det någon som har några tips ?

Från en "blöt" pappa .
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej,
välkomna hit!
Populärt uttrykt så "byggdes rom inte på en dag" :wink: En bestående förändring tar tid och måste så få göra. Och liten måste fråga om pappa & mamma vet vad dom sysslar med.

Läs avsnittet om säkerheten igen! (för ni har väl SHN?! Om inte köp den!!) Det är lätt att tro att man vet vad kuren går ut på om man bara läst lathunden. Er uppgift är ju att förmedla en osviklig attityd av säkerhet och självklarhet. "Här sover du tryggt! Mamma & pappa håller vakt."

Angående kvällsbajsandet så ta det lugnt. Gör ingen grej av det, om möjligt byter ni i sängen i det mörka sovrummet med ljuset från rummet utanför som hjälp. Annars kan ni göra som jag gjort och lägga en handduk på golvet bredvid sängen. Det viktiga här är att inte göra det hela till en social händelse 8) Det är natt och då skall man sova, så så lite samtal som möjligt. Lägg sedan tillrätta igen (vid behov solfjäder) och så ramsa ut.
KOJ skrev:Men insomningen har blivit mycket sämre efter det att mamma tog över...
Dagsluren tog 45 min igår och en timma idag ! kvällssomningen igår ca 35 min och ikväll 40 min (idag gjorde jag den).
Lyssna! Är lillan ledsen? Arg?
BEHÖVER ni gå in?
Nu vet inte jag hur mycket ni varit inne hos tjejen efter varje läggning eller hur hon svarar på ramsan. beskriv gärna lite mer detaljerat. Det viktiga är att inte trafikera i onödan. När ni väl går in för att lugna så gör det ordentligt. Se till att andningen blir lugn och att kroppen slappnar av, DÅ ramsar ni ut. Men ramsan är ert främsta verktyg så LYSSNA.

Hur gammal är er juvel? Lägg gärna till en signatur med lillans ålder längst ned, då är det lättare för oss här att hjälpa er.

Lycka till,
kramar Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
KOJ
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 22:35
Ort: GBG

Inlägg av KOJ »

Tack för svar.

Jodå vi har läst boken båda två men det kan säkert vara så att vi inte är tillräkligt "säkra".

Vi är inte inne så ofta och vi ramsar inte lika ofta. Jag tycker att ramsan fungerar sämre nu än den gjorde de första nätterna.

Idag på dagsluren så sov hon inte en blund, hon låg och snackade hela tiden ! Inget gråt , dock en nummer 2 igen (jag bytte i sängen). Vi höll på i 1,5 timma.Hon var inte ens nära att somna.
Har inte sovit mer idag.

Läggdags vid 19,15, började med "vanligt" gråt och gnällande men ökade till "riktigt" skrik!Jag ramsade och gjorde en snabb solfjäder men inget bet riktigt. Efter ca 30 min gick jag in och gjorde en längre solfjäder, ramsade ut. Lite gnäll men hon somnade.

Vi ger oss inte !

22 månader är hon.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ok, då vet jag lite mer.
Vad har ni för schema förresten?
Läggdags vid 19,15, började med "vanligt" gråt och gnällande men ökade till "riktigt" skrik!Jag ramsade och gjorde en snabb solfjäder men inget bet riktigt. Efter ca 30 min gick jag in och gjorde en längre solfjäder, ramsade ut. Lite gnäll men hon somnade.
Hur svarar hon på ramsan? Lyssnar hon på er för att sen öka i styrka/svara eller är det samma gråt oavsett? Om hon skriker högre så ramsar ni högre, är hon arg svarar ni bestämt osv. Var inte rädda för att ramsax8 eller x12. Vad man vill uppnå är en dialog.
Som du märkte hjälpte inte din snabba solfjäder, snarare blev hon arg och kastade ut dig. När du bestämmer dig för att gå in så måste du också fullfölja och lugna barnet. Så här i början tar det en stund innan budskapet når fram, senare kan du vara snabbare i vändningarna.

Ang att hon låg och snackade på dagsluren så är det helt ok. Så länge hon inte var ledsen och behövde hjälp så får hon sköta sig själv. Min son kan ofta ligga och snacka hela vilan igenom. Det är ju ändock vila. Vi kan inte sova åt barnen bara ge dom förutsättningarna 8)

Keep up the good work!Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
KOJ
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 22:35
Ort: GBG

Inlägg av KOJ »

Hallå igen !

Det går bättre och bättre. Ingen sömn på dagen igår heller men hon somnade som en sten på kvällen.

Nu (dagsluren) grät/gnällde hon i 15 min pratade i 15 min sedan somnade hon.

Vi (mor/far/barn) behövde nog bara lite mer tid och pepptalk.Tackar har även läst andra insändare.

Måste säga att det är helt makalöst att hon kan sova själv efter så kort tid!
Hon har inte sovit själv en hel natt tidigare!

Kan det fortsätta så här så.......
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

KOJ skrev:Kan det fortsätta så här så.......
Jadå :D det kan det! Fortsätt bara så fint som ni börjat, hon vill inget hellre än att sova gott på natten :sleep: Applåder för fint kurande!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Visst är det underbart med god sömn :D !
Måste säga att det är helt makalöst att hon kan sova själv efter så kort tid!
Hon har inte sovit själv en hel natt tidigare!
Attityden gör underverk! Samt att man fått verktyg att jobba med som blir ett stöd för både barn och vuxna.
Vi (mor/far/barn) behövde nog bara lite mer tid och pepptalk.Tackar har även läst andra insändare.
Vi är många som behövt/behöver pepptalk! Det är det underbara med detta forum \:D/

Keep up the good work,
kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
KOJ
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 22:35
Ort: GBG

Inlägg av KOJ »

I´m back....

Det fungerar inte att lägga på kvällen, 40 min igår och idag 35min.
Vet inte vad vi gör för fel. Frustrerad,gråter mycket .
Avvaktar med ramsan , kör inte för ofta. Var inne med 2 st solfjädrar ikväll men när vi går ut känns det som det att det blir värre.
När jag ramsar så ökar det lite men sen lugnar det ner sig och jag sänker rösten (och tror att allt är bra) då drar hon igång igen.

Hon sover fortfarande kanon på nätterna. Vaknade en gång inatt men somnade om själv.

På dagen går det mycket bättre. Idag och igår pratade hon ca 15-20 min och därefter somnade hon.

22månader är hon.

Vad gör vi för fel ?

Fortfarande en blödig pappa
Någon som har några tips (igen) ?
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej KOJ!

:arrow: Hur är det med skratt och bus en lååång stund innan godnatt? Det ska vara skoj att gå och lägga sig!
:arrow: Har ni husljud, prat, musik/tv utanför hennes rum så att hon hör att ni finns där?
:arrow: Ramsa med rejält magstöd så att ni når fram.
:arrow: Ladda er attityd! Ni ska förmedla säkerhet och lugn till henne. Inte släppa in orosvargar, ställa frågor tillbaka och förvänta er trassel på kvällen. Att somna själv och sova gott är underbart, eller hur?! :wink:

Fokus på det som går bra; fantastiskt att hon sover gott på natten och somnar om av sig själv! Att dagsluren går framåt! Vilka framsteg!!

Fortsätt att jobba lika fint, ni fixar det här!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack Elle :heart: :heart: :heart:
Ber om ursäkt KOJ för att jag inte svarade snabbare... :oops: Tur att vi är många här som kan hjälpa till :wink: när vardagen inte går som planerat!
Hur gick det idag?
KOJ skrev:Vad gör vi för fel ?
Elle skrev: Ladda er attityd! Ni ska förmedla säkerhet och lugn till henne. Inte släppa in orosvargar, ställa frågor tillbaka och förvänta er trassel på kvällen. Att somna själv och sova gott är underbart, eller hur?! Wink
ATTITYDEN 8) är A och O
En smart person här sa en gång "när man tror att man har rätt attityd så har man det inte..."
Precis så är det. Det allra lättaste sättet att förmedla rätt attityd är att ramsa ut ur rummet (överrösta lillan med POSITIV & BESTÄMD ramsa) och ramsa sig BORT. Ut i köket, tvättstugan eller till dammsugaren. Det kan gärna låta (husljud) så att hon vet att ni finns där och att ni tar hand om läget. Då förmedlar ni också självklarhet. Jättebra sätt att få huset städat förresten :D
Vi använder oss av tv'n utanför barnens rum och gärna en konversation i trappan (en uppe utanför barnens rum och en nedanför). Funkar toppen!

När du känner att du vill gå in och lägga tillrätta med en stadig solfjäder så ramsar du en gång till först. Med besked!

OM du väl går in så är det en stadig betryggande solfjäder som gäller, gärna ackompanjerad av "högljud" in och utandning som lugnar. Ingen konversatiton! Se till att du verkligen lugnar och att lilla kroppen verkligen slappnar av, då först ramsar du ut.
Men som sagt, detta är ju i nödfall om lillan är ledsen!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
KOJ
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 22:35
Ort: GBG

Inlägg av KOJ »

Tack igen !

Det verkar som om det fungerar !!!

Körde på som vanligt men kankse lite mer skratt och bestämt i säng.
Hon började gråta vid ramsan men började jag prata i "telefon" och det lugnade henne. Likandant ikväll. Hon låg och vred på sig men sa inget somnade kanske efter 15-20 min. Hur vet Ni när de somnar ? Man vågar ju inte gå in....

Jag har ännu en fråga:
Vi hade tänkt att åka bort imorgon över helgen, vad tycker Ni?
Är det bättre att vänta med att sova "borta" eller är det bara att köra på ?
Är lite orolig att vi fördärvar det vi lyckats åstakomma.

Mycket nöjd och snart utsövd pappa....
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Strålande jobbat!!

Om du vill kolla till henne, kan ni ju göra det innan ni själva kryper i säng.

Om helgen kan bara ni bestämma, men jag skulle hålla mig hemma och jobba på det sista i lugn och ro.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "