Ljud, vad hjärnan tolkar

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Ljud, vad hjärnan tolkar

Inlägg av kärringen »

Den yngre sonen har fått mig att fundera lite.
Som jag skrivit tidigare så stavar han väldigt bra, men om han hör det fel, så skriver han fel. Tex så har vi en bekant sedan flera år (närmare fem), sist hon fyllde år skulle han skriva på kortet. Jag sa vad han skulle skriva "grattis Desirée" han skrev "grattis Tressere". Namnet har han ju hört hur många gånger som helst, nu vet han att det är Des... men hur som helst har han under alla år hört Tressere (stavningen är visst svårt på det namnet, men att han skrev med T isället för D). Jag vet att det är vanligt att barn blandar ihop vissa bokstäver men jag märker ofta att han feltolkar ord han hör.

Så jag funderar just om ord som feltolkas.

Han har ingen hörselskada, det har kollats. Dock har han varit utan hörsel en tid när han var liten pga kroniska öroninfektioner, men det var i tvåårsåldern.

I övrigt kan jag berätta att han har hft väldigt svårt att tolka vart ljud kommer ifrån, men det har dem tränat i skolan (med en gömd bandspelare, som spelat olika ljudsom han fick leta efter). Efter det började han reagera på fågelsång :D
Karini
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 03:52

Re: Ljud, vad hjärnan tolkar

Inlägg av Karini »

Hej Tors Mamma,
Det finns en bok av en audiolog som beskriver vad din son erfar "When the Brain Can't Hear" av Teri James Bellis - finns att köpa på Amazon.
Den här forskaren fokuserar på något som heter audio processing disorder - du kan läsa om det på Wikipedia.

Jag har själv just börja läsa in mig på området och skulle vilja ha tips på någon audiolog som sysslar med detta i Sverige, ett problem som inte är relaterat till nedsatt hörsel utan hur hjärnan processar ljud.

m v h
Karin
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Ljud, vad hjärnan tolkar

Inlägg av Hege »

Men Gud - här ligger det ju ett inlägg jeg har missat! Kära kärringen - förlåt att du inte har fått svar på 7 månader!!

Jag kan inte svara på din fråga, men det som Karini här tipsar om är vad IAHP sysslar med. Hur hjärnan tolkar ljudintryck.

Jag ska läsa på lite, för det är onekligen intressant!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "