Att lära sig läsa

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Att lära sig läsa

Inlägg av kärringen »

Det finns ju olika tekniker att lära sig läsa. Min son som har Infatil Autism, kunde redan när han var 3 1/2 bokstäverna. När han var 4 kunde han skilja stora från små bokstäver. Han kunde även skriva vissa ord, men han hade inte knäckt "läskoden", utan skrev ord som han komihåg att de såg ut (bildminne). Många blev lurade och trodde att han faktiskt kunde skriva. Hans favoritprogram var då "Fem myror är fler än fyra elefanter". Han tittade och ritade och skrev av. Ibland satt han med magnet bokstäver som han satt på en liten tavla. Han talade inte (han började tala först när han var 6 1/2 år), men han älskade bokstäver och siffror.
När han så skulle få lära sig läsa kunde han ju redan grunden sas, men eftersom han inte talade, och därför inte ljudade, valde man att låta honom para ihop ord med bild. När det blev för lätt fick han en bild, och till det plocka fram lösa bokstäver och bilda ord. Nu hajade han vad det handlade om. Idag stavar han bra, om han hört ordet rätt.
kanske kan vara något tips... :?:
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Nu vet jag ju inte hur Doman går till väga för jag har inte läst den boken....
:oops:
Men det finns ju alltid flera vägar att gå.. :)
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "