Liten fråga..

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Annelie H
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 15 aug 2005, 22:07
Ort: Stockholm

Liten fråga..

Inlägg av Annelie H »

Hej...
Jag undrar (jag kanske inte läst ordentligt)..om det är ok att ställa frågor om ADHD här och vad man kan göra åt det med denna metod?
Kost, förhållnings sätt, motorikträning? Vår son väntar på en ordentlig utredning och vi har valt att gå vidare. Medecinering är INTE aktuellt även om vi blivit erbjudna det och fått rådet att tänka på det. vi har tänkt och svaret, tillsammans med sonen är NEJ.
I dagsläget får han rosenrot vid behov (för koncentrationen) OMEGA 3, EyeQ.
Han är "klumpig" Han gick väldigt tidigt, eller vid 11 mån. Han kröp aldrig utan ålade som en militär typ.
Vi går hos en underbar man och pratar var 4:e vecka där vi pratar om förhållnings sätt etc och han tycker att det är mkt bra det vi gör i AW:s anda då vi märkt en förbättring...(TACK ANNA).
Nåväl, kan vi användas oss av detta forum?
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jajamen, detta forum kan du använda.

Men jag kan ju inte svara spesifikt för din son, men lite generellt om denna problemställning.

F.ex detta som var en av Annas krönikor i fjol:

III Nytt hopp för barn och vuxna/Hege/Mat och Hälsa


Obehandlat kan dyslexi, ADHD och dyspraksi (koordinationssvårigheter) fortgå långt upp i vuxen ålder med negativa konsekvenser för såväl socialt liv som karriär och arbetsliv. Senare års forskning har visat att dessa svåra problem kan härledas till störningar i hjärnans fleromättade fettsyrebalans.

Den norska tidningen Mat&Hälsa har träffat dr. Madeleine Portwood under ett fettsyresymposium i Köpenhamn. Dr Portwood berättar: "Jag hyser inga som helst tvivel längre. Hjärnan fungerar bäst när den får fleromättade fettsyror tillfört utifrån. Brist på dessa fettsyror kan ge beteendestörningar och motoriska problem."

Efter många års forskning har dr. Portwood uppnått mirakulösa resultat. Hon är en av världens främsta forskare i inlärningssvårigheter och beteendestörningar hos barn och har bland annat genomfört den vetenskapliga s k Durham-studien i England, den. mest omfattande och intensiva studie som gjorts över sambandet mellan fleromättade fettsyror och problem som de nämnda. Hon säger: "Resultatet av studien är en utmaning mot det generösa bruket av Ritalina (amfetaminbaserat läkemedel). Det är många föräldrar som ställs inför ett svårt val. Ska man verkligen ge sitt barn amfetamin? Om inte, vad ska man göra i stället?" Dr Portwood menar sig ha en alternativ lösning som fungerar bättre än Ritalina.

Under loppet av 2002 fick över 100 barn vid 12 olika skotska skolor dagligen inta aktiva fettsyrekapslar respektive placebokapslar. Samtliga barn hade koordinationssvårigheter. Många hade också problem med koncentration och inlärning. Syftet med studien var att undersöka effekten att fettsyror på dyspraksi, motoriska problem, ordblindhet och hyperaktivitet. Resultatet var mycket upplyftande. Uppemot 40% av barnen i undersökningen uppvisade påtagliga förbättringar. Vi såg elever som förbättrade sina läsfärdigheter i en takt som motsvarade ett och ett halvt till fyra års utveckling under loppet av ett år! Några elever förbättrade koncentrationsförmågan med upp till 400%! Många gick från att skriva oläsligt till att skriva läsligt, och tester visade att de inte längre var hyperaktiva. Vi tror att detta forskningsprojekt var ett stort steg framåt för en förbättring av dessa barns liv.

Portwood fortsätter: "Kosttillskottet Eye Q innehåller en högre andel EPA-oljor än andra liknande preparat. Hjärnans "torrvikt" består av 60% fett, bland annat EPA. Senare års forskning har visat att EPA reglerar omsättningen på hjärncellens fettsyror och att ett underskott på dessa kan påverka hjärnfunktionerna negativt."

Under försöksperioden fick barnen sex kapslar om dagen. Två kapslar till första lektionen, två till lunch och två innan de gick hem från skolan. På så vis kunde man följa upp dem till 100%.
"Durham-studien är ett genombrott i forskningen om fettsyrors inverkan på hjärnan. De goda effekterna av den EPA-rika Eye-Q-oljan vid dyslexi, ADHD/DAMP och dyspraksi kommer att väcka uppmärksamhet i hela världen", hävdar dr Portwood. "Det finns dessvärre tusentals vuxna som har kämpat i många år med sitt odiagnosticerade lidande. Jag känner till en rad exempel på 40-åringar som har fått diagnosen Asperger syndrom. De har lidit i onödan i många år, men nu är det möjligt att få hjälp."
(www.durhamtrial.org; madeleine.portwood@ukonline.co.uk).


När det kommer till den krypningen din son inte gjorde, så vill jag hänvisa till mina inlägg i denne tråd:

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5435

Har du frågor, så kom med dom. Annars pågår det ju en diskussion i diskussionsforum om just ADHD som du kanske vill tycke är intressant.

Hilsen Hege
Annelie H
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 15 aug 2005, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Annelie H »

Tack Hege..då vet jag att jag är inne på rätt spår och skall läsa allt jag kan för att skaffa mig feedback och kunskap och förhoppningsvis kräva vår sons rätt när det händer saker. Ditt engagemang och glöd lyser igenom och ger näring även till mig. Stor kram//Annelie
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad gott att höra!

Jag ska hjälpa dig så bra jag förmår...

Hilsen Hege
Annelie H
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 15 aug 2005, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Annelie H »

Hej igen...
Jag har nu läst lite..Bland annat krönikan om Din dotter..jag ryser och beundrar Er beslutsamhet..vilken tur att Er flicka hamnade hos Er..

Jag börjar förstå kostens betydelse. Var börjar jag, det känns som en djungel därute på allt de kan äta eller inte.. :?:

I dagsläget kan jag berätta VAD han och de övriga barnen egentligen äter... :oops: vilket i sammanhanget känns så pinsamt..

Mjölk
Vitt mjöl
Vitt socker (försöker dra ned)
Frukt
Godis ( :oops: )
Halvfabrikat
Havregryn
Havremjölk
Rätt så mycket junkfood (ibland)
Ägg
Fisk ibland och då torsk
(pojken ÄLSKAR makrill på burk)

Var kan jag verkligen läsa om VAD han (och de andra) SKA äta, eller BÖR äta?
I nuläget känns det som det enda positiva han stoppar i sig är EyeQ.
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, dette var ju inte så mycket ovanligare än vad de flesta barnfamiljer äter...

Och som vi åt innan vi blev mer medvetna.

Om mitt barn hade ADHD-problematik ville jag begynt med att lägga om kosten, men jag ville börjat i det små. Lite åt gången, med andra ord.

Först ville jag reduserat på det vita sockeret. Inte ta bort allt på en gång, men reduserat. Och reduserad mer varje vecka. Jag ville INTE ersätt med konstgjord sötning. Läs alla varudeklarationer, och se efte hur tidig i uppramsingen sockeret står. Det som står först är det det är mest av. Det som står som nummer två är det som är nest mest av, och så vidare.

Sen ville jag skickat ett urinprov till norska laboriatoriet Neurozym
www.neurozym.com för att se om mitt barn hade intoleranse for mjöl och mjölk. Läs mer på denna sajten för att förstå varför.

Så ville jag reduserad på junkfooden, den innehåller mycket av det farliga fettet transfett, och av mycket mättad fett generellt. Det sunda fettet finner man i bl.a avokada, fet fisk, nötter och oljer som olivolja. Eye-Q är en god källa till fett.

Jag ville smått börjat introdusera grönsaker till varje måltid. Råa, inte kokta. Inte mycket, men till varje måltid. En bit rå morot, lite avokado, paprika...
Jag ville fortsatt ge frukt, men bara en gång om dagen.

Som snacks ville jag introduserad nötter, av alla slag. Frön, solrosfrön, pumpafrön, pinjekärnor...

Jag ville fortsatt med ägg (bra!), varje dag. Makrill i tomat också (bra!), det är en god proteinkälla.
Ren fisk, rent kött ock kyckling är också bra.

Det här är vad jag ville börjat med. Men ta det försiktig! Börjar man för fort brukar det inte bli bra. Barnet vägrar, och man klarar helt enkelt inte av all förändringen själv. Se till att vara förberädd, och handla inn det som behövs, så går det lättare.

Och börja med sockeret!

Hilsen Hege
(som fortsätter vara här och svara på frågorna) :wink:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "