Glenn Domans böcker

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Glenn Domans böcker

Inlägg av Kit »

Varför fanns inte de i bokreans urval? :evil:

Jag sökte efter dem på vårt Stadsbibliotek, där de fanns endast på Magasinet. Så jag fick beställa upp dem för att avhämtas nästa dag. Varför finns de inte ute på hyllorna, undrade jag och fick till svar att de är alldels för inaktuella. ???

Böckerna från Magasinet är två, "Hur man lär små barn att läsa" med underrubriken "från 2 år" och "utan att egentligen anstränga sig" :shock: :-k , samt "Lär din baby att läsa".
Jag lånade hem båda och finner strax att det ju är samma bok, men med tokiga översättningar! I båda böckerna finns originaltiteln "How to teach your baby to read"

Den första är utgiven 1964 och har en alldeles förtjusande bild på en ung Glenn Doman, (som är Spencer Tracey upp i dagen :oops: ) med en skrattande pojke bredvid sig.

Den andra har en annan översättare och är en reviderad upplaga av 1979 års upplaga, utgiven 1986.

Jag efterfrågade även "What to do about your brain-injured child", samt "How to teach your baby match". Dessa finns endast som fjärrlån och ej med svensk översättning. Rekvirerades från Skövde, tror jag det var, med en avgift på 10 kr/st. :evil:

Jag finner detta uselt. Jag lånar väldigt mycket material, inkl CD-skivor, som nästan alltid måste reserveras, så för min del är utgiften ganska stor för reservationer, plus en och annan förseningsavgift. :-$

Vad gäller Domans böcker anser jag att de borde finnas tillgängliga ute på hyllorna och dessutom i nyare upplagor, vilket jag har framfört till personalen. Sedan önskar jag ju också att någon ville översätta dem till svenska, för det gjorde dem mer lättillgängliga.

Vem här är det som är bibliotekarie? Vad annat än framföra sin önskan till bibliotekspersonalen kan man göra? Skulle kanske kontakta självaste Chefen? Jag är ju en skattebetalare!

Har någon annan efterfrågat böckerna på sitt bibliotek? Vi kunde ju göra gemensam sak och öka efterfrågan?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Tja... Jag är bibliotekarie, nån mer?! :lol:

Är ditt bibliotek stort? Något säger mig att du bor i Malmö - eller så minns jag fel. OM det är som jag minns kan jag i och för sig tycka att biblioteket skulle kunna äga Domans alla böcker. Men böckerna äger nog tyvärr inte det allmänintresse som man kan tro när man läser på den här hemsidan. :wink: :lol:

På "mitt" lilla bibliotek kan jag inte förespråka inköp av så pass smal litteratur på engelska. Vår inköpspolicy säger helt enkelt nej. Detta beror av så krassa och världsliga ting som:
- skral ekonomi
- utrymmesbrist
Alla böcker kan inte ägas av varje enskilt bibliotek därför finns den sk. lånekedjan som gör fjärrlån möjliga. I första hand lånar små bibliotek från sitt länsbibliotek i andra hand går man vidare ut i resten av landet...

Varför böckerna var magasinerade?! Det där är en het potatis för många. Trender kommer och trender går... Jag hör till generationen bibliotekarier som skolats in i tanken att efterfrågan avgör.... När böckerna inte längre lånas ut magasineras de... Tom klassiker. Det minskar tillgängligheten eftersom att du fick vänta på din bok, samtidigt som det skapar utrymme och rymd i biblioteket för det som oftare cirkulerar in och ut... Dvs. ökar tillgängligheten för några andra. Man skulle kanske vända på steken och ställa det pinfärska i magasinet och puffa för det andra istället? :shock: :?: för att ge dem en chans liksom? :-k

Det är svåra avgöranden både vid inköp av böcker, gallring av böcker och magasinering av dem och jag tycker att det är jättebra att du framför dina åsikter till bibliotekarierna på bibblan! Eftersom att man idag ofta köper litteratur på efterfrågan så kan du självklart påverka! Men som sagt. Det är många faktorer som påverkar inköp...

Det där med att kostnaderna kan bli ganska höga för flitiga biblioteksanvändare känner jag till och beklagar. Där får du försöka påverka politiskt. Biblioteket själv är inte ansvariga för de avgifter de sätter.

Hoppas du fick svar på någon fråga.
KRAMAR
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Jamenvisst, det är ju du, K-ina, som är bibliotekarie! Jag förstår att bl a ekonomin styr inköpen och att böcker med lägre efterfrågan och av utrymmesskäl placeras på magasin och det är ju helt OK. Men vet du vad?

Vårt Stadsbibliotek i Malmö är verkligen stort! Vi har en gammal slottsliknande byggnad med tinnar och torn och vacker arkitektur. Av utrymmesbrist byggdes en ny byggnad intill för något år sedan. För x antal miljoner kronor. Väldigt vacker, med väldigt mycket glasytor, (som fåglar dödskraschar i...) och med väldigt hög takhöjd, närmare bestämt 16 meter... :shock: Och på golven trängs hyllor och människor...

Nå, lite OT. Tack , tack, K-ina, för ditt svar! /Kram!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Jag vet... Jag var där en gång och det var inte direkt mysigt...

På dem nu bara så att de köper in det du vill ha. :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Jag håller fortfarande på med "What to do about your brain-injured child". Den är lite tungläst för mig. Min engelska är god, även om jag inte praktiserar den lika mycket som förut, åtminstone inte läser engelsk litteratur av detta slag.

Det känns förbluffande att läsa om Glenn Domans vedermödor och om hur IAHP startade, men framförallt finner jag det häpnadsväckande att "världen" inte erkänner versamheten.

Ävenså undrar jag över hur det kommer sig att IAHP inte har utfört fler tester som vetenskapligt bevisats. Glenn Doman berättar om en, som gjordes 1960 och rapporterades i september i JAMA (en amerikansk vetenskaplig tidskrift)
Hege, du behöver inte svara mig, såvida inte du absolut känner till orsaken.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "