Behöver stöd

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Mammatilltreprinsar
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 11:37

Behöver stöd

Inlägg av Mammatilltreprinsar »

Hej!
Finns det folk kvar i detta forum tro? Suttit å läst igenom i princip allt nu, man blir så glad å hoppfull då

Idag känner ja mej totalt nedbruten.
Vår son föddes för 4,5 månad sedan i v 38. Kejsarsnitt slutade det med pga minskade fosterrörelser.
Massa saker hände, men han hade inte katastrof apgar utan den låg på 4-6-9 å värdena var bra. Men pga komplikationer såsom en kramp dag två i livet så gjordes MR en vecka gammal. Visade på att han haft syrebrist innna han föddes.
Små skador på flera ställen som ska påverka det motoriska sa de.
Hans första månad i livet va han drogad på krampmedicin, månad två och tre hade han hemsk kolik å bara skrek. Så nu senaste månaden har han äntligen börjat utvecklas!
Han har äntligen börjar ge svaraleenden å han har börjat jollra lite smått. Han kan vända sej från mage till rygg å det är inte långt ifrån att han kan tvärtom. Har börjat sträcka sej efter saker även om det kräva stor ansträngning att greppa dom. Vänster arm används mest.
Nu till det han inte kan, kan inte hålla sitt huvud så bra i sittande läge, så vi har tränat å tränat nacken men det går segt. Han hatar ju magläge men vi kämpar på, han kan hålla upp huvudet i magläge jätte länge om man lägger han i soffan å slår på babblarna på tvn. Men på golvet blir han bara arg för då försöker han ta sej framåt med benen men armarna hänger inte med på det.
Han hatar att åka barnvagn
Han hatar att åka bil
Han vill mest stå å hoppas i våra knän å bli buren

Varför allt känns tungt idag var för att vi var på första läkarbesöket på sjukhuset sen vi skrevs ut.
De konstaterade att han är svag i överkroppen med att hålla upp huvudet å armarna
Spänd i benen å reflexerna i knäna var typ spända. Å de sa oxå att vänsterarm va bättre än högra men att han inte griper ngt
Han visade dock inte upp sin bästa sida alls då han va trött å grinig å åkt bil vilket han hatar så han visade ju inget han kan typ.
Men ja nu ska vi iaf få träffa sjukgymnasten varannan vecka vilket ör ju okej.

Men ja är inne på det här med Glenn doman, beställt en bok iaf som heter nåt med braininjured child, men har knappt läst för tid finns knappt då han är rätt krävande vakentid å vill underhållas å bäras. Å på natten sover vi :)

Men finns det nån kvar här inne som vill ge lite råd å stöd?
Jag märker ju att träningen hjälper, bara på några dagar märkte vi skillnad i hur han använder armarna. Nacken däremot går det trögare med å ja vill så gärna att han ska bli stabil, skulle underlätta så mkt så där har ju lagt mest tid men som sagt det går inte snabbt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver stöd

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen hit! :D

Vi har ett fåtal gamlingar av oss här kvar som hänger lite. Hege som brukade skriva här är inte kvar men läs runt, hennes trådar här lever och är en guldgruva, jag bara säger!! Läs!!!

Hon startade också en blogg jag kan rekommendera, läs den! Här är en del varför ni skall fortsätta uppmuntra ålningen. och inte uppmuntra bära och hoppa i knät. Jag gillar att citera Anna Wahlgren, små barn gör som vi lär dem. Jag förstår så klart er oro och allt annat, men detta med magläget är något vi hör om här på ALLA barn, inte uteslutande vissa. :wink:
Som du själv märker är det lättare att ligga på mage om man ligger lite "högt" min son låg på köksbordet, och diskbänken högt på mage gärna med armarna nere i slasken och veva med armarna i vattenstrålen.

Huvudet och ursäkta jag säger, men "atlas" är inte en utvecklad kota förrän efter 4 mån och bör inte belastas onödigt mycket före denna ålder, min son kunde inte sitta före 8 mån. Jag anser barn ålar, kryper, går, springer och sitter när de känner att deras kroppar är mogna för detta.
Som du själv är inne på vill man ju då stärka nacken genom att ligga på magen, åla och ålträna. Detta görs också bäst på massa roliga saker.

Många har även typ en sådan "yoga boll" man kan sitta på, denna kan man lägga bebis på, på mage och hålla i och lära bebis balansera och man själv är på låg nivå så de känner att de är med. Har du tur kanske sjukgymnasten kan visa lite sådana övningar ni kan göra hemma!

Läs runt, jag har också skrivit massa massa om ålträning m.m. Tror t.o.m det finns en tråd jag skapat som heter "Heges bästa" eller något i den stilen. LÄs också boken du beställt, men ibland är man så trött att engelska kan vara lite jobbigt. Men väl värt tiden. Bloggen är ju på svenska och kanske lite lättare i början.

http://barnhjarnan.blogspot.se/2010/02/ ... del-2.html

Läs läs läs och kom med frågor. Uppmuntra ålning med rena golv utan mattor, glidvänliga kläder, inga strumpor på fötterna och helt bara armar så det går använda dem maximalt.

Gå gärna över till att sova på mage (MED LARM!) så kommer även magläget bli mera naturligt så som det var tänkt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Behöver stöd

Inlägg av Hege »

Hej du prinsarnas mamma

Lägg din son på mage och låt honom ligga där all hans vakna tid. Lägg dig på mage du med, och håll honom sällskap. Prata med honom, och var med honom där i magläget. Om du aldrig gör något annat än detta, så kan du veta med dig själv att du gjorde det viktigaste när han var liten. Börja redan i dag när du läst detta. Börja med att lägga dig själv på mage, och därefter rullar du över till rygg. Känner du skillnaden? Känner du hur du använder dina muskler på ett annat sätt när du ligger på mage? Stärk dessa muskler hos din son genom att låta honom ligga på mage, inte några minuter, men många timmar om dagen. Och tänk samtidigt på att hjärnan styr dessa muskler som nu kommer starkas. Hjärnan kommer starkas också. Alla sinnena kommer starkas, synen kommer starkas, den taktila känseln får stimuli och kommer starkas. Låt honom ligga på mage, så du hinner med att LUSLÄSA What To Do About Your Brain Injured Child när den kommer. Sedan kommer du känna vad du ska göra. Kram!
TokeLoke
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 27 apr 2018, 16:06

Re: Behöver stöd

Inlägg av TokeLoke »

Hej.
För 3 månader sen föddes min underbara son, han drabbades av en stroke precis efter födsel i vänster hjärnhalva som stort sätt förstörde hela vänster hemisfär. Jag och min sambo lever i vår värsta mardröm och vi bara går och väntar på vad detta ska visa för men i framtiden, ovissheten är fruktansvärd! Man kan redan nu se att höger hand och fot är mindre aktiva.

Jag läser allt jag kommer över och har också beställt boken what to do with your brain injured child, (kan även tänka mig att åka till usa för kurs beroende på hur illa det blir)
Jag ska troligtvis hoppa över vaccinationen då jag läst allt skit som det innebär...
Hela livet vändes upp och ner och nu är det all in som gäller för att min pojk ska få alla förutsättningar för att bli så bra som möjligt. Trots detta skit så är jag precis som du hoppfull när man läser andra familjers framsteg och tips.

Mamma till 3 prinsar vart i landet bor du? Vi bor i skåne.

Styrkekramar till Er
TokeLoke
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 27 apr 2018, 16:06

Re: Behöver stöd

Inlägg av TokeLoke »

Hej!
Mitt inlägg kom aldrig ut så försöker igen.

Födde en son för 3 månader sedan, han drabbades av en stroke någongång under förlossningen och fick krampanfall. Vår värld rasade samman och ovisheten är hemsk! Så jag förstår dig.
Vi har börjat se att höger sida inte riktigt hänger med längre och det gör ont i hjärtat.
Har också beställt Glenn Doman boken och hoppas den ska ge tips. Man vill ju göra allt i sin makt för att hjälpa. Hur tränar ni armarna på er prins?


Vart i landet bor du?
Vi befinner oss i Skåne.

Styrke kramar från oss!
Mammatilltreprinsar
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 11:37

Re: Behöver stöd

Inlägg av Mammatilltreprinsar »

Hej ni!
Vad härligt att få svar! Å Hege, dej har jag sett i så många trådar här å tacksam att du fortfarande är aktiv.

Hm alltså visst ja försöker med magläge största delen av hans vakna tid. Men hm han hatar det. Eller jo visst kan det gå en stund nu då han är okej med det, men sen så blir det bara skrik å spelar ingen roll om ja ligger där med honom eller leker spelar musik sjunger ja vad som helst inget funkar.
Men vi kör på... han har iaf lyckats vända sej till magläge själv nu som vi tränat på ett tag.
Armarna används mer och mer men svårt att greppa i liggande läge.
Sen gör han nåt konstigt. Ger man han en sak i höger hand så vänder han huvudet åt motsatt håll å gapar som att han tror han ska få den till munnen då, samma sak om man gör med vänster. Han gör liksom tvärtom

Men iaf! Det jag ville skriva nu om är Larz Thielemann, har varit i kontakt med honom så nu läser jag hans bok. Ju mer jag läser desto säkrare är jag på att jag vill gå den vägen.
Finns det någon här med erfarenhet av hans metod? Skriv gärna!
Jag vill veta ALLT!
Jag känner att min son har kämparglöden å jag har viljan att träna honom flera timmar dagligen, men jag har inte tålamod med den svenska vården där allt handlar om att vänta å saker ska ske med tiden å man får gå hos en sjukgymnast 1h ibland. Nej jag vill ha en program jag kan köra dagligen. Bara ex ja fråga ang att ja tycker det ”kopplar fel” för honom när han får en sak k handen, ja då får jag till svar att det är inget jag kan träna bort utan det är en reflex som troligen försvinner av sej själv när han ligger på rygg i sitt babygym å sprattlar på själv... hmmmmm då känner ja att nä jag vill försöka alllt inte bara vänta.
Ha en bra midsommardag alla!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver stöd

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Först TokeLoke, jag är ledsen jag inte sett dina inlägg för att godkänna dem. Det är nu gjort och du borde kunna skriva utan problem här nu. :D

Mammatilltreprinsar, jag kände inte till Larz Thielemann något, men läste fort och han skriver ju mycket så som IAHP skriver och gör, jag ser inte att dessa två metoder har någon kontraindikation. Läs boken som Domen skrivit också, där får du mycket konkreta råd och träningsprogram du kan köra i gång med på en gång.

Jag håller med, då jag arbetar mycket även privat med rehab och liknande dagligen så har jag ALDRIG märkt att något bara "försvinner" av sig självt utan någon som helst åtgärd och att åla, krypa och träna förlorar du ändå inget på, så vänta inte, gör nu, du kommer inte ångra dig. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mammatilltreprinsar
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 11:37

Re: Behöver stöd

Inlägg av Mammatilltreprinsar »

Var det sådär länge sedan ja startade tråden, oj läste igenom nu vad jag ens hade skrivit, känns som ja alltid svamlar när ja skriver om min prins å allt som hänt.

Ja idag närmat han sej 7 månader (om envecka). Han har blivit mkt starkare i nacken, men fortfarande svag bål dock. Men kan nu sitta i matstol kortare stund om man bullar upp med handdukar så han kan få äta lite gröt å puré.
Han rör sej fint å symmetrisk när han ligger på rygg. Dock ska han ju då ligga på mage i know. Vi tränar å kör på. Jag ger stöd mot hans stortår så han får komma framåt :)
Han är inte duktig att greppa när han ligger på rygg å lyckas han ta nåt i babygymmet så kan han inte alltid släppa taget, då skriker han å jag brukar killa han på handryggen å ibland till å med nypa lite för att han ska fatta å släppa å det brukar funka.
Sitter han eller man bär honom framåt är han mkt duktig med armarna. Lyckas greppa å kan släppa, vet inte om det är för att han liksom ser sina händer från det läget? Han började bli duktig när ja gick runt med honom framvänd i bärselen å ja märkte att han ville ta i saker som ja höll på med så vi tränade lite så med.
Han e en riktig glad unge numera å skrattar å ler å jollrar på. Så han känns väldigt ”med” iaf.
Älskar fortfarande att gå, han går med hela foten fint i golvet mot det han vill ha (ja jag håller han såklart).

Doman har ja läst. Sen kom ja av en slump in på Larz bok, då ja följde en tjej från Danmark på instagram som körde enl hans metod. Han har ju själv tränat sin dotter enl Doman. Ja jag tror faktiskt att jag tänker köra hans program. Kostar ju såklart men hellre testa än att låta bli känner jag. Han har dessutom sagt att vi från början kan köra via nätet å telefonen å så siktar vi på att åka till Danmark om 6 mån typ, han hatar ju fortfarande att åka bil så därför kan ja inte ta mej till Danmark i dagsläget. Så det låter ju kanon om han kan hjälpa oss ändå till en början online.

Vi bor i Hälsingland så det är ju en bit till Danmark.

Som vanligt svamlar jag... vad mer kan jag berätta, han blir bättre å bättre på att äta sin ersättning å sätter inte lika ofta i halsen som förut p det har ju med att han blivit starkare i överkroppen iaf så det är ju bra.

Jag kanske låter positiv å glad men oftast känns det hopplöst å jobbigt. Men ja försöker iaf! Jag är väl inte direkt nån positiv person heller. Mer en sån där katastrof tankar person. :/

.
TokeLoke
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 27 apr 2018, 16:06

Re: Behöver stöd

Inlägg av TokeLoke »

Visst är det jobbigt, det är ju våra fina killar som drabbats av denna skit!
Har kollat in Larz och det är istort sett samma som doman och danmark är ju betydligt närmre så det är bra! Har du fått nått pris? Tänker att det är jätte dyrt och rädd att det ska skita sig pga det.

Vem är det på insta? Hade varit intressant att se.
Mammatilltreprinsar
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 11:37

Re: Behöver stöd

Inlägg av Mammatilltreprinsar »

Jag har försökt skickat personligt medelavstånd till dej tokeloke men har det inte kommit fram?
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "