Frågor om ålning

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Luddet
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 04 aug 2014, 22:53

Frågor om ålning

Inlägg av Luddet »

Jag har en son på snart 4 månader som har hjärnskador. Han har gjort magnetröntgen och den visade att den delen/plattan(vet inte vad den heter) som håller ihop hjärnhalvorna är tunnare än den ska vara, samt att några grejer i hjärnan hade vätska i sig. Han har även en trasig gen. Läkarna kan inte säga vad varken hjärnskadorna eller den trasiga genen kommer påverka, utan det får tiden utvisa. Han verkar dessutom vara delvis eller helt döv.
Han är som sagt snart 4 månader (3 månader korr), och har inte börjat le ännu och han kan inte lyfta huvudet när han ligger på mage. Han har dock väldigt stort huvud så han har det lite extra kämpigt där.
Han har även problem med andningen och har därför legat på sjukhus hela sitt liv nästan. Bara varit hemma ett par veckor. Där har han har legat kopplad till massa maskiner och bara fått ligga still på rygg. Vilket såklart verkligen inte varit bra för hans utveckling.

Nu får han flytta hem imorron och jag vill göra allt jag kan för att hjälpa honom komma ikapp och även hjälpa hans hjärna utvecklas så mycket som möjligt.
Jag har beställt boken "What to Do about Your Brain-Injured Child" och borde få hem den nu i veckan.
Har dock redan läst en del här, och då främst om att barnet ska åla, och idag när min son var hemma på permis ett par timmar så la jag honom på köksbordet och lät honom försöka åla där. Jag höll händerna som stöd under hans fötter och så fick han trycka ifrån. Han tog sig tvärs över bordet 3 gånger. Ska man hålla händerna som stöd så eller hur ska man göra? Försöker han själv så bara sprattlar han i luften liksom. Armarna gör han ingenting med.

Sen undrar jag över underlag när dom ålar. Jag hade honom som sagt på köksbordet som är ett lackat furubord. Men eftersom han inte kan lyfta huvudet så gled han ju med sidan av huvudet i bordet när han tryckte ifrån och efteråt så hade han som röda brännmärken efter bordet. Så ska det ju inte vara. Men antar att det blir samma på parkettgolvet då. Hur ska jag göra för att han inte ska göra illa sig?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Frågor om ålning

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen in hit! Här finns en guldgruva. Läs boken är mitt hetaste tips! Den är superbra!.

Sen, bygg en ålbana. Tror det finns nålade inlägg på hur man gör och att även Luvisen har en, vet inte om den är såld eller om det finns bilder men kan vara värt att kolla. Den kommer du älska.

Att putta ifrån och bara ha magläge är nog massa träning redan nu. Så öva hellre massa gånger men korta stunder. Än 1 lång gång. Så säg 5 min 10 ggr/dag är kanon om han klarar det.

Tror min son och de flesta med mig har barn som ålar mera korsvis och regelrätt runt 6 mån. Så att det kommer nog ta lite mera tid och framför allt massa träning från er föräldrar.

KRAM och håll oss updaterade. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Frågor om ålning

Inlägg av videunge »

om ungen inte kan lyfta huvudet kanske en mjuk bit velour under lilla kinden kan vara ngt? vet inte vad de som kan det här bättre säger men det är ju synd att göra sig illa tänker jag.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "