Två månaders pojke med kramper och hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Mamma till Antonio
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 05 dec 2013, 02:41

Två månaders pojke med kramper och hjärnskada

Inlägg av Mamma till Antonio »

Min son föddes 5/10 2013 efter en långdragen svår förlossning.
När han äntligen kom så andades han inte, dom drog iväg honom in i ett annat rum och efter ca10 minuter andades han själv igen.
Dagen får vi besked om att vår son har börjat krampa.
Han är nedsövd i ca en vecka då dom söver upp honom, och ger honom en kramp medicin som oxå Innehåller lugnade.
Tre dagar går och vi får bara få tecken på att han håller på att vakna då läkaren vill ha ett samtal med oss.
- Eran son har väldigt lite aktivitet i hjärnan, han har fått en hjärnskada och vi vet inte vad det beror på.
Infektiontester= negativt, Syrebrist= Inte troligt men inte uteslutet, Metabolsjukdom=Vet ej utreds fortf.
Min älskade lilla pojke är idag 8 veckor och äter ur flaska, all hans kroppsliga funktioner fungerar.
Han gråter väldigt sällan och ger då bara ifrån sig ett skri eller två, han lyfter på huvudet i magläge och har rullat från mage till rygg.
Däremot är han väldigt svår att få ögonkontakt med och tittar helst av allt uppåt.
Och hans mamma har ett par ord, tankar och farhågor jag behöver få ur mig, så här är jag nu...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två månaders pojke med kramper och hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen.

Jag är inte så påläst om IAHP som Hege är men här kommer det jag tror kan hjälpa dig.

1. köp boken "what to do about your braininjured child". LÄS DEN! Det finns ett schema i den om jag minns rätt där man kan utvärdera sitt barn och därmed se på vilken nivå skadan sitter.

http://www.bokus.com/bok/9780757001864/ ... red-child/

2. har ni råd, kontakta IAHP i USA och försök få träffa dem!

3. Läs denna bloggen, det är INSPIRATION!!! På hög nivå!!! Ni kommer behöva all pepping ni kan få.
http://lillakrigarprinsessan.blogg.se/

4. magläget! Här gäller magläget helst på natten och dagen så mycket ni bara kan få in.

5. Tillverka en ålbräda!

6. läs runt här under IAHP bland alla det finns så mycket inspiration.
Här är tråden krigarprinsessan skapade hos oss. Läs den också
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 17&t=26301

Om ni bara läser boken kommer du veta exakt vad ni vill göra och om/hur stor skada ni har. Har ni en skada så kan ni ta ställning till det. Har ni inte så kommer ni kunna köra alla stegen i alla fall för att försäkra er om en optimal hjärnstimulans. Min son har kört programmet IAHP för friska barn och har haft MYCKET fördelar av det. Så oavsett kommer du få enorma framsteg när du kör deras program.

Till sist lägger jag in det jag personligen kallar för Heges bästa.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 47&t=15335

Börja läs, det är en start. Beställ boken. Sist ha barnet på mage MED andningslarm när han sover! Andningslarm har man oavsett läge på barnet upp till 1 års ålder! Många barn gillar magläget på lite högre höjd, typ matbordet, diskbänken, soffbordet och soffan. Ha honom så mycket på mage du bara kan. MEN, hellre 10 ggr 5 min än en lång stund. MÅnga korta är bättre än en lång.
Min son var den enda när vi var ute på fika med kompisar som jag röjde fikabordet och lade honom på mage på fikabordet. Alla andra stackars barn satt stilla i sina vagnar. Så våga ta plats, våga göra rätt oavsett blickar och åsikter.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma till Antonio
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 05 dec 2013, 02:41

Re: Två månaders pojke med kramper och hjärnskada

Inlägg av Mamma till Antonio »

Tack för svar så fort :D
Ska börja läsa på..
Men undrar om det är någon som här som vet vilken neurologisk avd/sjukhus som är bra i sthlms området.
Eftersom vi fortf inte vet vad för typ av skada han har och hur han har fått den.
Sen har jag trott mig förstå att vid metabolsjukdom, kan saker han kan idag (tex lyfta på huvudet i magläge) gå tillbaka??
Något som upplevt detta?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Två månaders pojke med kramper och hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag är jätteledsen, men jag har inte hört om något sjukhus eller någon läkare i Sverige som ens är i närheten av IAHP eller deras sätt att se på eventuella skador. jag har svårt att någon läkare i Sverige ens skulle försöka sig på att diagnostisera er lille 2 mån. :cry:

Det är detta som är problemet med Svensk sjukvård, alla säger bara avvakta och se tiden an, sen kollar man att han har gripreflexer och allt det där som vanligt och först då säger man något. Jag personligen hade ALDRIG väntat på svensk sjukvård, aldrig!

Läs om krigarprincessan!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "