flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
mamma2012
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 13:52

flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Inlägg av mamma2012 »

Hej!
Hitta precis detta forumet... Har en liten tjej på 9 månader med hjärnskada, och skulle gärna vilja få hjälp och tips på hur jag kan träna henne. Har aldrig ens tänkt på att google hjärnskada innan utan har blint bara lyssnat på läkare och neurologer.

Kort info:
Flicka född v. 41+3 51 cm 3870 g
Under graviditeten såg man i vecka 19 en cystisk njure, och när man gjorde en noggrant ultraljud i vecka 21 fann man även vidgade ventriklar.

Under graviditeten öka ventriklarna något så man trodde det var vattenskalle och va bereda på att sätta in en shunt efter födsel.

Under förlossningen drabbades bebisen av lätt syrebrist, fick appgar 3-5-5. Sakna muskeltonus och retbarhet. Fick bo på Neo i 2 veckor.

11 dagar gammal såg man genom röntgen att alla passager i hjärnan är fri, så shunt ska avvaktas. Men man fann även en till avvikelse, hon har för lite "veck" i hjärnan och kommer utvecklas långsammare.

Idag är hon 9 månader, vi var igår för första gången på habilitering och träffa kurator och psykolog. Innan dess har vi bara träffat en neurolog och sjukgymnast när hon var 2,4,6 oh 8 månader. Har inte fått någon hjälp alls! Bara lite små övningar att träna på till nästa gång . ex, vicka på tårna så de inte blir stela, hjälp henne öppna händerna ibland. mm. Och fått konstaterat att hon är väldigt sen.

Hjälp hur tränar jag henne själv??
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag är tyvärr inte insatt i träning :oops: men jag vet att det finns folk här som är superduktiga på det så de kommer att fylla på. =D> jag ville bara glida in och hälsa dig VARMT VÄLKOMMEN till forumet. :D :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Inlägg av Sarisparis »

Ja, varmt välkommen hit! :D

Snart fâr du proffshjälp, men läs runt i gamla trâdar här inne sâ länge. Jag kan inte mycket själv, men det lilla jag snappat upp är vikten av MAGLÄGE - sâ mycket som möjligt.

För inspiration, titta in pâ den här fantastiska bloggen som drivs av mamman i den här trâden.

Lycka till! Och grattis till er tös!

:heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Inlägg av Hege »

Kära dig!

Känn dig varmt välkommen hit! :D

Det är verkligen inte en minut för tidigt, men heller inte för sent. Hjärnan är ett fantastiskt organ, som har förmågan att reparera sig själv om man bara lägger tillrätta for det.

Och för att lägga tillrätta behövs kunskaper.
Det behövs klarsyn och det behövs mod.
Och det behövs själv-disciplin.

Har du det, tror du? (Om du inte har det, så kan du införskaffa det. Vi hjälper dig så gott det går, och så tar du bara emot.)

Det finns en utmärkt tråd här på forumet, och om du inte redan har läst den, så kan du börja nu. Tråden kommer ge dig en liten pekpinn om hur du kan hjälpa ditt barn, och ger dig lite grund att stå på så du kan ta ställning till om detta är något för er.

Läsa och begrunda, och kom sedan med dina frågor.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 17&t=26301

Stor kram!
Hege
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Inlägg av fjunis »

Hej!
Jag har en ålbräda som vi inte längre har användning för. Den kan du få som gåva!
Bor söder om Sthlm. Har inte varit inne på forumet på en längre tid pga tidsbrist, & när jag nu tar mig tid ser jag ditt inlägg! Ska ta mig tid & göra en läges rapport om vår flicka ikväll.
Kram
mamma2012
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 13:52

Re: flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Inlägg av mamma2012 »

Hej och tack för välkommandet :)
Har skummat igenom lite trådar nu och kommit fram till att nr .1 är att skaffa en ålbräda, till helgen är det dags att bygga en sådan! Finns det någon som vill visa upp en bild på sin? Hur läng bör den vara och hur ska man fästa den någonstans?

Magläge har vi jobbat med ganska mycket sedan hon var 2-3 månader, kruckset är bara att hon tidigt lärde sig att om man viker in ena armen, lutar huvudet och lyfter benet så kommer man runt till rygg. Ibland hinner man inte lägga ner henne förrän hon vänder sig medans hon ibland kan ligga 30 min utan utan att protestera :)

Hon har nedsatt syn vilket gör att det inte hjälper att lägga leksaker framför henne, hon bryr sig knappt ändå. Lampor däremot är WOW och dom kan hon ligga och titta på hur länge som helst.

Och sen, ord och bildkort, hur gör man med dessa? Vill komma igång och stimulera henne så mycket som möjligt nu. Jag är ju hemma med henne och har många timmar varje dag till träna och leka :)
mamma2012
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 13:52

Re: flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Inlägg av mamma2012 »

Åh vad gulligt fjunis!!
Ser att du bor i Stockholm, och jag bor utanför Malmö, så det går nog snabbare för oss att bygga en själv. Gör så väntar med spänning!!!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: flicka på 9 månader meh hjärnskada hjälp

Inlägg av Hege »

Hej igen

Barn som rullar över från mage till rygg är IAHP gott känt med.

Jag har inte ritningar, men se för dig en väst av stadigt tyg, typ jeanstyg. Gör en anordning på ryggen, där man kan fästa fast ett träkors. Titta på bilden här: http://members.aon.at/gegi/iahpvisits.html

Det är mycket effektivt, och barnen brukar lära sig rätt snabbt att man inte kommer runt när man har denna manick på ryggen. :)

Kram, Hege
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "