Rehab för bebis m hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Hege - Jag & sambon har läst What to do samt How smart is yr baby. Fast jag har alla Domans andra böcker i bokhyllan :D
Jag har inte kommit så långt som till "Expanding yr sensory program" i "How smart" boken. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag har ett schema som jag går efter.
Men en vardag för Lisen kan ungefär se ut enligt följande:
Isamband m att vi vaknar blir det lite mys i sängen m prat joller. Göra henne uppmärksam på sin kropp genom att tex känna hand mot fot. Några grip övnigar från liggande upp till sittande.
Frukost-får ligga på köksbordet på mage. Någon vändor i brädan m lutning. Brukar vara mindre populärt. Läsning i ngn pekbok. Kan vara tex vara "Mina fina djur" alt "Fina djur"(svartvita). Hålla olika föremål. Efter lunch ungefär samma procedur.
Vid 3-tiden hämtar jag syskonen på dagis. Därefter känns det som om tiden bara skenar iväg fram till läggdags. Med lek i parken, middags lagning, badning, städning etc för att inte tala om all amning & blöj byten & sov stunder däremellan :heart: .

Ngt som Lisen inte gillade var att titta på ficklampan. Så den övningen har jag av den anledningen inte gjort så mkt. Gick in på toan då det endast är där som det varit beckmörkt på dagstid. Men hon gallskrek så pass mkt att hon inte höll ögonen öppna :shock: Kände att det liksom inte var ngn idé att fortsätta. Ibland känns det som att hon får klaga/skrika så mkt. Och speciellt om jag jämför hur det var med våra andra barn. Fast jag vet att jag inte kan jämföra Lisen m dom.
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Dags för en uppdatering...

Familjen tog hastigt & lustigt en tur till "dansken" för några helger sedan. Han har hjälpt oss sätta ihop ett schema för Lisen.
Det är betydligt tuffare & innehåller övningar som vi inte gjorde innan.
Åla 50m (mot tidigare 20m)
Luktstimulering 10ggr
Ljudstimulering 2*10min (classik musik m hörlurar)
Flashcards 3*3 á 5kort (byte av 3kort varje dag)
Träning samsyn 3*5min (m hjälp av boll)
Stimuli 10ggr

Innan vi begav oss ner så rörde sig Lisen ner för rampen likt en sjöjungfru. Nu har hon börjat göra korsvisa rörelser. Detta efter att jag har retat/kittlat henne på baksida lår. Hon får även åla med skor/kängor på vissa vändor för att få ner sina fötterna. Rampen har "vuxit" till 4m & tar större delen utav vardagsrummet :lol: Resultat: Lisen har nu börjat ta sig fram på plana golv!

Vill tipsa om ett täcke m bollar i som vi använder oss utav. Heter Protac. Svindyrt men det sägs vara bra!

Skulle tacksamt ta emot tips på frukostmål som är "frukost liknande" :wink:

Kram
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Hege »

Hej!

Vad bra att ett besök hos dansken har varit givande! Det är ofta så, när någon ser ens barn, kan demonstrera övningarna och visa tills man förstår, då faller bitarna på plats och man ser helhetsbilden. Det är mycket inspirerande!

Det låter som ett vettigt program ni har fått, och mitt råd är att försöka hålla det, genomföra det varje dag. Varje dag, även söndag. Det är kontinuiteten, att vara konsekvent som är lite av nyckeln här. Och hur ni föräldrar motiverar. Kittling är utmärkt, fortsätt gärna med det! Men även så små saker som röstläge kan vara värt att tänka på. Undvik att låta "hotande", men heller uppmuntrande.

Frukostliknande mat är gärna mjölk och spannmålsprodukter, och det ska mitt barn inte ha. Hon äter rester av middagen till frukost. Köttsoppa och så... Det är ju en kulturell sak vad man äter till frukost, och man måste ju inte följa den svenska kulturens... :wink:
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Ok! Om jag har förstått det hela rätt så är det gluten & även rotfrukter som det är strärkelse i som man bör försöka undvika.
Spannmål - dum fråga kanske, men är Hirsflingor ngt som man kan tänkas ge eller räknas det som spannmål? Bovete som är "släkt" m rabarber, skulle det funka? LCHF liknande frukost bortsett från mjölk kanske :wink:
Annars äter hon omelett 2ggr i veckan till frukost tillsammans m lite olika grönsaker. Omelett får väll ändå räknas som frukost liknande mål :lol:
Många frågor små...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Hege »

Vi använder varken hirs eller bovete, så det vet jag faktisk inte. Och vi undviker heller inte rotfrukter med stärkelse i. Men detta är någon jag planerar att läsa mer om.

Annars kan vi tacka för att vi lever i en tid med Internet! Det finns inte den fråga man inte kan ta reda på när man har sitt barn på diet, och jag läste mycket för några år sedan, när vi experimenterade som värst.

Sök och läs! Luvisen vet mycket om mat utan stärkelse, kanske du kan få några länker av henne?

Kram!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag som fått äran att gå i skola hos Luvisen kan med stor behållning rekommendera denna sidan som innehåller allt man får och inte får äte med SCD dieten som jag gissar ni fått rekommenderat.

http://pecanbread.com/p/how/stages.html

Säg till, jag har fler länkar om du är intresserad. Men boken är nog mest att rekommendera.

Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Ååå, tack! Ska kolla upp den länken. Du får gärna tipsa om fler länkar :) Kram
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Denna är på svenska, kanske intressant?

http://www.autismdiet.se/dietbehandlingar.html

http://www.scdiet.org/

Men den du fått först är nästan den bästa.

Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Här kommer en bra länk till. :D

http://btvc.webfactional.com/legal/listing/P/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

"Dansken" har sagt att vi ska undvika gluten, majs, potatis, ris, mejeri produkter mm. Anledningen till det har jag egentligen inte fått helt klart för mig. Mer än att det inte är bra & att det även kan vara allergi framkallande. Nu har jag endast gått en "dagskurs" på 6h hos dansken.
I IAHP´s brochyr framgår det också vad man inte bör äta.
Lisen har en konstaterad hjärnskada orsakad utav hypoglykemi. Hon äter inte några mediciner.
Efter vårt senaste besök hos sjukgymnasten tyckte hon att det var så pass bra att vårt nästa besök är i februari månad.
Vi jobbar på fullt efter vårt schema m Larz & det funkar riktigt bra. Framför allt så ger det resultat! Ex kan man inte tro att vår lilla kicka haft svag grip reflex, då hon nu lyfter upp sig själv från liggande till stående genom att hålla tag om mina tummar :)
Summa summarum; Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här m maten. :?

Torsmamma - Vad jag förstår så är det vid autism som dessa länkar rekommenderas, el?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det du beskriver gör att du i princip bara har SCD diet eller Paelo kvar. Så att sätta henne på SCD är inte dåligt. Detta är ett sätt att låta kroppen få läka och inte behöva lägga sitt immunförsvar eller energi på att reagera mot olika födoämnen. Sen att man har använt detta mest för Autism ser jag inte som ett problem. Jag anser nog att många bör äta ungefär som SCD eller Paelo rekommenderar.

Så läs på, det är mest en förfining av det Dansken redan sagt. Där finner du kanske också lite förklaringar.

Råsaft är också mycket rekommenderat!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Luvisen »

fjunis skrev:Torsmamma - Vad jag förstår så är det vid autism som dessa länkar rekommenderas, el?
Inte riktigt. Låt mig förklara.

SCD kom till för att bota bla ulcerös kolit. Vilket är typ omöjligt enligt läkarna men damen som kom på den här dieten lyckades. Hon utblidade sig på univeristet i biologi, celllära och biokemi för att förstå hur hon kunde bota sin dotters sjukdom helt och hållet enkom med mat.

Iaf denna diet hjälper vid flertal olika former av diagnoser där det centrala problemet är antingen mag-tarm problem, eller att man har en kraftig obalans i tarmfloran. Pga att många barn med/som lider av autism oftast har mag-och tarm problem började föräldrar att använda sig av denna diet för att försöka bota autism. Många har lyckats MYCKET BRA- därför har det blivit en helt egen rörelse där föräldrar tillsammans med damen utvecklat en form av SCD enkom för barn/vuxna som lider av autism. Denna rörelse har skapat pecanbread.com som råkar innehålla en massa viktig info om MAT oavsett om man har ngn sjukdom eller inte. :idea: :D

Vad man har märkt är att tarmfloran verkar ha en direkt länk till vår hjärnfunktion och därför har denna diet även avhjälpt ex epilepsi.

Nu till själva funderingen. Du undrar är den här dieten relevant för din dotter? Jag tror det. Men jag VET inte det. Så ärlig måste jag vara. Du måste själv ta det beslutet.

Vill bara understryka eftersom detta är komplicerade saker, mer komplexa än man kan tro. Speciellt för barn med speciella behov. Det frodas inte på vilket näring som helst.

Överlever gör de flesta. Men man vill ju komma längre än så. :heart:

Denna diet fokuserar på att ge mat som är EXTREMT lättupptaglig. Och det kanske är av vikt för ditt barn. Tittade lite på hypoglykemi och det verkar som att hjärnskador orsakade av detta är ovanligt och att behandlingen består i att tillföra glukos? Dvs enkla sockermolekyler som kan tas upp omedelbart i blodomloppet. Det är det som är grejen i denna diet. Det ger överhängande enkla sockerarter eftersom dessa inte behöver brytas ned alls. Det finns lite disackarider också men de har en specifik molekylär struktur som gör dem lättupptagliga.
På detta vis näringsbombar man den lilla kroppen samtidigt som den näringen hittar sin väg rätt- dvs går in i kroppen inte ned till tjocktarmen där dvs olika mikrober mumsar i sig hej vilt med följden att en obalans kan skapas. En del givetvis värre än andra.

Och som Torsmamma skriver så har denna diet även en introdiet som man ger för att få en omstart av hela mag-tarm systemet. När det gäller bebisar så har vi båda funderat kring detta. Efter mkt om och men så tänker jag personligen att det kan vara bra med EN dag mini mini detox av bebben. Jag har gjort det på min yngsta. Hon fick endast den speciella kycklingsoppan en hel dag inkl lite fruktpure. Hennes avföring var också svart och illluktande när den kom ut kan jag säga. Nu ser det fint ut igen. :P Därefter har jag inte följt dieten stegvis som rekommenderat utan ger bebben av allt som man får ge på denna diet. Behövs det framöver kan jag göra en ny omstart. :wink:

Ang råsaft för bebbar: Börja inte mixtra med det förrän du läst noga. De är extremt laxerande och man kan starta med 1 tsk i början EFTER att barnets kropp verkar funka ok. Dvs avföringen är relativt ok- att kroppen inte har störtdiarré.
De måste även spädas ut med 50 % vatten. Med det sagt så är de JÄTTEBRA och viktig näring. Dricker barnet den lilla livselixiret inom 15 min får de i sig viktiga enzymer. Det är det bästa. Så pressa och ge direkt! :wink:

Nu till IAHP. Jag har talat med dem och de kan inte heller ge en ordentlig förklaring just varför vissa saker ska undvikas. Iaf inte till mig. Det verkar som de går på försiktighetsprincipen. Dvs de har tagit bort allt som visat sig vara allergent i ngt sammanhang och blivit kvar med en slags paelo diet. Fokus på lågt GI också sa det till mig.

Dock tänker jag att det inte riktigt håller för mig. Jag behöver en logisk förklaring till varför jag ska ge A men inte B. SCD ger den- därför bestämde jag mig för den.

Samma med "dansken"-Han gav mig heller ingen förklaring till varför jag skulle ge den dieten han rekommenderar specifikt för mitt barn. Därför luskade jag vidare.

"Dansken" rekommenderar en massa kosttillskott också. Detta föll inte ut bra hos oss och nu förstår jag också varför.
SCD dieten rekommenderar endast vissa kosttillskott och endast vissa mängder för barn som är undernärda, en tid.

MAO behöver man inte kasta sig iväg till hälsokosten och inhandla div kosttillskott utan kan i lugn och ro fundera vad som kan vara relevant och viktigt för MITT barn. Damen som kom på SCD dieten säger att man måste förstå att när man ger kosttillskott så fifflar man med biokemi- till den delen krävs att du vet vad du gör. Hon har skrivit specifika rekommendationer i sin bok, inkl för nordliga länder. Och det tangerar det som "dansken" säger men mer detaljerat och med förklaring.

Det finns även en bok rekommenderad när det gäller kosttillskott. Men det sagt finns det en del kosttillskott som är mkt bra för de flesta barn, speciellt härborta i tidvis mörka norden.

Sorry för megalånga inlägget men känner att detta är kruxiga grejer! Och MYCKET viktiga! :!: :heart:

All lycka!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Bättre sent än... Tack snälla ni för era svar!
Mkt har hänt sedan mitt tidigare inlägg. Jag har läst o letat information. Hållit på & testat oss fram. Även haft en dipp känslomässigt, men är åter igen på banan!
Skickade en krypvideo på Lisen till "dansken" vilket resulterade i att hon nu mera kryper 100m/dag i rampen! Anledningen till det är att hon inte längre vill krypa korsvis m armarna?! :?
Hon tar fram bägge armarna i en rörelse & gör korsvis m bakbenen.(Jag går bakom henne & har lätt beröring på hennes fotanklar. Annars "glömmer" hon ibland bort vänsterben & släpar med det.) Jag vet inte hur jag ska göra för att få till den korsvisa rörelsen m hennes armar. Har försökt att dra henne över golvet m armarna för att få till en korsvis rörelse, men det gillar hon inte. Protesterar högljutt! Tips emot tages gärna!
Annars har/gör Lisen framsteg varje dag. Har börjat använda vänster arm mkt mer. Hon har bla lärt sig klappa händerna.
Men det blir påtagligt att hon har en försvagad v-sida, för den hinner liksom aldrig ikapp eftersom höger sida utvecklas den med. :D Hon har lärt sig att vinka med höger hand. Börjat prata mkt. Säger bla pa, pa & ga, ga, men inte ma, ma. Hur mkt jag än försöker :lol:
Min dipp berodde bla på att jag på BVC blev varse om att Lisen blir betygsatt vid våra besök hos sjukgymnasten. Det har bidragit till en rädsla för att Lisen ska bli placerad i ett fack som kommer att ge henne hinder på hennes/vår väg tackvare en siffra! Vår förhoppning är ju att det inte ska märkas att hon har en hjärnskada. Kanske är naivt, men så är det. Vi kommer inte att ge oss förens vi provat allt!
Lisen är nu 9mån. Inom det närmsta ½ året ska det hända en hel del i hennes utveckling. Vi har en lång väg framför oss, men vi är på väg!
Kram
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Hege »

Var inte så rädd för siffran på BVC. Utan "dokumentering" från BVC, skola och andra, så får man ingen hjälp! Utan diagnos, ingen hjälp. Såna här "fack" som du är änslig för, är det som öppnar dörrar när man behöver hjälp och stöd. Men det kommer i såfall senare, om ett tag. Det viktigaste nu är att DU har sett, att DU vet att Lisen behöver hjälp, och att DU har förstått att det är DU som måste ge henne den hjälpen.

Bravo med alla framstegen! Nu ser du att det går i riktig riktning, och kan fortsätta så! Vila inte, men gå på så du får fler resultater. Ge henne fler möjligheter att ligga på golvet, och sedan ännu fler! Utsätta henne för magläget på golvet så ofta det lar sig göra. Vända döva örat till litegrann när hon protesterar. Visa ävan om hon inte vill. Det är DU som är vuxen, och kan överblicka vad som kan hända om hon inte ålar. Inte hon, som inget vet om det. Det är DU som får vidta åtgjärder, på samma sätt som du skulle gjort om hon vägrade äta.

Läs i alla kryptrådar du kan hitta, det finns goda råd i många av dem.

Många kramar!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

har du läst denna tråden? Full av nyttigheter. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 47&t=15335
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "