Rehab för bebis m hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Vår bebis på 2-månader har en skada på den motoriska delen av hjärnan. De kan idag inte säga att hon avviker på ngt sätt i utvecklingen. Hon har dock ngt svag grip reflex har konstaterats. Ngt som vi har jobbat/jobbar med. Säger "grip" & lyfter/drar henne mot oss då hon ligger ned i sägen alt sitter i knät. Hon får även rulla från mage till rygg & tillbaka genom att hålla i ett finger & då säger vi "rulla". För övrigt ligger hon så mkt som det bara går på mage samt stimuleras genom massage, kittel, svart-vita böcker mm.
Nu till min fråga; är det inte så att grip reflexen försvagas ju äldre barnet blir? Hur orolig ska man vara, el rättare sagt finns det fler exempel på övningar som jag/vi kan göra för att stärka hennes grip reflex el ännu bättre hela hjärnan för den delen :)
Tacksam för tips!
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Hmm, ser att det fortf är obesvarat... Jag är inte alls rätt person att svara, men kan kanske bolla?
Jag träffade en frisk 3mån i veckan och kunde inte låta bli att testa- hennes gripreflex var inte stark, typ borta. Vet dock inte när den ska försvinna helt. Men om man tänker enl IAHP (och jag pratar endast utifrån att ha läst deras böcker= ingen erfarenhet) är nästa steg att jobba upp barnets förmåga att släppa viljemässigt.
Om hon håller om något och du trycker en isbit eller obehagligt varm (inte skållhet) handduk mot handen- drar hon bort den då? Om inte kan du öva upp detta med att göra just som beskrivet ovan.

En annan tanke kan ju vara att låta henne hålla i så mycket olika material och former som möjligt för att öka medvetenheten; tjocka ting, smala ting, mjuka, hårda, kantiga, runda...
Alltid i magläge om möjligt...så klart ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen till egen tråd! :D

Jag håller med ovanstående och vill ju sen slå slaget för att man har dem på mage så mycket som möjligt. På bordet, på bänken, på golvet, i tvättstugan osv... sen bör en bebis alltid ha något att hålla i handen, detta övar ju också upp grip och icke grip förmåga.

Min kompis son var nog runt 3 mån är han fick hålla i en tändsticksask första gången. Min kompis kom ut och sa, MEN HAN KAN INTE HÅLLA!!? Joho, det kunde han visst. Så gripvänliga saker i händerna och slevar, smörknivar och annat skoj.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Hege »

Jag hoppar direkt på svaret, innan jag stupar i säng...
Jag är lite för trött för small-talk, men Välkommen med egen tråd! Du kommer upptäcka att vi är många här som kommer springande med våra råd, så känn dig varmt välkommen, det är du nemligen!

Nu till mitt svar...

Det är två begrepper här: Gripreflex och förmågan att gripa.

Gripreflexen är barnet född med, och är som det hörs i namnet, en reflex. Barnet kan inte bestämma själv, men handen griper själv om det som blir placerad i handen. Jo mer man försöker ta bort det som är i handen, ju fastare griper barnet. Reflexmessigt, alltså, inte viljestyrd. Barnet kan faktisk hålla sin egen vikt, så stark är denna reflexen. Barnet kan inte släppa greppet, hur mycket han eller hon skulle vilja det. Skulle det barnet håller om plötsligt bli glödhett kan barnet fortfarande inte släppa greppet.

Sedan kommer förmågan att släppa. Denna förmåga är livsviktig. Om man skulle råka gripa om något vasst, eller hett.

Efter att förmågan att släppa har kommit i gång, kommer barnet börja gripa efter saker. Detta är viljestyrd, och hur hårdt greppet är här, är det barnet själv som styr över. Här kan man öva upp styrkan, så som man övar på andra saker. Det är slumpen som bestämmer hur mycket barnet får öva på gripandet. Eller så är det föräldrarna som bestämmer, och lägger in dagliga "gripövningar".

Jag har skrivet om detta i min nu nerlagda blogg.

Jag ska skriva lite om barnets gripande. Och vad det är som avgör när barnet börjar gripa.

Barnets finmotorik hör med bland de vägarna som går UT av hjärnan. Det finns fem vägar IN till hjärnan, det är de fem sinnen. Jag brukar bara koncentrera mig på de tre viktigaste, syn, hörsel och känsel. De tre vägarna ut är mobilitet (eller grovmotorik om man heller vill), språk och finmotorik.

Alle dessa vägar hör noggrannt i hop, på det sättet att det blir svårt att kunna tala om man inte hör ordentlig. Bristande samsyn påverkar både grovmotorik och finmotorik, och så vidare.

Alla dessa vägar är också omogna och outvecklade när barnet föds. Om man använder vägarna, tar i bruk hjärnan, så mognar och utvecklas vägarna. Synet ska gå från att knappt kunna urskilja annat än ljus, till att läsa så små bokstäver som du gör nu.

Finmotoriken ska gå från gripreflexen till att skriva skönskrift.

Finmotoriken börjar alltså med gripreflexen som alla barn är födda med. Den är så stark att det nyfödda barnet kan hålla sin egen vikt endast vid hjälp av händerna.

Sedan följer:
Den livsviktiga förmågan att släppa greppet
Viljestyrd förmåga att gripa (med sidan av handen, och tummen upp)
Pincettgreppet (mellan tummen och pekfingret) med en hand
Pincettgreppet med båda händer
Funktionsförmåga i samtidig använding av båda händer
Använding av en hand till att skriva med, i överenskomst med den domineradde hjärnhalvan

Gripreflexen är inte viljestyrd, så barnet kan alltså inte hålla fast i ett objekt. Det är heller så att barnet kan inte släppa taget om det aldri så gärna ville.
Gripreflexen försvinner så småningom, och med den försvinner förmågan att hålla sin egen vikt efter händerna.
Om man vill kan man förstärka barnets gripande ved att dagligen, och flera gånger dagligen låta barnet gripa om ens pekfingrar när han ligger ner på skötbordet, eller på rygg på golvet, och sakta, sakta dra honom mot dig. Säg till honom: "Gripa!" När han känner pressen av dina fingrar mot insidan av sin hand, vill gripreflexen sätta in, och du känner att han greppar hårdare. Dra honom upp i sittande ställning. Efter några sekunder sänker du honom ner igen och ger beröm för hur duktig han varit. Man förstärker gripreflexen på detta sättet, och förbereder för nästa del i utvecklingen, den livsviktiga förmågan att släppa.

Barn som har fått använda sin gripreflex kommer snabbare kunna släppa greppet.

En en månadsbaby är redo att börja släppa.

Att kunna släppa greppet är livsviktig i fall man har gripit om något farligt eller livshotande, och turligt nog har Moder Natur ordnet det så att förmågan att släppa kommer innan barnen börja plocka upp saker...

Ge barnet ett litet objekt att gripa tag om. När han har ett bra tag om objektet kan du säga: "Släppa!", sen nyper du honom inne i handen. Eller sticker med något som är så trubbigt att det inte går hål på huden. Först kommer han kanske att känna sticket, men fastnar greppet om objektet ännu hårdare. Då har han ännu inte förmågan att släppa. Fortsätt med att göra den här övningen dagligen, flera gånger om dagen, tills han förmår släppa direkt när du nyper honom.
OBS! Du kommer upptäcka hur hårt nypet/sticket behöver vara. Kom i håg att du inte ska göra honom ledsen, men ge honom möjligheten att utveckla den här livsviktiga förmågan.
Samtidigt: Fortsätt med att förstärka gripreflexen vid att dra honom upp i sittande ställning flera gånger om dagen. Men nu ska du även gradvis bygga upp styrken i händerna hans.
Gör följande övningen på ett mjukt underlägg, sängen din är ett utmärkt ställe. Låt honom hålla om dina tummar nu, och var redo med resten av fingrarna att gripa tag i honom i fall han släpper greppet. Dra honom sakta upp i stående ställning, och låt honom stå och hålla sin vikt med fötterna. Sakta och gradvis (kanske inte första dagen, men efter några dagar) kan du lyfta honom några cm över sängen. Nu, i några korta ögonblick, håller han sin egen vikt helt själv! Innan han tröttner sänker du honom sakta ner på sängen igen, och ger mycket beröm! Efter ett tag kommer du upptäcka att han kan hålla sin vikt lite längre varje gång.
Om tummarna orkar, kanske så länge som 15 sekunder? Om tummarna inte orkar, och du känner dig säker på att han klarar att hålla, så kan du använde en kort stång som han kan hålla i, men var ändå redo med dina fingrar att ta tag om hans händer om han är på väg att släppa.
Inte många enmånaders babyer kan göra detta. I fall du undrar hur det känns, försök själv att hänga 15 sekunder efter händerna. Respecten för bebisen din vill öka dramatiskt.

Två till tre månader efter födseln kan du börja erbjuda saker för bebisen att gripa själv. Låt honom ligga på mage. Varje dag, minst tio gånger om dagen erbjuder du honom saker att gripa tag i, som är lagom för honom att hålla i. Lätt att nå fram til, och greppvänliga. Trevliga, stärka färger är ingen näckdel. Givetvis får de inte ha skarpa kanter, eller vara farliga på något sätt.
Den här övningen tar inte mer än en minut, och du erbjuder ett, to eller tre små saker.
Ställ fram en, och ge honom möjligheten att ta tag i den. Han vill demonstrera stor passion och stort tålamod när han skrider till verket. Det här kan vara svårt, även på mors tålamod. Men ge honom tid, och när han lyckes ska han ha så mycket beröm att han strax fattar att detta var mödan värt. Bruk den samma lilla saken, så kan kan fortsätta att bli bättre och bättre på att plocka upp den. När han tröttnar, erbjud en ny! Och sen ännu en ny.
Men inte gör detta lång tid i taget. En minutkanske kan räcka.Gör det heller ofta, minst tio gånger om dagen.
Efter som han blir duktigare och duktigare, så erbjuder du mindra och mindre saker. Svårighetsgraden ökar, och det måste mammas observationsförmåga också. Han kommer försöka stoppa in dem i munnen, och vi vill ju inte att något ska fastna där.

Och när han har lycktes plocka upp saker, låt honom få undersöka dem lite. Ta inte i från honom sakerna direkt. Då har han all rätt att protestera både högljudd och kraftigt. Be honom istället att ge dig sakerna. Det underlätter om du samtidigt kan erbjuda en ny sak att plocka upp.

Efter ett tag kommer det bli klart att denna övningen inte behöver fortsätta. När han blir så duktig att han plocker upp allt han ser, hela dagen, då kan du sluta med detta. :-)

Om han är fyra månader när han plocker upp saker, då är han ca. tre månader före genomsnittsbebisen, som gör detta vid sju månader.

Fem till sex månader gammal kan babyen börja plocka upp saker som är platta. Då kan man inte längre greppa med hela handen, men måste använde pincettgreppet.

Gör på samma sätt som när du lot honom få gripa om små saker, men använd platta objekt nu. T.ex. pokerchips är fina till denna övningen. Eller skivad morot.
Här måste mamma följa med ordentlig så babyen inte sätter i halsen!

Låt honom få tid på sig. Det är en annan del av hjärnan som nu tas i bruk för att plocka upp med tum och pekfinger. Nu är det cortex som används, den mänskliga hjärnan. Låt honom få tid, och möjligheter genom dagen, minst tio ostörda mögligheter till att använde pincettgreppet.

Och håll i minnet att om han är sex månader, så har hans jämnåriga inte börjat gripa med hela handen än.

Det du har gjort i nu sex sju månader är att låta hans finmotoriska vägar i hjärnan få växa och mognas. Du kan se hur han har utvecklat färdigheter i händer och numera fingrar, men det du inte kan se, är hur de delarna av hjärnan som STYR hans händer och fingrar har utvecklats.

Vid att ge honom ostörda möjligheter genom hela dagen, i sex månader, så har du påverkat denna utvecklingen. Det är bortom all tvekan att de inplanerade möjligheterna har varit många fler än möjligheterna som slumpen har styrt över. Ditt barn har fått plocka upp många fler små objekt, för att du har erbjudit honom det. Hans delar av hjärnan som styr finmotoriken har fått användas mer nu, än om du inte hade gjort planerad stimuli med honom. Og resultatet är mognare, mer utvecklade finmotoriska vägar, och givetvis snabbare utveckling.

Genomsnittsbarnet bemästrar pincettgreppet nar han är 12 månader. Chansen är stor att din baby gör det vid åtta månader.
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Jag vill bara säga 1000-tack till era svar med tips!
Vi har två barn sedan tidigare. Det fanns inte i mina tankar att ngt kunde "gå fel" då vi begav oss in till BB den tredje gången. Vi skulle ju "bara" in & vända samt att våra andra barn fötts vaginalt utan komplikationer. Men så blev det inte :(
Sjukgymnasten ska titta på vår dotter i Juni månad & det är med skräckblandad förtjusning som jag ser framemot det...
Men oavsett vilket besked som vi får så kommer vi iaf ge vår dotter dom bästa förutsättningar som finns. Därför känner jag mig rörd & tacksam över att ni tar er tid & skriva :)
Nu till helgen så ska sambon bygga en ålbräda. Vet ni var man kan hitta fusk skin för att klä brädan? Bygghandeln?

Kram Ninni
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Vi köpte fejkläder på vanlig tygaffär- inte speciellt stor eller välsorterad så jag tror det finns i de flesta.
Har ni fått till brädan? Och hur går det för er?
Skickade ett PM till dig för ett tag sedan, om du vill kan vi hålla kontakt så och se om vi kan hjälpa varandra framåt med tips och råd.

Förstår chocken över att det kunde gå fel. Hur uppkom skadan? Var det under förlossningen?
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Hej hopp,
Då är krypbrädan färdig & Lisen är i full gång med att försöka åla sig ned för brädan :)
Fick åka in till sthlm till en större tygbutik för att köpa fuskskinn då det inte fanns i bygghandeln. Blev svart med beiga "stripes".
Hon tycker att det är jobbigt & skriker en hel del, men så länge hon inte gallskriker så får hon kämpa på! Syskonen & jag uppmuntrar & hejar på. Till en början så hade vi inte brädan tillräkligt högt, men efter att ha läst om i boken så höjde vi den. Då blev det lättare för henne att trycka ifrån & komma framåt.
Bör man hjälpa till & förflytta armarna då hon inte gör det själv? De vinklas ibland bakåt då hon skjuter på för fullt.
Jag inbillar mig att Lisen håller sina händer knutna väldigt mkt. (Håller om sin egen tumme.) En väninna till mig sa att bebisar gör så, men jag minns inte att våra andra barn gjorde det trots att det inte var allt för länge sedan... :D
Vi erbjuder, el rättare sagt placerar gripvänliga saker i hennes händer samt försöker göra henne medveten om sina händer. All grip träning börjar sakta men säkert ge resultat. Fast nu borde jag kanske försöka få henne att öppna händerna mera ist??
Skruttsnorpan - jag har inte fått ditt PM vad jag kan se. Vill jätte gärna hålla kontakt med dig! Hade det inte varit för det här forumet så hade jag varit alldeles ensam. Hemskt att tänka på det!

Kram
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Hege »

Hej
Vad bra att brädan är klar, och redan i bruk! Och även med "stripes"!
På frågan om ni ska hjällpa till med armarna, så tror jag ni kan göra både och. Hjälpa till och tillrättavisa i bland, och låta henne försöka lista ut själv i bland.

De knutna händerna vågar jag inte svara något om. Jag vet inte om detta beror på gripreflex eller annat. Men hur gör hon om ni försöker nypa henne inne i handen? Öppnar hon den då?

Och kontakt mellan er och skruttnorpan låter mycket bra! Man känner sig så ensam i den situationen ni är i, så att få tala med någon annan som är i samma sits är nog väldigt bra. Och det är inte många IAHP-föräldrar i Sverige, så håll hårt i dem ni hittar! :wink:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Fjunis, har försökt PMa dig igen- har du fått något?

Vet att Tuva hade knutna händer mycket fram till 3 mån, men hon är ju ingen bra mall att jämnföra med direkt ;)
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

All träning m händerna har gjort skillnad! Nu behöver man inte längre "bända" upp fingrarna. Vad har jag/vi gjort då? Jo, vi har erbjudit el snarare placerat olika grip vänliga föremål i hennes händer. Hållit Lisen i händerna & dragit henne framåt i sängen samt upp i sitt läge mm. Även börjat m ditt tips Skruttsnorpan :) Bara för ngn dag sedan så började hon klösa mig lite smått m högerhand. Sedan så har hon även upptäckt högra hand! :heart: Vänster är det dock sämre med. Inte så att hon inte använder den, för det gör hon. Inte lika mkt bara. Så vi får jobba vidare!

Ålbrädan har dessvärre blivit förknippat med ngt jobbigt/tråkigt för Lisen. Så fort jag placerar henne i den så blir det gallskrik!
Försöker uppmuntra på alla möjliga sätt, men känner mig mest som en taskig morsa... Kanterna på brädan blev ca 20cm. Rekommenderat var 15cm så det kanske är det som gör det tråkigt att hon inte ser över kanten?? :shock:
Hon ligger desto mer på ett "siffer-pussel" som har en hal yta. Hon gör korsvisa benrörelser & har lyckats snurra ett kvarts varv. Dock blir det ju mindre armrörelser på mattan till skillnad på brädan.
Så det som gäller är att bita ihop & kämpa vidare m brädan helt enkelt samt att övertyga om att brädan ÄR rolig. Lättare sagt en gjort :?

Kram
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Vad GLAD jag blir! :) HEJA HEJA HEJA Lisen! Vad kul att ni ser resultat! Har ni fått träffa sjukgymn och läkaren än?

Ang brädan har vi haft samma problem. Senaste dagarna har det fungerat hyffsat igen och de två knep som fungerat har varit:
Läsa- läst ett par sidor i brädan och sen ställt boken nedanför. När det blir tyst har hon börjat ta sig framåt och när hon kommit en bra bit el hela vägen ligger vi tillsammans och läser en stund.

iPad- laddat ner en app med saker som låter när man trycker på bilden, typ djur/instrument/bilar. Gör på samma sätt som med boken.

Fungerar inte alltid, men ofta :)
Men var JÄTTEGLAD att hon jobbar i korsmönster! Det låter ju jättelovande!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Strålande jobbat!! =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Hege »

Det är hur kul som helst att följa de barnen inne på "frisk"-forumet som lär sig läsa och se mängder och tycker det är roligt att göra.

Men att vara här inne och ge råd, peppa lite, se andra som peppar, och sedan få höra om framsteg som barnen med hjärnskador gör.... Känslorna blir så stora så det går inte att beskriva.

Så jag gör inget beskrivningsförsök. Men det svammar över, så mycket kan jag säga. :D
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Idag har vi träffat sjukgymnasten. Hon sa att Lisen har utvecklats som hon ska. Kanske att hon håller sina händer ngt knutna, men hon varierar med att öppna händerna. Tror inte att hon skulle ha sagt ngt om inte jag hade påpekat det per telefon inför vårt möte. Men det känns himla skönt att dom inte hittar ngt som vi inte har reagerat över.

Sjukgymnasten sa att det kan vara bra att ha henne lite på mage. Sa att hon "bor på mage" :)

Utöver det så gav hon mest tips på det vi redan gör. Som att låta henne hålla i olika saker massera händer etc. Tycker att det är märkligt att de inte tipsar föräldrar på en gång så att man kan börja habilitera! Nu har vi tagit reda på information själva via nätet. Annars hade 3månader gått åt spillo.

Nästa möte med sjukgymnasten blir i början av juli månad. Känna iaf bra att det inte kommer gå allt för lång tid tills vårt nästa besök.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Rehab för bebis m hjärnskada

Inlägg av Hege »

Jag tror att sjukgymnaster och andra medlemmar av vården gör så gott de förmår.

Men det skrämmer mig att se hur sakta utveckligen går där, med tanke på kunskap och vilja när det kommer till habilitering av barn med hjärnskador.

Och jag är rätt så glad för att internet finns. Vi föräldrar i dag har möjligheter att själv hitta information och hjälp till våra barn, och den möjligheten fanns inte för 20 år sedan.

Nu går ni föräldrar i förväg, medan sjukgymnasten kommer efter och tipsar om saker ni redan gör. Det måste kännas oerhört skönt att känna att det ni gör är rätt, men samtidigt frustrerande att inte få vettig hjälp som ni inte redan känner till!

Jag hoppas ni fortsätter med ert program för Lisen, och även vurderar om det kan utvidas något. Hon är så liten nu, så hennes hjärna tar till sig oerhört mycket, och utvecklas oerhört snabbt. Vore hon ett år ville det krävs mer insats från er och henne för att få en jämförbar utveckling. Vore hon två år, en ännu större insats. Ju äldre hon blir, ju mer jobb. Det beror på att hjärnans växt och utveckling går med ljusets hastighet från befruktning till födsel, i rasande fart det första året, snabbt som attans de första åren, snabbt fram till sex år ålder, och mycket sakta efter det. Så lägg så mycket krut nu som ni bara kan.

Jag tycker det ni har gjort till nu är strålande! =D> =D> =D>

Hur långt har ni kommit i att läsa Domans böcker?
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "