Petite Soeur och IAHP

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Sarisparis »

TorsMamma skrev:Det är så fantastiskt att få följa er så du anar inte! :D
Japp, du inspirerar. Imponerar. =D> =D> =D>

:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Aha. Jo, maten är väldigt basic. Hon får kött, fisk, fågel antingen kokt eller ungsbakat med grönsaker och rotfrukter i hemlagad buljong (gräsbetade eller eko kyckling). Hon brukar få 1 gryta per dag. ( Ja, jag har lyckats göra jättegoda grytor!! Wohoo! \:D/ Och det utan typ ngn smakförstärkare alls... :wink: ) Jag måste ju variera så mkt jag kan så jag kombinerar 2 eller 3 grönsaker i varje rätt högst för annars blir det typ samma jämt och det tycker hon är trist. Som snabbmat ngn gg då och då får hon avokado med grillad kyckling eller kronärtskockor med buljong. Nu ska jag lägga till flortunna fluffiga pannkakor (ägg+ squash- kanske en bit banan.) 1 gg/v. Hon får frukt typ 2 ggr/v. Hon saknar det inte alls och mår finfint utan. :P Målet är att hålla oss fruktfria iaf 4 mån. Och nu när jag ser att det faktiskt kan gå så är jag villig att göra det för jag misstänker att även Petite Soeur har jäst. Hon fick samma torra knallröda kinder som storebror och hon har ju GFCF diet fr 4 mån...så därför misstänker jag jästen...Hon kommer inte få ngn medicin nu utan jag ska försöka ta bort den med dieten och probiotikan. Det kan kanske gå annars får vi medicinera henne längre fram men som sagt i nuläget svarar hon JÄTTEBRA på vår lilla intervention. Kinderna är nästan tipp topp. :P

Träningen är likså basic mest för att det är inte så bra hjälp härborta. :roll: En mkt snäll och vänligt inställd pappa men ack så svårt det är för honom att faktiskt utföra träningen... :?

Så vi låter Petite Soeur krypa fram och tillbaka i hallen (du vet vi har en lång hall) genom att vi flyttar oss från rum till rum och tramsar oss och då blir hon nyfiken och måste komma. Hon kryper hyfsat fort nu. :D Och sen har vi en fåtölj som vilar mot stereon så den klättrar hon upp i för att komma åt stereon sen lockar jag ned henne på golvet igen och så upp igen... :wink:

Sen tränar vi med en mugg för att hon ska hålla med båda händerna samtidigt. Jag vet inte varför men hon har jättesvårt för det och hon tycker inte om att klappa med händerna... Men nu börjar hon se/höra charmen med sång så det kör vi 2 ggr/dag.

Den intellektuella biten är lite skral tyvärr men jag ska försöka bygga på den nu när hon äter som folk och det bara tar ca 10 min. Sen kör jag minst 1 pass soc. del. med båda barnen. Diska är grejen för båda. En i diskhon och den andra på pall. Själv får jag typ inte plats för det är ju så litet härborta men jag försöker så gott jag kan. Det brukar gå över förväntan. I övrigt har lillan inget intresse för ngt annat... :? Inte dammsuga eller tvätta eller sy... Vet inte vad jag ska hitta på. Jo, öppna dörrar är poppis och trycka på lysknapparna förstås.

Nu ska jag även träna båda på att leka en lek ihop så de får turas om för de tycker båda det är mkt svårt...Så träning behövs!


IAHP har ju alltid talat om vikten av näring och en bra kost men med det jag vet idag tror jag inte de riktigt förstår hur stor inverkan det faktiskt har på vissa individer.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

ÅH, tack rara!!! Blir lite :cry: också när jag inser hur jobbigt ni haft det och vilken svår väg ni har gått. Men nu är ni på G, du har koll och vilken koll sen!

jag tror som du att det är svårt för många att ha koll på dieten då "baskost" räcker långt för många. Men har man sen en sån känslig kille och tjej som er, ja då krävs något extra.

Bra det där med frukten, kan nog vara bra att avstå den, vet hur svårt det var för er och hur stora steg ni gör och har gjort!

kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

:heart: Man ger aldrig upp sitt barn.

Det gjorde inte dessa föräldrar heller. Gud vet var de hämtade styrkan!

Kram, och trevlig helg!

http://www.vgtv.no/#!/video/60852/holdt ... respirator
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Krisse »

Kära Luvisen,

mina tankar går till dig ofta.
Jag beundrar dig djupt för hur du kämpar.

All kärlek till dig
Emmy 080212
Rasmus 091223
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Manfred10 »

Jag bugar, förstummas och förvånas (i positiv bemärkelse =D> :wink: )Luvisen!

Och blir pinsamt påmind om min egen okunskap.... :oops: Här finns oxå fnasiga kinder... men jag har aldrig ägnat jäst en tanke.... :oops:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Hege- :heart:
Krisse- tack du söta. Jag tänker på er också och undrar hur ni har det. :heart:
Manfred10- jag hade aldrig hört talas om jäst förrän allt detta hände hemma hos oss. Snackade med en barnläkare om detta med jästutslag på kinderna- han fattade inte vad jag menade... :? Tur att internet finns!

Nu till en slags rapport:
Känner att jag behöver förtydliga lite... Alltså mina barn får bara grönsaker som är tillåtna på SCD diet , lite kort kan man säga att alla grönsaker/ rotfrukter med mycket stärkelse går bort.

Vi skippade frukten helt. Kunde lugnt konstatera att pannkakor med zuchini och banan smakade blä. Enklare var bättre! :D

Sedan var det så att när jag började truga i vår Petite Soeur hemmagjord buljong så blev hon sur och ville inget ha. Det gick upp för mig att hon var sockerberoende redan och tösen hade bara får frukt... :shock: jag fick göra egen sockerlag på äpplen och trappa ur henne på det...galet...

Det tog två dgr innan det värsta släppte. Efter två veckor började hon äta högvis med grönsaker och dubblaportioner! :P så det var alltså sockret som stod i vägen. Idag mumsar hon gladeligen sin mat även om hon ibland kräver underhållning till maten.

Hon kan inte äta ngt fabrikstillverkat oavsett hur kravodlat äkta det är. Vi har provat en gg att ge henne ekologisk barnmat utan tillsatser som innehöll det grönsaker hon får äta och hela hon blev prickig...

Annars har ngt fantastisk hänt- kinderna är perfekta! Och de grönsaker hon inte tålde förrut som ärtor går nu hur bra som helst!

Vi har dock haft en svacka. Mitt klantiga jag glömde att beställa mer probiotika i tid så det blev ett glapp på en tio dgr. Genast föll alltihop som ett korthus! :shock: sömnen gick i bitar, aptiten var kass och hon började göra en massa tics.... :cry:

Muskelspänningen var inte bra, hela tiden la hon ned sitt lilla huvud för att vila och kroppen svajade betänkligt när hon kröp eller satt. Hon var som en deg klump.

Neurolog 1: jag ser inget som oroar mig.
Neurolog 2 : ja, ngt är det men det går inte att säga vad som kan orsaka dessa tics.

Jag är glad att jag har mitt eget åtgärdspaket annars hade jag gråtit mig sönder av oro och vanmakt.

Idag är Petite Soeur på frammarsch igen! Hon säger pappa och mamma och dada. Hon kan blåsa i flöjt, dansa, älskar sång och har jättefin ögonkontakt. Hon kan lägga i olika former i en låda med en massa olika håll i matchande geometriska former och klappa händerna. Hon har börjat pussa lite grann också! :heart: :heart:

Det som fattas nu som jag verkligen försöker jobba fram är mys. Hon har fortf svårt med att vara nära och mysa men det är på g. Jag ammar henne fortf med det lilla syftet i åtanke. :wink:

Idag går hon ut med möbler och är stark i kroppen! :P jag så stolt över henne och vårt jobb.

Idag får hon 1 tsk Stark fiskolja utan d- vit och den har nattljusolja, probiotika i dubbla portioner med 10 olika stammar, d- vitamin i stora doser och lite jäst torskleverolja.

Värme!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

OH, Luvisen tack rara för rapport.

jag tror inte det gått en dag då jag inte tänkt på er och funderat hur ni har det och hur det gått.

Tack snälla för att vi får vara med på resan! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Lite mer om Petiten då.

Har varit hos sjukgymnasten innan 3 månader sen. Då såg inte sjukgymnasten någongting anmärkningsvärt. Vi stannade dock en timme och då märkte hon att min tös fortfarande hade låg muskeltonnus och är svagare på ena sidan. Bålen var inte helt tipp topp men hon sa att min tös alla gånger kommer att nå sina motoriska milstolpar om än ngt sent.

Idag kan Petiten gå mkt bra själv men hon tultar lite mkt jämförelsevis med andra jämnåriga. Hon försöker hoppa och göra kullerbyttor men lyckas fortfarande inte. Nu i dagarna har hon lärt sig att krypa upp för trappor och det är verklgen mkt viktig gymnastik för henne märker vi.

Hon kryper inget.... annars. Inte helt nöjd med det men vi ska försöka oss på det igen. Jag tror det är nödvändigt för muskelstyrka och koordinationen för henne.

Kognitionsmässigt har hon avancerat mkt. Hon förstår nästan ALLT man säger till henne, intrsuktioner och dyl. Hon pratar massor. Kan många ord och har börjat små tre ordsmeningar. Hon älskar numera sina mjukdjur och dockor. Hon leker bra men man får starta henne varje dag. Hon har börjat måla lite och har äntligen släppt detta med att stoppa allt i munnen.

Hon är nyfiken på trehjulingar, sätter sig själv på dem och en och annan bil som man hasar fram på. Men att verkligen åka vill hon inte riktigt ännu. Ett tag ville hon bara åka baklänges. Så fort hon kom på hur man åker framlänges så slutade hon... :(

Mysa vill hon bara liiiite grann. Jag har slutat amma. Det blev aldrig riktigt bra. Hon älskar att amma- hon älskar själva mjölken men närheten tyckte hon aldrig om. När hon var under året rev hon mig alltid i ansiktet om hon kom åt. Det var inte särskilt trevligt. Det gjorde mig lesden faktiskt.

Hon har fortfarande konstigheter för sig. Hon gör fortf en del grimaser som ser ut att göra lite ont. :( Och hon har fått för sig att dunka huvudet i allt. Det parerar jag direkt. Jag jobbar på. Ett tag var hon helt fri från alla konstigheter, 2 lyckliga veckor men sen gav mormor henne en massa apelsin och sen dess är hon sig inte lik. Bland annat får hon överkänslighet av frukt. Hon gråter när hon ska bajsa tex. Lillan...
Under 6 mån var hennes absoluta favvo sak en tub med kräm... Nu har vi jobbat bort det och nu är det ett mjukdjur son alltid finns i hennes hand. Den får mkt pussar och kramar. :heart:

I dagarna var vi på BVC kontroll- de fann ingenting. Men det gör ju inte att jag slappnar av. Jag jobbar på med allt som jag finner märkligt för hon mår bättre när jag ser till att hon får mkt fys-träning och lek. Hon blir genast gladare och piggare. Snackar mer gör hon också.

Snart ska vi till sjukgymnasten igen... får se vad hon säger.

Kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Maten är den samma som förrut och jag har gjort en ny vända med fruktfri diet.

Hon får nu:
D-vit
fiskolja med nattljusolja
B-vitamin komplex med alla B-vitaminer 3 ggr/dag
Probiotika: Baby Biotics, dubbel dos inför kvällen.

Hon sover hela nätter självmant. samt 2 ½ timme mitt på dagen. ;) Tacka Anna W och diet för det!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tack för rapporten! :heart:

Jätteledsen att ni i vissa lägen fortfarande måste backa bandet och behöva oroa er. Men ni är verkligen helt fantastiska i ert idoga arbete! Ja, frukt är kanske inte hennes grej, träffade faktiskt en tjej som är fruktallergisk i onsdags, så det är inte så konstigt. Håll er till den diet ni vet funkar! Den är näringsrik och bra!

Ang. motoriken så fortsätt krypa i trappor, det är supernyttigt oavsett om man har problem eller ej. Jag ser än idag i barngrupper vilka barn som har krupit och inte på deras motorik.

Massa kramar till er!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Manfred10 »

:heart: O:) :heart: O:) :heart: O:)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

Luvisen, om du läser på om KISS/KIDD, känner du igen Petiten då?
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Hege- Super svår fråga! Har läst på om diagnosen men hittar bara på tyska och norska. Jag använde google översätt men blev inte särskilt mkt klokare av det. Är det ngt särskilt du tänker på?

Jag tror att det var några saker som stämde men inte de där tecknen som ses hos nyfödda och yttepytte bebisar....Uff! Svårt!

Men säg mig- om det nu skulle passa in vad skulle man göra då? Behandla ryggkotan? Eller har jag missförstått ngt?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

Hej igen Luvisen

Ju, nu hittade jag en sida om kiss/kidd (det finns verkligen inte många på svenska!)

Jag har låtit en terapeut (Kraniosakral terapi) titta på F's nacke, och låta henne börja lösa upp i låsningar som jag misstänker finns där. Det var många saker på listan som stämde med F, och jag tror det kan ligga något där.
Så långt har vi varit två gånger, och jag ska rapportera hur det går.

Svårigheter med amning finns ju på listan, samt svaghet på ena sidan, problemer med krypning...
Så jag tänkte på dig när jag läste.
Här är länken:

Kram!

http://www.ystad-kiropraktik.se/Sp%C3%A ... iropraktik
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "