Petite Soeur och IAHP

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

=D>
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Underbara nyheter, det går framåt! =D> =D> =D> :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Har varit hos sjukgymnasten igen. Hon är mkt nöjd med Petite Soeurs framsteg. Vi har dock fortf lite att jobba på.

Fattas lite i muskeltonus fortf.
Ena armen tycks inte helt fri. Vi skulle sätta en strumpa på ena handen och locka med saker på håll för att hon ska sträcka ut hela armen.
Viftar liiiite med händerna- tecken på autism menade sjukgymnasten.
Fattas lite i mimiken. Måste tramsa mig massivs och sjunga. Få henne att härmas mer.

Nu har pappsen fixat och trixat med armen så nu är den fri! :D
Vi sjunger för båda barnen och de gillar det. Fast vi är urusla. Tur att de inte dömer än så hårt. Eller alls! :lol:

Tittutlekar uppskattas som göres här och var. Annars tycker Petite Soeur att vi ska härma henne. :wink: Hon blåser med lilla munnen, grymtar och har börjat testa rösten i olika styrkor och läten.
Vi forts med brädan. Hon är snabb. 8) Man kan se det där lilla huvudet sticka upp medans hon speedar frammåt. :heart:

Innan jul ska vi tillbaka igen på kontroll
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Sarisparis »

Luvisen skrev:Har varit hos sjukgymnasten igen. Hon är mkt nöjd med Petite Soeurs framsteg.
Kan tänka mig att hon är imponerad!

Ha sâ kul med sjungandet och flamsandet och länge leve âlbrädan.

:heart:
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av emu »

Skönt att det går framåt, så ni får lite kvitto på att slitet hjälper!

[-o<
Nelly f. 28 maj 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Ja, det är verkligen skönt att ha en kontinuerlig bedömning! Och jag blir glad när jag får det bekräftat det jag kan se! :D

Jag glömde skriva en grej som jag tyckte var såååå häftigt: Petite Soeur slog ålrekord : 16 m non stop i bra fart. Jag hann inte fram med kameran innan hon var borta. :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

You go girl!!! =D> :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

Jag har sett lite av lilltösens ålning, och det är bara att säga: =D>
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Då har vi varit på sjukgymnasten. Petite Souer knappar in! =D>

Grovmotoriken sackar fort lite efter. Hon är svag i bål och axlar så hon ska få styrketräna lite. Idag körde vi på en hel del och tösen somnade som en stock.

Mimiken är numera jättefin liksom kontakten. Dock har hon fortf sina tics alt minipeileptiska anfall... Jag börjar tro att det är mer åt tics hållet. Sjukgymnasten sa att det var markant mindre och att det kanske kommer växa bort. Petite Souer har bättre kontroll på munnen.

Hon sa även att Petite Souer är liiiite överkänslig när det gäller hörseln.

Ålningen tycker hon var superduper fin så nu tyckte hon det var dags att träna på att gå...där var vi väl inte riktigt överens... :roll:

Finmotoriken var tydligen i enligt henne mkt tidig och välutvecklad. Petite Soeur har finfint pincettgrepp. 8) Tror jag det så mkt hon får pilla med allehanda mat och redskap vid varje måltid. :mrgreen:

Sjukgymnasten tänker forts att kika på gullungen för att försäkra sig om att utvecklingen inte stannar av.

Själv har jag noterat efter en hel del taktil stimulering att hon nu slutat att tycka att klädbyten är hemskt. Nu hjälper hon tom till och gråter inte när man tar av bodyn. :D Skönt för henne!!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Jag har nästan inte ord! Jeg vet, och du vet Luvisen, vad det är som ger denna framgång.

Man kan bli ödmjuk av mindre.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Instämmer i kören! =D> :mrgreen: Du är en fantastisk mamma! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Rapportdags!

Så vi har varit på neurologen. Hon såg inget. Fast hon ville iaf ta prover och kolla upp detta med muskelsvagheten för det hade sjukgymnasten skrivit om.

Just den dagen och den tiden var tung. Petite Soeur sov så ruskigt dåligt, hade massa tics, och var sjukt kinkig med maten. Det kunde ta uppemot en timme att truga i henne en portion. Träningen gick trögt och jag var mestadels genomsvett av stress.

Efter idogt buljongande och MASSIVS av tid på golvet med tösen så har vi en tjej som är glad, skrattar, kryper och jollrar. Sedan en vecka tillbaka kan hon även blåsa i en flöjt och slå pÅ/av TVn. :mrgreen: Hon vet vad hon heter och vad spotta betyder. Förståelsen ökar för varje minut. Så UNDERBART!!!

:heart: :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Luvisen, vilket fantastiskt jobb du har gjort!!

När och om du orkar ser jag fram emot en mera detaljerad rapport. =D> :mrgreen: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

:D

Vad önskar du höra mer om Toris? Det är så mkt som hänt och lite tid till att skriva så jag måste sålla. Är inte så bra på det... :oops:
Är det ngt särskilt med träningen du undrar över? Kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Ja vad får hon för mat idag, hur tränar ni?

Det är så fantastiskt att få följa er så du anar inte! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "