Petite Soeur och IAHP

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Petite Soeur diggar sin kontrasttavla. 8)

Jag tycker det är lite knepigt med ålningen för Petite Soeur har så kort vakentid... Det blir inte många tag innan hon börjar hacka med huvudet för hon vill ha mat. Mera mat! 8) Som det är nu tar jag det i samband med skötningen/umgänge. Men som sagt det blir kort för sen vill hon äta och sen är det :sleep: . (På mage- som hon diggar big time! :D )

Vad har ni som kört IAHP fr början för erfarenhet om de små och hur länge de orkar åla?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Manfred10 »

Jag har ju ingen väldig erfarenhet av detta men jag tänker så här.... Förutsättningarna är väl det viktigaste! Tror inte man behöver känna panik. Hon är ju så liten än. Att hon redan intar magläget allt som oftast är ju en fördel bara det. :wink: Om hon ålar en liten, liten bit vid varje skötning/umgänge är väl det toppen! =D> =D> betydligt mer än de flesta gör skulle jag tro. Det är ju superjobbigt att åla. Tror att antal tillfällen per dag slår antal meter eller minuter per gång med hästlängder om du förstår vad jag menar. Det är ju fortfarande smekmånad och då ska det bara njutas inte kännas någon press. Nog kommer hon att hinna åla! :wink:

När Hilding var ca 3-4 veckor ålade han kanske1,5 meter 2 gånger per dag och då var det med mina händer som stöd, alltså han kunde skjuta ifrån med hjälp av dem.

Hur funkar det med navelstumpen då? kommer den inte i kläm? Eller har den kanske redan ramlat bort?

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag håller med Jenny! 100%. Det är inte regelrätt träning som behövs just nu, utan mera förutsättningar när tillfälle ges. När den egentliga födseln har ägt rum så kommer också mera tid och då kan man ligga på mage i sociala delaktigheten också. Ta det lugnt. Njut och får ni till säg 3 ålningar på banan/dag är det fantastiskt.

Hellre fler tillfällen än långa tillfällen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Då känner jag mig tillfreds med våra små kortisar. :mrgreen: Måste säga att jag tycker hon är en stark liten människa, jäklar vad hon åker iväg när hon får stöd för fötterna!
Manfred10 skrev:Att hon redan intar magläget allt som oftast är ju en fördel bara det.
Ja, så resonerar jag också. Tycker mig se det också, hon lyfter ju fint på huvudet. Mer än sin bror.
Manfred10 skrev:Hur funkar det med navelstumpen då? kommer den inte i kläm? Eller har den kanske redan ramlat bort?
Ja, den är puts väck. Hände himla fort... :shock:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

Grattis igen till Petite Soeur! Och Grattis Petite Soeur, för val av mamma! Well done! :lol:

Det allra, allra, allra viktigaste är att få vara i en neurologisk rik miljö. För är man det, då kan man ta in intryck via sinnerna. En neurologisk rik miljö, är en miljö där det finns mycket att se, höra och känna.

Det näst viktigaste är att få ligga på mage i den miljön.

Sedan kommer det mästa att fixa sigt av sig själv, för nu är förutsetningarna där. Petite Soeur kan se mycket, höra mycket och känna mycket. Hon blir känd med sina armar och ben, och lär sig efter ett tag och efter några erfarenheter hur det är att åla. Och då kommer hon sträva mot att göra det.

Märk väl en sak, att en neurologisk rik miljö kan ändras till en neurologisk fattig miljö ved att vända barnet från mage till rygg. Mängden av sinnenintryck reduseras med minst 90% (prova själv!), och möjligheterna till att själv åla sig fram försvinner.

Gör gärna en ålbräda om ni inte redan har en, det ger en flying start som är obetalbar. Och lättare för Petite Soeur! det är mycket lättare att åla i den, när den är rest i den ena ändan, för då hjälper tyngdkraften till.

Här finns mer för den som är intresserad:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup:

Ålbräda fick jag inte tillverka för min man, han fick nog när jag monterade en ribbstol i vårat sovrum... :lol: :( :lol:

Men jag tänkte eventuellt låna en... emu kanske hade en att låna om jag inte minns fel...

Petite Soeur kan hålla upp sitt huvud länge nu, det är fantastiskt! :D Så kul för henne, så hon kan se ordentligt!

Nu ska vi ta oss igenom en förkylning bara... har inte haft en sedan 1 år tillbaka! 8)
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

Hoppas ni har frisknat till igen... :D
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

På god väg... :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

:D
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Igår ålade Petite Soeur riktigt bra utan knussel trots snorighet. :D Hon tittade frammåt också, urgulligt!

Hon ålade nakenfis och jag noterade att hon fick mkt bättre rörelse då. 8)
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av TorsMamma »

Hej, de bästa åltipsen jag har för extremt små är:

Antingen bara body gärna korta armar i början, på rena golv, inga mattor eller underlag. Sen peppa.

Om detta är svårt ta en fleece filt och lägg under överkroppen och huvudet men så den är så smal att armar och ben är utanför och man kan glida på den på rena golv utan mattor. Då skall du få se på grejer! :lol: =P~ :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Fleecetricket har tyvärr fått tummen ned några ggr nu. Jag ska prova igen nästa vecka och se om hon tycker det är roligare när hon växt lite mer. :D

Nu kanske vi har en ålbräda på g, det skulle vara jättekul att se henne köra mer på egenhand så att säga för hon e stark.

Hon gör finfina " armhävningar" och åla även i vår säng. På natten när jag ammat har det hänt att jag inte orkat lägga tebax henne i vagnen och då har jag hittat henne en bit bort. :shock: :lol: en gg låg hon en bra bit till höger om mig och jag vaknar på morgonkvisten av att hon ligger och puffar på mitt bröst. Hur kom hon dit?? Det kan tydligen ta sig fram isidled oxå! What next? 8-[ :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Irmasmamma »

Luvisen skrev: Hon gör finfina " armhävningar" och åla även i vår säng. På natten när jag ammat har det hänt att jag inte orkat lägga tebax henne i vagnen och då har jag hittat henne en bit bort. :shock: :lol: en gg låg hon en bra bit till höger om mig och jag vaknar på morgonkvisten av att hon ligger och puffar på mitt bröst. Hur kom hon dit?? Det kan tydligen ta sig fram isidled oxå! What next? 8-[ :lol:
Underbart med starka pyttisar!! :D
Vill bara höja ett varningens finger här..... Min lilla ålerska ålade sig nästan en meter i sidled, förbi en kudde som låg som skydd (bara gudarna vet hur det gick till) UR vår stora säng när hon var en knapp månad gammal. :shock:
Det var ingen rolig upplevelse för nån av oss! :(
På sjukvårdsupplysningen trodde de inte sina öron att en sån liten bebis lyckats ramla ur sängen och skickade oss till akuten. Allt gick bra, men sen dess underskattar jag aldrig henne.......

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Luvisen »

Usch vilken hemsk erfarenhet Irmasmamma! :(
Petite Soeur kunde dock omöjligt ta sig förbi sina stora föräldrar. :wink:

Nu sussar hon i sin vagn så vi alla kan sova ifred. :D

Vi har fått låna en ålbräda av snälla emu och Petite Soeur tycker den är helt ok. Lite knussel ibland men hon tar sig fram o blir starkare för vardag.

Hon har även börjat rulla fr mage till rygg åt båda hållen. :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Petite Soeur och IAHP

Inlägg av Hege »

Det här är så häftigt, att få följa er från början! Ålbrädan är en fantastisk uppfinning, vinsten är jättestor för barnet.

Fortsätter ni såhär så är min gissning att Petite Soeur kryper vid fem månaders ålder.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "