Dotter på 5månader med hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av videunge »

HEj på dig :D

Håller med. Man behöver ventilera ut lite emellanåt, det måste man få göra. Mitt inlägg var verkligen inte till för att du skulle känna att du inte fick göra det utan för att säga att jag tyckte att ni gjorde rätt som stod på er. :wink: Jag är imponerad över resan ni gör, så det så.

Lycka till med orden :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Dags att dela lite glädje och framsteg! :)
Har kommit på hur jag kan hjälpa lilldamen i brädan! Hoppas att det också ska påverka hennes snedhet på sikt...
Tuva tiltar ju sitt huvud åt höger och trycker inte ifrån med den handen i brädan. Dessutom har hon aldrig fått ner fötterna i brädan utan mest sparkat i luften. Igår fick jag för mig att lägga ett tryck på hennes hand så att handflatan verkligen trycker i backen. Det gjorde att hon sköt upp kroppen på höger sida från skuldra = tyngdpunkten flyttades från höger bröstkorg nedåt mot mage/höft = benen kom i bättre läge = SUCCSSÉÉÉ!
Jag får följa henne i brädan hela tiden, MEN nu går det i världens fart ;)

Känns så skönt att ha hittat nåt som funkar!
Dessutom är nu ALLA papper inskickade till institutet- sådan lättnad!
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Videunge- ditt inlägg fick mig mer att tänka till runt vad jag lägger fokus på...och det är jag tacksam för att du hjälpte mig med! Har läst en del Kay Pollack och tycker det ligger mycket i att man själv väljer sin sinnesstämning. Mycket fokus på det negativa och allt känns dubbelt så tungt...och då ser man allt än mer negativt. Fokus på det positiva och allt flyter mycket bättre :)

Inga hard feelings och förstår att du inte menade att påpeka något negativt- det blev en bra spark i ändan ändå ;)
Tack och Kram
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av SaraMilana »

HEJA TUVA!!!! =D> \:D/ :D
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av videunge »

Ja HEJA TUVA =D> =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Fantastiskt, det är ju just det där lilla tricket man inte kan guida med genom forum, utan man måste se och ta på dem på något vis och ibland kommer ändå bara mamma och pappa på det där tricket som behövs.

HURRA för mamma! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Hurra för alla oss som är här inne och peppar! :D :D :D

Det strålar värme från min skärm nä jag öppnar denna tråden, och jag blir så glad!

Tuva och Skruttis - vilket team ni är!! =D>

:heart: :heart: :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Tack för alla heja-rop :) Tänk vilka snabba kast det är mellan hopp och förtvivlan! Förra fredagen trodde jag aldrig tårarna skulle ta slut och idag studsar jag runt full av energi och glädje!

TorsMamma- Ja, jag undrar bara om jag fortf har rätt att kalla mig sjukgymnast när det tog mig 3 månader att komma på trixet, haha. Men bättre sent än aldrig ;)

Så roligt- idag ringde prästen som döpte Tuva bara för att säga att han tänkt på oss flera gånger under veckan, på hur fin stämning det var under dagen och hur mycket värme han upplevt bland folket kring Tuva. Han ville att vi skulle veta att dagen hade berört honom.
Så gulligt!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Hej i sommarvärmen (??)
Här snurrar vardagen på och Tuva fortsätter vara pigg och glad. Sen hon fick börja sova i eget rum för ca 1 v sedan sover hon nätterna igenom, vilket inte är helt fel ;)
Våra små framsteg sedan sist är att Tuva börjat slå medvetet på saker. Tidigare har hon bara fattat att man kan slå på en bjällersnurra om man ligger på sidan i soffan, men andra saker på andra ställen har inte gått. Nu har det utökats till pappas ansikte (haha), libro-getingen i vagnen och randiga tigern som hänger från bilstolen. Väldigt okoordinerat och med vääärldens ansats men medvetet och väldigt gulligt ;)
Dessutom går det lite bättre i brädan- hon tar sig ner 15ggr/ dag där 10 är helt utan hjälp och 5 där jag trycker på höger sida. Sen vi började med det har hon kört en ny grej när hon ligger på mage- hon slänger fram båda armarna som ett V, släpar tillbaka dem längs golvet och så fram igen. Att hon ens får fram högern känns TOPPEN då hon tidigare legat så mycket åt hö att den inte gått att röra :) Men hon tar sig inte framåt, hon kör vidare på sina cirklar.
I övrigt är första tanden halvvägs uppe. Tänk- något som är precis som för alla andra ;)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Sarisparis »

Hej Skruttnorpan :D

Nu kan jag inte hâlla mig tyst längre, har följt din trâd sen start och imponerats stort av din inställning till er situation och ditt jävlar anamma. Vilken guldsits Tuva, trots allt :heart:, sitter i :thumbsup:
Skruttnorpan skrev:Sen hon fick börja sova i eget rum för ca 1 v sedan sover hon nätterna igenom, vilket inte är helt fel :wink:
En trygg liten tjej som fâr dagarna sâ välfyllda att hon fattat att pâ natten sover man. :wink: =D>
Skruttnorpan skrev:I övrigt är första tanden halvvägs uppe. Tänk- något som är precis som för alla andra
:thumbsup:

Ser verkligen framemot rapporten frân IAHP omsider, vilket äventyr ni har gett er in pâ. =D>

:heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Halloj Sarisparis! Kul att du hänger med på vår resa :D
USA börjar ju verkligen närma sig...men jag är inte där alls! Måsta nog landa i att börja ordna för resan snart. :|
Tror tyvärr att de senaste månaderna börjar komma ikapp. Har mått lite konstigt nån vecka så idag var jag på VC och tog prover för diabetes och sköldkörtel mm. Var dock frisk som en nötkärna med exemplariskt blodtryck o puls. It's all in my minde! ;)
Passade på att väga Tuva också- hon hade gått ner 280g på 3v :( Blir lite nervös för vad det kan stå för- hon hade svårt att gå upp när epilepsin bröt ut...

MEN- nu måste jag fråga hur man ska tänka kring ABC och matteböcker? Finns nån Majas ABC och nån Ellas ABC och 123... Bra eller inte bra? Tuva gillar att man läser och ordkort är dagens höjdpunkt :)
Så vad säger experyerna om detta? :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Experterna säger KÖR DOMANS läs och matteprogram!!!

Finns massor under IAHP för friska barn om du vill.

Här är några böcker:

http://www.bokus.com/bok/9780757001857/ ... y-to-read/

http://www.bokus.com/bok/9780757001840/ ... baby-math/

Bara sök på Doman så får du upp massor.

Även Doman på youtube är kanon!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Jo, ang. din hälsa...

Jag har testat mig som du för allt för något var fel. Det visade sig att mitt "kortisol" är för högt. Jag stressar för mycket. Så jag har helt enkelt fått lära mig att lugna ner mig några hekto.

jag kan för detta ändamål rekommendera en spikmatta faktiskt, funkar kanon!

http://www.spikmattan.com/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Kan man köra spikmattan när man sitter i bilen, haha ;) Känns som enda stunden jag inte gör nåt annat.
Jag har inte hunnit läsa READ-boken än, men har den hemma. Är halvvägs genom PhysSup-boken. Vi kör dock första steget i läsprog: single words.
Tänkte mer på bra böcker att komplettera med utöver övningskorten. Tipsas det om sådant i READ-boken?
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "