Dotter på 5månader med hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
mortillfyra
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 16 jan 2012, 14:00

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av mortillfyra »

Min dotter har ett ovanligt syndrom, påminner om Down syndrom-vi vet alltså inte hur omfattande hennes handikapp kommer att bli.Hon kan vända sig från mage till rygg och tvärtom, men det kan gå lång tid mellan gångerna. Kan allt detta hjälpa också min dotter? Vilka böcker rekommenderar ni? Jag har mest lagt mina tvillingdöttrar på rygg, de gillar inte att ligga på mage, med efter att ha läst här så ska det bli ändring på det från och med idag. Det är så mycket att läsa igenom här, att jag verkligen skulle behöva mer koncetrerad information. De är fem månader gamla, födda två månader för tidigt, en tvilling har detta syndrom, den andra är helt ok.
Blir fyrabarnmor i sommar-och tvillingmor!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Starta en egen tråd under IAHP för hjärnskadade barn och jo, Doman kan även hjälpa dessa barn med massa saker!

Köp boken "what to do with your braininjured child" så kan du i alla fall komma igång. Läs heges favoriter och kör, massor!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Välkommen! Tuva har också en kromosomavvikelse och för oss passar det. Gå gärna in på www.lillakrigarprinsessan.blogg.se också om du vill veta lite mer :)
Kram
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Hej, och varmt välkommen hit!

IAHPs programmer är ingen hokus-pokus, och jag kan med säkerhet säga att det hjälper för de flesta barn att följa råden som ges av dem.

IAHP säger att hjärnans utveckling är en dymanisk process som kan stanna upp vid en allvarlig hjärnskada, saktas ned vid en moderat eller mild hjärnskada, men det är också en process som kan påskyndas!

Hjärnans utveckling kan påskyndas! :D :D :D

Och det är det IAHP lär ut till föräldrar, hur de ska påskynda sina barns hjärnutveckling.

Utgångspunkten tar IAHP i hur ett friskt barn utvecklas. De har studerat barn över hela världen, i alla kulturer, och från alla samhällsklasser. Det de hittade, samlade de i en mall, eller profil om du vill, som visade hur ett barn utvecklas från födseln till ungefär sex år. Hur synen utvecklas, hur morotik och språk utvecklas, i vilka steg och i vilken ordningsföljd dessa stegen kommer.

Så söker man att kopiera denna mallen för de hjärnskadade barnen!

Och här kommer föräldrarnas hjälp in i bilden. Förlamade barn kan inte åla, passiva barn tittar inte gärna själv på saker, ålning och krypning kommer inte av sig själv för barn som inte får ligga på golvet, och så vidare, och så vidare.

Det barnen inte kan göra själv, måste föräldrarna göra "åt" barnet.

IAHP lär ut detta i kurser, och man kan även söka om att få komma med i deras neurologiska programmer.
Eller så kan man läsa själv, och snickra i hop programmer som man kan göra med barnen där hemma.

Det är därför jag kan säga med sån stor säkerhet att detta kan hjälpa de flesta barn. Även de friska barnen! Deras hjärnors utveckling kan också påskyndas.

Jag skulle råda dig att sitta ner lite ostört, och läsa här och var i trådarna. Danna dig en bild av vad detta är (din hjärna kommer snabbt att klara av den uppgiften), och vurdera om du vill gå vidare och läsa några av Domans böcker. Jag kan varmt rekomendera "What To Do About Your Brain Injured Child" av Glenn Doman.

Annars finns vi flera stycken här som kan ge goda råd, Skruttnorpan t.ex var helt ny och visste inget då hon kom in här i februari. Nu är hon rena experten! Och hennes dotters utveckling har skjutit fart. Hon blir ett år nu i veckan, och kan redan läsa flera ord!!

Här inne finns mängder med hopp och utvckling, bara ta för dig! Läs på, och kom med frågor när du står fast!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "