Dotter på 5månader med hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Kramar räcker långt! :) Och om 40 dagar släpper pressen en del :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fjunis
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 05 maj 2012, 08:59

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av fjunis »

Skruttnorpan skrev:Kramar räcker långt! :) Och om 40 dagar släpper pressen en del :D
Härligt!!! :thumbsup:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Åhåå- underbara, ljuvliga, fantastiska dag! Skulle kunna leva om den 10 ggr minst utan att tröttna :D Vad har jag då gjort? Jo- varit hemma med min fina unge som helt plötsligt börjat:
- Slå medvetet på saker för att få dem att låta. Okoordinerat och ryckigt- visst! Men helt klart medvetet :D
- Försöka greppa leksaker och följa dem med blicken när de rullar mot/ifrån henne.
- Ta sig själv ned för brädan! För visso sakta, MEN hon använder armarna! Sporadiskt och trevande, men hon gör rätt rörelser, ffa med vänster arm. Och det allra bästa är att moroten för att hon ska ta sig ner är att jag ligger nedanför och läser böcker :D När hin kommit ner myser vi en stund tillsammans och läser några sidor innan nästa vända.
Ni förstår inte hur glad jag är- jag har gråtit så många gånger över att jag kanske aldrig får läsa godnattsaga för min tjej efterson hon kanake inte kommer förstå och uppskatta det. Larvig sak, men det har kännts jätte viktigt! Nu har hoppet om mysiga sagostunder tänts rejält :D
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Fauve »

Åh vad härligt att höra! :D
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Underbart! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

:D
Jag ler stort och är frestad att säga: Get used to it!

Stora saker, väldigt stora saker händer när hjärnan får riktig stimuli.

Och ni har nyss börjat...

Jättekram! :D :D :D
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Tror jag har världens envisaste unge! På gott och ont ;)
Hon har jobbat jättebra på egen hand ett par dagar i brädan och så helt plötsligt...NÄH! Inte alls! Hon lägger ner huvudet på brädan och gör sitt -jagorkarinte- ljud. Och där ligger jag på golvet- läser, sjunger, visar bilder...helt plötsligt är det inte kul alls!
Vill bara oja av mig lite frustration :) I övrigt strålar lilltösen ikapp med solen- gladare unge får man leta efter :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Du kommer nog på något. Nu när hon kanske ser bättre, är inte speglar mera intressant att locka med?

Pepping, pepping! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Testade spegel- helt klart spännande, men hon stannar upp. När något verkar fånga henne lägger hon sig still och bara tittar/lyssnar.
Menmen. Är väl bara att minnas dina ord: 2steg framåt- 1 tillbaka :)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag funderar på om det finns nåt spännande som typ låter eller blinkar när hon kommer fram till den så att hon liksom bara måste dit för att slå till den/trycka på den? Eller något litet gott att äta på?

Det är så härligt att läsa om era framsteg (även om det är två steg fram och ett tillbaka ibland, men det är ju så det ska vara ;))!

:heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Allt som låter och blinkar är superspännande, så spännande att man stannar upp ;) Men jag får försöka få henne till att inse att något låter om hon slår på det...den kopplingen är inte hundraprocentig här än :/
Annars får jag göra ett mjölkspår ner för brädan och ligga med tutten i vädret nedanför- kan kanske fungera ;)

Idag kraschade jag helt. Förutom att ålningen funkat sämre har lillskrutt varit mer slapp i att följa med med huvudet när man drar upp henne i armatna och greppet är slappare. Har tänkt att hon kanske är slö pga värmen eller den lilla tanden som börjar titta fram. Men det får ju ett frö av oro att börja gro.
Så ringer sköterska från mottagningen och säger att måndagens EEG inte visade några tecken på infantil spasm, MEN inehöll epileptisk aktivitet. Hon kunde inte svara på mer, utan läkaren hade bett henne meddela just det. För att få svar på mina frågor om vad detta innebär kunde jag boka en telefontid- första tillgängliga är den 14 Juni!
Eeehh...är jag dum i huvudet som tycker att det är lite rubbat att få prata med läkaren ang EEG-svaret ungefär när det är dags för nytt EEG? När vi skrevs ut sas det att vi skulle ha läkarkontakt varje v för att hålla koll och justera doser...vad hände med det? Är jag konstig som vill att läkaren ska förklara varje EEG? Borde inte det vara självklart?
Hur som hellst brast det idag. Tårarna har sprutat och hjärtat har värkt. Fanfanfan för den här situationen! Jag vill ju bara förstå!
31 dagar kvar...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Jo, jag håller med dig, så klart att läkaren skall förklara ALLA tester och tider och medicin justeringar m.m. Kanske börjar hon bli för bra för vissa mediciner eller doser och därmed märker du bieffekterna mer tänker jag högt. Så har det varit i andra fall med medicinering.
Om någon medicin har bieffekten dåsighet, trötthet, muskelavslappnande eller så, ja då är det kanske mera en medicindos fråga? Bara tänker högt....

Du är duktig på att vara observant, det är en mycket god egenskap. Skriv ner detta i din dagbok, det kommer säkert vara nyttigt.

Kram på dig, hoppas du får prata med läkaren tidigare. Finns ingen annan du kan få gå till som har mera tid?

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Du och jag kan ha epileptisk aktivitet i hjärnan just nu, utan att det visar sig som ett epileptisk anfall.

Det är inte all epileptisk aktivitet som måste medisineras.

Jag tror ju att om det hade varit allvarligt, så hade ni fått tid bums!

Nu har dom sett något som inte är jätte-allvarligt, och som gör att ni kan vänta. Håll fast vi det.

Och håll fast vid ingen infantil spasm!! =D>
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Jo, medicinen ger trötthet, men hon går på jättelåg dos, halva normala tillvänjningsdosen- brukar tydligen aldrig räcka vid infantil spasm så det är bara att tacka! Men läkaren har nämn att den medicinrn är riktad ffa mot spasm och om annan typ av EP uppkommer kan annan medicin vara aktuell. Lite sånt jag gätna frågat om.
Min sambo tog tag i situationen när han kom hem- ringde vår gamla avdelning med dygnetrunt-jour och krävde svar. Blev lovad att journeurologen skulle ringa upp. Nu låter detta lite som ett skämt, men...NÄH- ingen har ringt.
Men jag fick gråta och gråta och gråta i hans famn sen och han steppade verkligen upp! Tur att man är två ibland :)

Tack för de lugnande orden om EP, Hege. Och du har rätt- läkaren har bedömt att det inte är någon fara så jag borde bara släppa det. Det här var nog mer droppen som fick bägaren att rinna över. Men ett totalt psykbryt behövs ibland ;)

Kramar till er alla!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "