Dotter på 5månader med hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Jag är så glad för er, och för Tuva! :D
För nu är ni i goda händer, och jag (och Tors Mamma) kommer hjälpa med båda pepp och goda råd.

Nu kommer ni, fram till juni, ha god tid på att förbereda är, både mentalt och praktiskt. Och det är bra, för det är MYCKET som ska på plats. Både i huvudet och på vardagsrumsgolvet.

Just nu tycker jag ni ska andas, ta lite helgledigt, och bara känna på känslan av att ni har valt spår. Nu är ni en bekymring fattigare, nu vet ni vart ni ska. Det är få saker som är så lugnande som det.

Sen, när batterierna är laddade igen, ungefär på måndag, går ni på för fullt igen! :thumbsup:

Stor kram!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

:heart: vi finns här! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Hmm, ju mer jag läser desto mer inser jag mina missar...
Har nu kommit så långt i boken att jsg förstår att man INTE ska hjälpa barnet ner i brädan utan ha den högt nog att minsta rörelse tar henne ner och desdutom börja med en 5 vändor om dan. Dessutom göra det rill en stund av ren glädje. Kan inte säga att Tuva älskar brädsn precis... :( Det var miss 1.

Miss 2: har ju trott att korsrörelser varit det viktigaste och har således kört patterning i korsmönster. MEN nu förstår jag att det ska göras homolateralt för att stimulera ålning. SUCK! Dessutom beskrivs något kalkat truncal patterning att ta till när barnets arm- och benrörelser ej är normala. Vet ni vad som menas med detta? Bör jag börja med truncal eller homolateral?

Ska jag vara rädd att jag gör mer skada än nytta?

Kram
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag är ledsen men jag vet inte vad truncal eller homolateral betyder. Kan du beskriva det för mig?

Härligt att du kommit igång. SÅ klart skall det vara roligt. Man "räddar" inte barnet från brädan när de gråter så klart. Försök att heja på och visa att det ÄR roligt. det är jätteviktigt. Om ni sen får ihop 5 gånger eller 30 ggr tycker inte jag är det viktigaste. Men så klart är det nyttigare med flera gånger vid flera tillfällen än 1 jättelång sesour.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Truncal- patterning där en person vrider huvudet åt ett håll och en person samtidigt lyfter samma sidas skuldra och höft från underlaget. när huvudet vrids lyfter en tredje person andra sidans höft och skuldra.

Homolateral- patterning där arm och ben på samma sida böjs upp resp sträcks ut i motsats till den andra varianten där armar/ben förs i diagonal.

Har nu på morgonen hittat ett läge på brädan där Tuva tar sig ner för helt egen maskin och vi kan köra en 5-6 vändor innan hon tröttnar. Hon får köra klart den gnälliga vändan, men därefter bryter vi. tänker jag rätt då?

Hege- lust att tipsa mig gällande prioritering syn/hörsel/sensorik?
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Hej
Vi har PM'at lite, skruttnorpan och jag. Tänkte jag skulle informera om det, så ingen tror att jag har lagt ner min hjälp... :wink:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Och jag måste få vara lite stolt! Tuva tar sig nu ner för brädan av helt egen maskin, 20-30ggr senaste dagarna, och armarna börjar så smått att komma med :) Det har gjort att hon också är mer aktiv med dem även när hon inte ålar, men inte så att gon sträcker sig efter saker.

Så glad :)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Du har all rätt i världen att vara stolt! =D> :D =D>

Jag är stolt över er och över Tuva, och känner mig rörd och är pyttelite tårögd... Jag vet vilken kamp ni kämpar nu, och hur ni letar kraft och möjligheter överallt. Och jag vet hur det känns när man ser sitt barn sträva och slita, för så - plötsligt mästra och segra! Det finns ingen bättre vitaminkick, och man får superkrafter att gå vidare!

Kom i håg att dokumentera, varje dag. Hur många gånger kom Tuva ner ålbrädan? Hur många gripövningar fick ni gjort?
Filma henne några gånger i månaden. Hur utvecklas ål-tekniken?
Att titta tillbaka på sådan dokumentation är mycket värdefullt.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag har inte så mycket kunskap att tillföra men jag läser tråden och hejar på allt vad jag kan. =D> Man kan väl få vara med som supporter eller? :wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Videunge- är helt rörd, SJÄLVKLART får du vara med som supporter! Som gammal lagidrottare är jag den första att uppskatta den extra och avgörande spelaren- hejarklacken ;)

Vill du skriva en rad eller två om vem du är?

Varm kram
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Skruttnorpan skrev:Och jag måste få vara lite stolt! Tuva tar sig nu ner för brädan av helt egen maskin, 20-30ggr senaste dagarna, och armarna börjar så smått att komma med :) Det har gjort att hon också är mer aktiv med dem även när hon inte ålar, men inte så att gon sträcker sig efter saker.

Så glad :)
Se där!!! UNDERBART! vilket jobb! Vilka framsteg!! Har du lust får du gärna maila mig små videoklipp och sånt om jag kan se något som kan hjälpa. likn@hotmail.com =D> :mrgreen: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

TorsMamma- tack! Har filmat lite med telefonen, ska försöka få iväg en sån film till dig :)

Dagens nya: "cirkelträning" :wink: När Tuva ligger på golvet trycker hon sig runt i cirklar. Hela tiden medsols- tror det beror på att hon oftast håller huvudet lätt vridet vänster och tiltat till höger. Har inte riktigt kommit på nån lösning på det :)
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Vet att det bara är EN gång och en gång gör ingen vana...men Tuva vände sig från mage till rygg för första gången idag :) Det var som sagt bara en gång och det kanske bara var flyt...men det såg medvetet ut.

Och FY vad glad man kan bli!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen:

öva vändningar från rygg till mage också, det är det svåraste!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av videunge »

Hej igen :D :heart:

vad bra att man får vara med i supportergänget. :wink: Jobbar till vardags som sjuksköterska inom äldrevården/psykiatri och omsorg, men är också specialutbildad för att jobba med de allra svårast sjuka. En stor del av jobbet hör faktiskt i hop med träning på något sätt. Men framförallt är jag mamma till två och jag kan inte annat än beröras av det ni gör och framstegen som kommer. Så jag hejar på er!

Stor kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "