Dotter på 5månader med hjärnskada

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Hon tittar inte på handen, sträcker sig inte efter saker och greppar endast om saker som läggs i handen...men hon ser inte på handen eller saken då heller. Hon skjuter heller inte ifrån med armarna från golvet när hon ligger på mage, utan ligger på armbågarna när hon lyfter huvudet.
Hon kan dock få in tummen i munnen (gör det flera ggr/dag) men snuttar inte länge på den. Tror att hon känner händerna i alla fall för hon skrattar när man kittlar hennei handflatorna. :) Men jag ska absolut jobba mer med att låta henne känna olika underlag.

Måste bara dubbelkolla. Jag ska inte tycka det är konstigt att Tuva är supertrött och slapp i kroppen? Är verkligen 4h magläge + 60 längder ål en mjukstart? Idag har jag inte alls fått samma gensvar i form av frånskjut och Tuva är väldigt trött. Skrattar mindre och är inte lika med som för ett par dagar sedan. Vet att det kan vara EPn också, men hon har inga synliga anfall... Är det OK att ta en liten lugn dag mellan eler ska vi bara gasa på?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Jo, det är armar och ben i diagonala rörelser ihop som engagerar höger och vänster hjärnhalva, så det är kombon vi vill åt.

Sen är det stortån som ålar, inte hela foten. Så sätt motstånd mot stortån. Ta också tag i händerna, försök få henne att hålla saker när hon sitter i babysitter och liknande. Skedar, slevar och annat skoj i köket när du sysslar. :wink:

Det är bara att erbjuda och fortsätta, det kommer förhoppningsvis att släppa.

jag läste på lite om diagnosen du skriver om, och som jag ser det är all träning bara till sin fördel. STOR fördel.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Mmm- dignosen från helvetet. Vet att vi har oddsen emot oss, men jag vill verkligen försöka. :oops:
Vi har ändå turen att vi får kontakt och att hon är rörlig i kroppen. Därav mitt hopp att det finns en chans att påverka.

Vi fortsätter kriga och försöker få till diagonaler...så gott vi kan :)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Det är verkligen ingen rolig diagnos... :( Slapphet i kroppen ingår, liksom att utvecklingen kan stanna upp, evt. också börja gå bakåt. Det är viktigt för dig att hålla detta in minnet. Inte för att jämt bli nedstämt, men för att se de verkliga framstegen som ni gör!!

(Nu gjorde vi som salige Astrid Lindgren och systrarna brukade göra när de talade i telefon. De öppnade samtalet med att säga: "Döden, döden döden!" Sen var de klara med det tråkiga, och kunde ägna tiden åt bättre samtalsämnen. :D Tycker jag var rätt vettigt.)

60 vändor i ålbanan är minsann ingen mjukstart!! Inte konstigt att Tuva blev trött av det! Barn på nevrologiska programmer har så många vändor om dagen, så det ger dig en liten pekpinn på hur omfattande ett program kan vara. Känn efter om ni ska fortsätta med så manga, eller om ni ska gå ner till, säg 20, och därifrån sakta bygga er upp till 60.

Jag lägger ved något jag skrev i min blogg om gripandet, och hjärnans utveckling på det området. Läs och begrund, kom i håg att anpassa till er situation. Var är Tuva nu? Er hon fortfarande vid gripreflexen? Är hon redo att börja släppa? Lägg in gripövningar (minst tio om dagen), och evt. släppa-övninger (minst 10), så kanske händerna kommer mer med i ålningen.

Och rapportera!
(Har boken kommit än?)


Jag ska skriva lite om barnets gripande. Och vad det är som avgör när barnet börjar gripa.

Barnets finmotorik hör med bland de vägarna som går UT av hjärnan. Det finns fem vägar IN till hjärnan, det är de fem sinnen. Jag brukar bara koncentrera mig på de tre viktigaste, syn, hörsel och känsel. De tre vägarna ut är mobilitet (eller grovmotorik om man heller vill), språk och finmotorik.

Alle dessa vägar hör noggrannt i hop, på det sättet att det blir svårt att kunna tala om man inte hör ordentlig. Bristande samsyn påverkar både grovmotorik och finmotorik, och så vidare.

Alla dessa vägar är också omogna och outvecklade när barnet föds. Om man använder vägarna, tar i bruk hjärnan, så mognar och utvecklas vägarna. Synet ska gå från att knappt kunna urskilja annat än ljus, till att läsa så små bokstäver som du gör nu.

Finmotoriken ska gå från gripreflexen till att skriva skönskrift.

Finmotoriken börjar alltså med gripreflexen som alla barn är födda med. Den är så stark att det nyfödda barnet kan hålla sin egen vikt endast vid hjälp av händerna.

Sedan följer:
Den livsviktiga förmågan att släppa greppet
Viljestyrd förmåga att gripa (med sidan av handen, och tummen upp)
Pincettgreppet (mellan tummen och pekfingret) med en hand
Pincettgreppet med båda händer
Funktionsförmåga i samtidig använding av båda händer
Använding av en hand till att skriva med, i överenskomst med den domineradde hjärnhalvan

Gripreflexen är inte viljestyrd, så barnet kan alltså inte hålla fast i ett objekt. Det är heller så att barnet kan inte släppa taget om det aldri så gärna ville.
Gripreflexen försvinner så småningom, och med den försvinner förmågan att hålla sin egen vikt efter händerna.
Om man vill kan man förstärka barnets gripande ved att dagligen, och flera gånger dagligen låta barnet gripa om ens pekfingrar när han ligger ner på skötbordet, eller på rygg på golvet, och sakta, sakta dra honom mot dig. Säg till honom: "Gripa!" När han känner pressen av dina fingrar mot insidan av sin hand, vill gripreflexen sätta in, och du känner att han greppar hårdare. Dra honom upp i sittande ställning. Efter några sekunder sänker du honom ner igen och ger beröm för hur duktig han varit. Man förstärker gripreflexen på detta sättet, och förbereder för nästa del i utvecklingen, den livsviktiga förmågan att släppa.

Barn som har fått använda sin gripreflex kommer snabbare kunna släppa greppet.

En en månadsbaby är redo att börja släppa.

Att kunna släppa greppet är livsviktig i fall man har gripit om något farligt eller livshotande, och turligt nog har Moder Natur ordnet det så att förmågan att släppa kommer innan barnen börja plocka upp saker...

Ge barnet ett litet objekt att gripa tag om. När han har ett bra tag om objektet kan du säga: "Släppa!", sen nyper du honom inne i handen. Eller sticker med något som är så trubbigt att det inte går hål på huden. Först kommer han kanske att känna sticket, men fastnar greppet om objektet ännu hårdare. Då har han ännu inte förmågan att släppa. Fortsätt med att göra den här övningen dagligen, flera gånger om dagen, tills han förmår släppa direkt när du nyper honom.
OBS! Du kommer upptäcka hur hårt nypet/sticket behöver vara. Kom i håg att du inte ska göra honom ledsen, men ge honom möjligheten att utveckla den här livsviktiga förmågan.
Samtidigt: Fortsätt med att förstärka gripreflexen vid att dra honom upp i sittande ställning flera gånger om dagen. Men nu ska du även gradvis bygga upp styrken i händerna hans.
Gör följande övningen på ett mjukt underlägg, sängen din är ett utmärkt ställe. Låt honom hålla om dina tummar nu, och var redo med resten av fingrarna att gripa tag i honom i fall han släpper greppet. Dra honom sakta upp i stående ställning, och låt honom stå och hålla sin vikt med fötterna. Sakta och gradvis (kanske inte första dagen, men efter några dagar) kan du lyfta honom några cm över sängen. Nu, i några korta ögonblick, håller han sin egen vikt helt själv! Innan han tröttner sänker du honom sakta ner på sängen igen, och ger mycket beröm! Efter ett tag kommer du upptäcka att han kan hålla sin vikt lite längre varje gång.
Om tummarna orkar, kanske så länge som 15 sekunder? Om tummarna inte orkar, och du känner dig säker på att han klarar att hålla, så kan du använde en kort stång som han kan hålla i, men var ändå redo med dina fingrar att ta tag om hans händer om han är på väg att släppa.
Inte många enmånaders babyer kan göra detta. I fall du undrar hur det känns, försök själv att hänga 15 sekunder efter händerna. Respecten för bebisen din vill öka dramatiskt.

Två till tre månader efter födseln kan du börja erbjuda saker för bebisen att gripa själv. Låt honom ligga på mage. Varje dag, minst tio gånger om dagen erbjuder du honom saker att gripa tag i, som är lagom för honom att hålla i. Lätt att nå fram til, och greppvänliga. Trevliga, stärka färger är ingen näckdel. Givetvis får de inte ha skarpa kanter, eller vara farliga på något sätt.
Den här övningen tar inte mer än en minut, och du erbjuder ett, to eller tre små saker.
Ställ fram en, och ge honom möjligheten att ta tag i den. Han vill demonstrera stor passion och stort tålamod när han skrider till verket. Det här kan vara svårt, även på mors tålamod. Men ge honom tid, och när han lyckes ska han ha så mycket beröm att han strax fattar att detta var mödan värt. Bruk den samma lilla saken, så kan kan fortsätta att bli bättre och bättre på att plocka upp den. När han tröttnar, erbjud en ny! Och sen ännu en ny.
Men inte gör detta lång tid i taget. En minutkanske kan räcka.Gör det heller ofta, minst tio gånger om dagen.
Efter som han blir duktigare och duktigare, så erbjuder du mindra och mindre saker. Svårighetsgraden ökar, och det måste mammas observationsförmåga också. Han kommer försöka stoppa in dem i munnen, och vi vill ju inte att något ska fastna där.

Och när han har lycktes plocka upp saker, låt honom få undersöka dem lite. Ta inte i från honom sakerna direkt. Då har han all rätt att protestera både högljudd och kraftigt. Be honom istället att ge dig sakerna. Det underlätter om du samtidigt kan erbjuda en ny sak att plocka upp.

Efter ett tag kommer det bli klart att denna övningen inte behöver fortsätta. När han blir så duktig att han plocker upp allt han ser, hela dagen, då kan du sluta med detta. :-)

Om han är fyra månader när han plocker upp saker, då är han ca. tre månader före genomsnittsbebisen, som gör detta vid sju månader.

Fem till sex månader gammal kan babyen börja plocka upp saker som är platta. Då kan man inte längre greppa med hela handen, men måste använde pincettgreppet.

Gör på samma sätt som när du lot honom få gripa om små saker, men använd platta objekt nu. T.ex. pokerchips är fina till denna övningen. Eller skivad morot.
Här måste mamma följa med ordentlig så babyen inte sätter i halsen!

Låt honom få tid på sig. Det är en annan del av hjärnan som nu tas i bruk för att plocka upp med tum och pekfinger. Nu är det cortex som används, den mänskliga hjärnan. Låt honom få tid, och möjligheter genom dagen, minst tio ostörda mögligheter till att använde pincettgreppet.

Och håll i minnet att om han är sex månader, så har hans jämnåriga inte börjat gripa med hela handen än.

Det du har gjort i nu sex sju månader är att låta hans finmotoriska vägar i hjärnan få växa och mognas. Du kan se hur han har utvecklat färdigheter i händer och numera fingrar, men det du inte kan se, är hur de delarna av hjärnan som STYR hans händer och fingrar har utvecklats.

Vid att ge honom ostörda möjligheter genom hela dagen, i sex månader, så har du påverkat denna utvecklingen. Det är bortom all tvekan att de inplanerade möjligheterna har varit många fler än möjligheterna som slumpen har styrt över. Ditt barn har fått plocka upp många fler små objekt, för att du har erbjudit honom det. Hans delar av hjärnan som styr finmotoriken har fått användas mer nu, än om du inte hade gjort planerad stimuli med honom. Og resultatet är mognare, mer utvecklade finmotoriska vägar, och givetvis snabbare utveckling.

Genomsnittsbarnet bemästrar pincettgreppet nar han är 12 månader.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Skruttnorpan skrev: utan ligger på armbågarna när hon lyfter huvudet.
Menar du här att armarna är i vinkel, böjd vid armbågen, alltså inte raka armar? Om det är så, så tror jag detta är en jättegod nyhet!
(Har att göra med vilken del av hjärnan som styr vilka delar av kroppen. Lillhjärnan är kopplat in när det rör armbågar och knän. Och man MÅSTE vara bevisst sina armar för att kunna ligga så.)
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Hege- är så glad över din guidening! Dock dök mååånga nya frågor upp.

1. Vart i processen är Tuva? Tuva tar tag om saker som hamnar i hennes hand, men släpper snabbt igen. Hon har absolut inte styrka nog att dra henne upp i det greppet- inte ens nära! Vad blir då gripövningen? Att bara hålla i fingrarna?

2. När Tuva ligger på mage är hon helt ointresserad av vad som finns framför henne. Hon sträcker heller aldrig ut armarna mot något och tittar sällan på händerna ens. Hon ligger ofta med händerna slutna i magläge. Är det till nytta om jag för hennes hand till föremål och får henne att öppna handen och greppa? Detta även om hon inte tittar på handen.

3. Kan det vara synen som gör det svårt för henne att använda armarna? Ex- när hon ligger på rygg rör hon mycket på armarna, både sträcker och böjer, men endast vid sidan om kropen. Hon lyfter aldrig upp armarna framför sig och för dem ihop. Enda gången de hamnar framför kroppen är när hon försöket få in tummen i mun.

Ja, hon ligger med armarna i vinkel, men skjuter inte ifrån med dem. Ibland lyfter hon också upp dem i vinkel, liksom kycklingvingar :) Hon drar också ofta upp knäna mot magen i ryggligande, om nu det säger dig något.

Boken har kommit och jag är halvvägs igenom. Har beställt den andra boken också, men den väntar jag fortf på.

Nu blev det många frågor! Förstår om du inte har tid att besvara allt, men vore jättetacksam på tips HUR jag börjar med gripandet.

Tillsvidare ålar vi på lite lugnare, stimulerar handflator (som blir helsvettiga direkt vid stimulering) och gosar på mage :)

Stort tack
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

...kompletterar fråga 3: om nu ex syndältet är borta under horizontallinjen ex- hur tacklar jag det? Försöka stimulera i hennes synfält eller kan man på något vis "träna upp" syndältet, så som Felicias samseende? Vet att jag frågar om ALLT på en gång, men jag försöker få en helhetsbild av Tuvas problem. Allt går lixom i varandra- svårt att åla utan armar, svårt att öva upp armar utan handkontroll, svårt att få handkontroll utan att se varken hand eller saken man ska greppa...och dessutom troligt nåt galet med känsel i handen så som hon svettas vid stimulering. Men jag MÅSTE få försöka och är glada så länge ni orkar med! Men jag kräver inte att ni ska svara på allt och det är heeelt ok att säga t mig att ni inte har läge att svara!

Kram
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag fyller på med det lilla jag kan. Hege är guru! :heart:

Låt oss anta att hon är i princip blind 30 cm framförnäsan, då bör ju just övning av händer, typ greppa saker och föra till munnen vara av absolut högsta vikt, att lära sig använda händerna för att se med istället. MEN, sen är det så att man ser ju med hjärnan (om du läst heges blogg :wink: ) så är det där felet sitter kan man ju rent teoretiskt tänka att man kanske vill "laga" den delen av hjärnan tänker jag, just genom den korsvisa ålningen och sen krypningen som kommer senare. Så att aktivera hennes händer på alla sätt och vis måste ju vara till absolut största fördel.

Min erfarenhet kring svettning är ju också att man svettas när hjärnan blir stressad, typ försöker göra nya saker som den inte kan än. Ett sätt att öva upp. Så att öva trots handsvätt hade jag gjort massor. Snarare tagit det som att AHA, hjärnan jobbar extra för att kompensera nu. Nu vill ju bygga nya närvimpulser och banor i hjärnan som idag är förstörda, och en massa blod svett och tårar kan det ju bli då tänker jag. Men skynda långsamt, du upptäcker ju massa bra saker hela tiden. Det jag kan säga är att lösningen är nästan ändå den samma. Ålträning och taktil träning.

Öva så mycket som möjligt det Hege skrev om sinnena på golvet. Ligg på govet framför , locka med trevliga saker, alla med olika material. Päls, plast, tyg, knottrigt osv... Stimulera hjärnan max är mitt förslag. Det är nu du har chansen, ju äldre de blir desto längre tid tar det. Så du är inne i helt rätt tid för detta! Tänk på att du hittade detta tidigt, du har tiden på din sida, Hitta nu bara tålamodet att jobba målmedvetet som vilket patient som helst. Bli inte nedslagen utan se framstegen. Ibland är det så att när vissa problem försvinner så finner man andra problem underliggande. Som att skala en lök ungefär. Det betyder ju också framsteg. Så se framstegen och inte bara problemen. :D

Härligt jobbat, jobba på! =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Skruttnorpan skrev: Men jag kräver inte att ni ska svara på allt och det är heeelt ok att säga t mig att ni inte har läge att svara!
Jo, det har vi alltid, även om det ibland kan gå lite tid. Frågan är om vi KAN svara...

Jag har ju aldrig mött varken dig eller Tuva, så alla mina (och också Tors Mammas) svar kommer ju bli generella, och ut från egna erfarenheter.

Och just där ni är nu, med Tuva som inte griper, och det är ovisst hur mycket hon ser, och era bekymringar för framtiden, så skulle jag råda er till att noga överväga IAHP's introduktionskurs för föräldrar. Är det så att ni känner att IAHP är ett verktyg för er, så kan det vara era livs bästa investering att gå den kursen. För egen del, så fick jag en ny tidsräkning efteråt. Jag delar mitt liv i före och efter. Är det något jag känner att jag har gjort riktig här i livet, så är det att gå den kursen. Att gå kursen, och sedan begå alla nevrologiska programmer med min dotter, det var att ge henne livet, ännu en gång.

Men nog med blödigheterna... :oops:

Tuva är snart 6 månader. Ju för ni kommer igång med neurologisk stimulering, ju bättre.

IAHP kommer att ge den här kursen i Philadelphia i april. Det finns lediga platser. Minst en svensk familj till kommer att gå den. Kursen brukar ges fyra gånger om året.

IAHP har hela sin personal tillgänglig under kursveckan, man får fråga alla frågor man bara har.

Kursen är inspirerande, lätt att förstå, man får hjälp att bedöma vart barnet är i The Developemental Profile, och man får hjälp att göra ett program för sitt barn.

Kursen är helt utan förpliktelser. Man kan åka hem eftetråt, och göra ingenting om man vill.

Sedan har ni mig. Jag kommer vara här, men jag har inte alla svar.

Jag har t.ex. inte svar på hur ni nu ska göra med gripandet. Men jag tror ni ska ge henne saker, som hon får greppa om. Flera gånger om dagen. Hissa henne upp från ryggläget, även om hon släpper greppet. Håll era fingrar om hennes hand, så hon inte FÅR släppa.

Hur är det med ljusreflexen i ögonen, finns den kvar? Kan hon se kontraster? I "How smart..." boken står det grundligt redovisat hur man testar detta, och det är fina övningar man kan göra. Men som du själv ser, i ert tillfälle är det lite speciellt....

Men IAHP är vana med barn som inte ser och som inte kan gripa. Och IAHP är vana med att se hela barnet. Att skicka föräldrar och barn runt i vårdsystemet, som man gör i Sverige, finns inte på kartan hos IAHP. I Sverige vet inte ögonläkaren vad sjukgymnasten har sagt, och läkaren har ingen koll på vad specialpedagogen har för upplägg. Hos IAHP pratar alla med varandra, och ena handen vet vad andra handen gör och ska göra...

Under kursen har man inte sitt barn med sig. I vårat tillfälle blev det problematiskt, så vi gick kursen var för oss. Men det var nästan bättre. Då fick vi ta in och begrunda utan att den andra satt bredvid och försökte påverka i ena eller andra riktningen. Men båda kom vi till samma slutsats. Detta var något för oss. (Och tur var det, för det fanns inte alternativer...)
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

TorsMamma; TACK för ditt svar! Ville veta just det, om ålningen var positivt öven för synen eller om jag skulle göra annat för det. Men då krigar vi på med ålning och olika material i händerna.

Hege; vi har redan bestämt oss för att åka men vad jag ser på hemsidan är kursen i april full? Jag skickade iväg en förfrågan om att de skulle kontakta oss, men gjorde det från telefonen och är osäker på om den gick iväg. Vi har funderat på att åka tillsammans med min syster och bror för att ha barnvakt under kursen, men kan man få utredningen av barnet i samma veva eller måste man åka dit igen då?
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Aj då, nu ser jag att kursen är full! Att jag har läst så fel... :(

Ring och be om at få stå på väntlista. Berätta att ni har börjat magläge, och att ni tycker se positiva resultater. Berätt vilken diagnos Tuva har fått, och att det är bråttom, det kan ju se ut som om utvecklingen har stannat upp. Berätta att Tuva bara är 6 månader. Tjat på dem, och hopp för det bästa! [-o<

Om det är så att aprilkursen blir helt omöjlig, så satsa på junikursen. Långt innan juni, när ni har läst böckerna, kan jag om ni vill hjälpa er sy i hop ett program, som ni kan börja göra varje dag. Gör ni det varje dag, och dokumenterer vad ni gör, noterar evt. framsteg och verkligen visar att detta är något ni vill satsa på, då kan ni be om att få en "appointment" direkt efter kursen. Den långa resvägen har iallafall tidigare gjort så att man kan få slå i hop två flugor i en smäll. Men det har krävts att man har följt ett eget-designad program. IAHP vill se två saker: Att man har förstått vad det går ut på (gjort ett hysfsat bra program), och att man har förstått vad det går ut på (redan har genomfört flera timmar med stimulering varje dag, och är villig att fortsätta.)

Men ring dem först och försök komma med på aprilkursen. Och om ni kommer med, fråga om det går att få en appointment direkt efter. Fråga vad som i såfall krävs att ni gör på förhand. (Jag har inte varit där på 8 år...)

Kom i håg tidskillnaden, sen eftermiddag i Sverige är innan lunch för IAHP.


Även magläge utan ålning är bra för synen. Varje minut på mage på golvet är direkt stimulering till hjärnan.

Berätta hur det går, hur långt du har kommet i What To Do-boken (det ger mig en pekpinn om din förståelse för IAHP) och när "How Smart"-boken har kommit. Då ska jag ta dig genom synens stadier, och tillsammans ska vi försöka hitta var i profilen Tuva är, och vad ni kan göra för att hjälpa henne komma vidare. Men du behöver boken, annars kan det bli lite svårt, och i värsta fall leda till misförstånd. :shock:

Lycka till! Jag tycker ni är helt outstanding!
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

Hege- fina människa! Jag är halvvägs igenom What to do... Och väntar på How smart. Längtar efter att veta nog för att kunna göra oss en riktig rutin av träningen! På vilket sätt bör jag dokumentera? Följer de någon speciell mall?

Har fått mailsvar från IAHP att april är full, men har bokat telefontid imorgon eftermiddag för att prata direkt med nåhon därifrån. Ska försöka få till att vi får stå på väntelista. Annars tar jag mer än gärna emot din hjälp!!

Är så glad! Andra EEGt i rad som visar på noll epileptisk aktivitet :D Visst, hon går på tung medicin, men låg dos av den. Är SÅ glad!

Status i träningen:
Skjuter själv ifrån med fötterna på ålbrädan mycket nu. Fortfarande inget arbete med armarna.
Drar regelbundet in benen under kroppen i magliggande så att rumpan lyfter, vilket hon ej gjort förut.
Stor skillnad i uthållighet nacke i magliggande- orkar 5min ca utan att lägga ner huvudet och vila.
Svettas mindre vid stimulering handflata.
Ger mer motstånd i greppet vid drag i armarna, dock långt ifrån nog att svara upp mot kroppsvikten.

Nu ska jag gå och flrsöka sova bort en elak förkylning!
Tack för att ni finns!
Kramar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Hege »

Kära dig - någon fanns där för mig då jag var i din situation. Jag lovade mig själv då att alltid vara där för andra som behöver.

Hoppas du har sovit gott trots förkylning.

Jag har skickat ett PM till dig med mitt telefonnummer. Hoppas du ser det, och hinner ringa mig innan samtalet med IAHP.

Kram!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av TorsMamma »

Lycka till med IAHP, jag hoppas som Hege att de kanske kan ha en plats för dig, om inte annat för personligt besök.

Med Heges hjälp och IAHP så kommer du få sååå mycket mera kunskap än vad jag har, så om du orkar, dela med dig. Jag vill också lära mig!

Och se, vilka framgångar ni har, perfekt!

Många barn drar in benen under magen, inget konstigt, räta ut dem igen och fortsätt övningen en tid till.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skruttnorpan
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:18

Re: Dotter på 5månader med hjärnskada

Inlägg av Skruttnorpan »

TorsMamma- än så länge får duvgärna fortsätta lära mig :)
Vi fick plats på kursen i Juni, men med hjälpav Heges guidning på telefon lyckades jag övertyga dem om att vi var fast beslutna att köra intensivprogramet och hon gav oss tid för appointment direkt efter kursen. Och hon skrattade gott åt att vi redan hade ålbräda och en miniform av program trots att jag fick höra om IAHP för ca 2v sedan :)

STORT TACK till er båda! Så gott som jag sovit i natt var det över 2månader sedan jag gjorde! Det här känns så rätt!
Igår satt jag och gjorde scheman för daglig träning, månadssammanställnibg och veckoutvärdering. Precis när jag vsr klar inspg jag att jag borde ha gjort dem på engelska, men men...det är bara småjusteringar :)

Jag fortsätter uppdatera lite om hur det går och komner högst troligt fortsätta bomba er med frågor framöver ;)

Varma kramar!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "