Vill någon ge mig ett tips?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
blomma2
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 03 dec 2011, 18:03

Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av blomma2 »

Hej!
Jag är mamma till en kille som är född i v.29. Han är nu korrigerat 13 månader snart. Han utvecklas ganska långsamt och jag oroar mig för hans motorik. Han kan sitta ganska bra men faller fortfarande emellanåt så jag kan inte lämna honom. Han ålar inte och han kryper inte. Vi ska få träffa neurolog som ska göra en bedömning på honom.

Eftersom han var väldigt liten när han föddes (drygt 1 kg) så har vi alltid "huldat" om honom och burit väldigt mycket. Han har varit sned i sin nacke men har med hjälp av sjukgymnastik blivit nästan helt bra. I början när vi la honom på mage så gallskrek han och vi drog slutsatsen att han hade ont i nacken.

Jag har nu hittat till forumet och har gett mig tusan på att han ska åla. Vi har tränat att ligga på mage ganska mycket nu och det går bättre och bättre, han kan ligga ganska långa stunder åt gången nu (speciellt om man får titta på roliga saker som datorn eller fjärrkontrollen....)
Men!! Några försök till att åla gör han inte! Och han blir alldeles förtvivlad/tokig/arg/ledsen om jag försöker hålla emot på hans fötter för att ge stöd att skjuta ifrån.

Hur går jag vidare nu? Ska jag bara fortsätta låta honom ligga på mage för sig själv? Kommer ålandet ändå?

Har ni andra tips och trix?

Tacksam för råd...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Vill någon ge mig ett tips?

Inlägg av Hege »

Hej blomma2

Du har säkert sett att jag har svarat i det andra forumet. :)
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "