Hjälp med ålning/krypning

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
matinaa
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 05 okt 2011, 15:35

Hjälp med ålning/krypning

Inlägg av matinaa »

Hej!
Jag är mamma till en dotter på 7 mån. Jag kände tidigt att något var annorlunda o mina misstankar har bara stärkts ju äldre hon har blivit (jag tror att hon har något inom autismspektrat).
Jag har nu läst o läst om Domanmetoden och gått igenom en hel del trådar här på forumet.
Min dotter hatar ligga på mage o därför blev det att hon låg mycket på rygg när hon var yngre (har inte förstått förrän nu hur viktigt det är med magläge). Hon är jätteduktig på att sitta o sträcka sig efter saker o nu har jag börjat bli rädd för att bristen på magläge kommer göra henne till sk rumphasare.
Jag har nu efter att ha läst på forumet i panik börja jobba m ålning men så fort jag lägger henne på mage drar hon sig till sittande. Känns hopplöst o jag börjar känna mig desperat!!

Finns det någon här som kan hjälpa mig med hur jag kan gå till väga?

mvh desperat mor
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Hjälp med ålning/krypning

Inlägg av Hege »

Hej matinaa

Beklagar att det har gått en tid innan du fick svar. Jag har familj från Norge på besök, och är inte på nätet så mycket.

Grattis till lilla dottern! Det är underbart att ha så små människor i hus. Även om de våller bekymmer...

Vad är det (spesifikt) som gör att du tänker autism?

Och har du läst i IAHP-forumen? Här kommer frågorna huller om buller, så man måste få sitta lite ostörd, med konsetrationen på topp om man ska hitta de svaren man söker.

Ja, ålning är viktig!!
Nej, barnen ogillar inte magläge, de är bara ovana. Och kan även tro det är farligt att ligga på mage. Lägg dig själv på mage, iklä dig Attityden av självklarhet, och var där nede på golvet med din dotter. Prata lungt, låt din lugn smitta över på henne.

Om hon är jätteovan vid magläget kan musklarna i magen strama lite av att användas på detta nya viset. Det kan göra ont. Ligg då korta, men MÅNGA pass på magen så musklerna får sträcka på sig.

Skriker hon i vilden sky, och har ont eller är redd, så får du givetvis ta upp henne. Men försök göra det i en litet sekunds skrikpaus. Distrahera lite, låt henne få fokusera på något annat så att hon inte får känslan av att du "räddar henne" från det hämska golvet. Golvet är inte farlig, men "Nu är magpasset över för nu!"
Kan du förmedla det budskapet tror du, när du tar upp henne från golvet? Då blir det mycket lättare när du skal lägga ner henne igen.

Börja där. Läs på forumet, och gör många magpass under dagen på golvet. Golvet ska vara rent, tryggt, om inte varmt så iallafall inte dragigt, och det är trevligt om det finns saker att titta på medan man ligger där. Observera att hon ska ligga på golvet utan matta/filt under. Hon kanske kommer slå hakan lite, men hon lär sig snabbt hur hon ska undvika det. Och det är inte farligt att slå hakan. Det är mycket värre att inte få ligga på golvet och få möjligheter att åla och röra på sig, än att slå hakan lite.

Återkom gärna! Du är inte den första av oroliga mammor som har vändt sig hit. Du har säkert hittat flera i trådarna här. Läs gärna de svaren också, även om de inte ställer helt de frågorna du har. Det kan vara saker i svaren som du inte visste att du behövde veta. Med passa på att få sitta lite ostörd...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "