Träna samsyn - är det möjligt? Hur?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
AnnaBoel
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 mar 2011, 11:58

Träna samsyn - är det möjligt? Hur?

Inlägg av AnnaBoel »

Min son skelar - läkarna vill operera, men inte vi. Kan vi träna samsynen på något sätt?!

Min son, idag 4,5 år, föddes frisk och hade en normal utveckling som bebis. Han kröp i perfekta korsvisa rörelser! Använde icke gåstol eller dyligt. Lärde sig gå i ettårs åldern. Tidigt utvecklad motoriskt (hoppa, klättra osv), starkt rent fysiskt (muskulös/ smidig).

I treårsåldern fick han en svår hjärnskada pga syrebrist. Hans fick svårast skador på synbarken och hjärnans motorikcenter. Prognosen var negativ - han befarades bli gravt synskadad (helt blind?) och det var möjligt att han aldrig skulle kunna röra sig viljemässigt igen.

När han togs upp ur resp kunde han ingenting. inte sitta, inte äta, inte prata, inte se. Inte röra sin kropp viljemässigt. Det blev bättre och bättre.

Synmässigt så kände jag tidigt eft att man tog upp honom ur respirator att han kunde se skillnad på ljus och mörker. Ungefär som en nyfödd bebis. Efter en tid så kunde jag se att han såg skillnad på konturer, han "såg" också sin pappa (som har mörka ögonbryn och mörkt hår). Läkarna sa nej, det är inte möjligt... Jag hängde upp bebismobiler vid sjukhussängen. Han såg ej dessa. Jag hängde upp mobilerna igen några dagar senare. Satte på ljudet och lät dem snurra. Han såg!! Jag hängde färgglada mobiler på andra sidan rummet. Han såg inte. Försökte igen några dagar/ någon vecka senare. Det funkade. Han såg.

Samtidigt så opererade man honom i buken så vi kunde inte ha honom i magläge på nästan 6-8 veckor. När vi frågade läkarna om detta skulle vara ett problem för honom ur utvecklingssynpunkt så svarade de nej. Men han började skela... rejält. Vi har lappat i omgångar. Skelningen består. Nu vill de operera. (inte vi)

Idag kan han gå utan hjälpmedel men inte krypa eller åla. Han har dålig balans och ramlar ofta. Han är reflexsstyrd till viss del (ATNR och STNR).

Vad gör vi? Hur tränar vi samsynen? Är det ens möjligt? Ner på alla fyra igen? Vilken mängd krypning måste vi komma upp i per dag för att det ska ge något?

Tacksam för råd!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Träna samsyn - är det möjligt? Hur?

Inlägg av Hege »

Hej

Vilken historia! :D :D :D

Här finns ju hopp och utveckling i massor, och föräldrar som vill!

Mycket bra utgångsläge!

Jag ser att du har läst i andra trådar, och dina tankar är inte alls fel.

Först vill jag säga att jag kan ju inte uttala mig om andras barn, och i synnerhet inte barn jag aldrig har mött.
Men jag kan säga lite generellt om vad IAHP har kommit fram till, och vilka resultat det har haft för barn med samsynsproblem och balansproblem.

Samsyn är syn på båda ögonen, och att båda ögonen samarbetar för att kunna fokusera på ett objekt på nära håll. Titta på sin egen nästipp är ett bra ex.

Höger hjärnhalva styr vänster öga - vänster hjärnhalva styr höger öga. Det säger sig själv att hjärnhalvorna måste kunna samarbeta för att få till detta.
Koordination, samverkan och samarbete mellan hjärnhalvorna får man vid krypning och ålning i perfekt korsmönster.

Barn som inte krupit som små, eller barn med ervärvad hjärnskada kan backa bandet, och börja krypa efter att har lärt sig gå.

En fyraåring måste börja smått, men sedan öka till minst 1200 - 1600 meter krypning om dagen. Mellan 200 och 300 meter ålning.

En tolvåring bör komma upp i minst 2400 meter krypning dagligen.

Det låter oöverkommelig, men det är det inte.

Min bästa rekomendation är böckerna:
"What to do about your braininjured child" av Glenn Doman
och
"How smart is your baby?" av Glenn Doman och Janet Doman.

Den första beskriver Domans tänk omkring hjärnskadade barn, hur de kom fram till detta, och hur de arbetar med att undervisa föräldrar.
Den sista vänder sig till föräldrar med friska bebisar, men innehåller program som är guld värdt för föräldrar med hjärnskadade barn.

Jag tör påstå att man inte kan ta ställning för/emot Doman innan man har läst och satt sig in i vad metoden är för något.

Jag finns här för fler frågor. :D
AnnaBoel
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 mar 2011, 11:58

Re: Träna samsyn - är det möjligt? Hur?

Inlägg av AnnaBoel »

Tack snälla Hege för snabbt svar!!
Jag förstår till fullo att du inte kan uttala dig specifikt om mitt barn eftersom du aldrig har träffat honom irl. De generella råden är däremot väldigt användbara för oss. Ner på alla fyra, alltså. Nu vet jag mängden också (ja, det känns oöverstigligt, men vi försöker!) Måste motivera den lille herrn bara...

Jag har båda böckerna från Doman - varav jag har läst den ena "What to do about your brain injuired child". Ett tag tänkte jag att vi alla skulle åka till USA, men istället så fick sonen plats på Move & Walk (10 minuter hemifrån). Resultaten där var magiska!

Kurs 1: han lärde sig gå med rullator. Vi anmälde honom genast till nästa kurs. Kurs 2: han släppte rullatorn i några steg
Kurs 3: stadigare gång Kurs 4: gjorde en perfekt kryprörelse i flera steg (!) + bättrade på balans och övrig motorik (inte minst finmotoriken).

Vi var tvugna att låta honom genomgå hjärtoperationen några veckor efter syrebristskadan (och eftersom han var så liten så sprättade man upp hela buken) men jag ser nu i backspegeln att han missade stadiet "ligga på mage" och "åla" och "krypa" under dessa veckor. När han väl kunde ligga på mage igen så satte han sig upp självständigt. Och det var vi så glada över att vi inte tvingade ner om honom i magläge igen.

Visst är det konstigt att ingen i den svenska sjukvården har pratat om vikten att göra en "omstart à la bebis".

Ska läsa den andra boken, jag återkommer med frågor.

Stort tack för ditt engagemang!
Och ja, du har rätt det finns hopp och utveckling. Två engagerade föräldrar och ett barn som vill springa igen.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Träna samsyn - är det möjligt? Hur?

Inlägg av Hege »

:D

Jag finns här när du återkommer!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "