Fråga om Glenn Domans metod , går de även att använda?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

När jag gick kursen på IAHP för ett par år sen så var det en pappa där vars barn hade fått en svår hjärnskada genom en olycka. Genom hård träning gjorde den pojken så mycket framsteg.
Helt klart funkar Doman-metoderna även på de som fått en hjärnskada senare i livet. Det finns det ju många exempel på.
Helt säker att det kommer funka i ett specifikt fall vet man ju dock aldrig.

Att hjärnan har en fantastisk förmåga till läkning verkar det som att fler och fler får upp ögonen för, men jag är lite rädd för att man i Sverige undviker Doman och andra lite alternativa metoder, för att man inte vill ge "falska förhoppningar" (garantier finns tyvärr inte) eller kanske för att det innebär mycket arbete, och kanske det kostar på olika sätt?

En bekant till mig drabbades för något år sen av en kraftig hjärnblödning som gick ner i hjärnbarken långt. Han svävade mellan liv och död och när han mot alla odds överlevde fick vi veta att han var en grönsak och att de skador han fått innebar att han aldrig mer kommer kunna kommunicera, tänka eller röra på sig med vilje.
Idag är han tillbaka, sluddar lite på tal och rör sig inte så smidigt som förut. Han är precis som innan i de flesta avseenden. Läkarna sa att de aldrig varit med om något liknande.

Så man kan inte ge upp så lätt. Så du är klok som inte tar läkarna för allvarligt på orden.

Läs boken! Den är lättläst verkligen och mycket inspirerande. Det finns så mycket man börja med här och nu.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
UlleGull
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 08 sep 2010, 21:58

Tack även för ditt svar

Inlägg av UlleGull »

Och nej vi tänker verkligen inte ge upp, de hela familjen även reagerar på är att han verkar på otroligt medveten om de so är runt honom. Han skäms tex vid blöjbyten och tycker de är jätte pinsamt. Så nu väntar jag med spänning på boken jag beställt. Men om man ska gå utbildning,finns de att göra i sverige, eller blir de utomlands? Såg även aktuellt i Tisdags kväll om Niklas som fick en flaska i huvudet för 2 är sedan. Och inte fått rätt eftervård då han blivit utskriven. Fy vad jag grät och tänkte på min egen son. Niklas kände ju inte igen sig själv alls längre och sa att han inte dög något till och har försökt ta livet av sig flera gånger. Så de krävs att någon är med honom 24 timmar om dygnet för att han inte ska skada sig själv. Landstingen vill tydligen inte betala eftervård för våra svenskar,utan tar in sjuka människor från andra länder i stället. Så jag ska se till att min som får det bästa. Vi har även pratat med kommunen nu om assistans frågorna och vad han behöver. De har redan 3 st som de handplockat som de tror kommer kunna vara bra för honom. Jag ska träffa dem nästa vecka och jag hoppas de är bra kemi mellan oss alla.
UlleGull
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 08 sep 2010, 21:58

Tack även för ditt svar

Inlägg av UlleGull »

Och nej vi tänker verkligen inte ge upp, de hela familjen även reagerar på är att han verkar på otroligt medveten om de so är runt honom. Han skäms tex vid blöjbyten och tycker de är jätte pinsamt. Så nu väntar jag med spänning på boken jag beställt. Men om man ska gå utbildning,finns de att göra i sverige, eller blir de utomlands? Såg även aktuellt i Tisdags kväll om Niklas som fick en flaska i huvudet för 2 är sedan. Och inte fått rätt eftervård då han blivit utskriven. Fy vad jag grät och tänkte på min egen son. Niklas kände ju inte igen sig själv alls längre och sa att han inte dög något till och har försökt ta livet av sig flera gånger. Så de krävs att någon är med honom 24 timmar om dygnet för att han inte ska skada sig själv. Landstingen vill tydligen inte betala eftervård för våra svenskar,utan tar in sjuka människor från andra länder i stället. Så jag ska se till att min som får det bästa. Vi har även pratat med kommunen nu om assistans frågorna och vad han behöver. De har redan 3 st som de handplockat som de tror kommer kunna vara bra för honom. Jag ska träffa dem nästa vecka och jag hoppas de är bra kemi mellan oss alla.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Får jag fråga hur det är tänkt med hans träning när han kommer hem? Ska de personliga assistenterna sköta allt detta eller får han hjälp av sjukgymnaster också och om så hur mycket?
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Ett klipp från filmen om Magne förresten:

http://svtplay.se/v/2010723/klipp_pa_egna_ben
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

IAHP har kurser i Philadelphia USA och i Italien (blir samma kostnader nästan vart man än väljer att åka).

Så finns ju även FHC i Danmark. Närmare, delvis andra och fler metoder men i grunden Doman. Lite annorlunda. Men jag har ej personlig erfarenhet.
Jag kan dock tänka mig att det ur praktisk synvinkel är lite enklare att ha kontakt med dem.

http://www.hjernetips.dk/index.php?f=2&id=103

Se även denna länk:

http://www.hjernebarnet.dk/links
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Men det behövs en stärk vilja här. Jag lägger ut varningen direkt. Detta är ingen lättsam lösning, det måste kännas som om man inte har något annat val. Detta är den tngste, svåraste jobben du kan ta på dig i hela ditt liv. Men också den viktigaste, mäst givande jobb du någonsin kommer att ha. Antakelig den dyraste (pengamässigt) också.

Så läs på vad detta är för något. Det är bra tips och länker Mata har kommit med här.
AnnaBoel
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 mar 2011, 11:58

Re: Fråga om Glenn Domans metod , går de även att använda?

Inlägg av AnnaBoel »

Hej UlleGull
Jag är ledsen att höra om din son. Jag kan en del om det ni nu är med om - mitt lilla barn fick 2009 en förvärvad hjärnskada (syrebrist). Allra störst påverkan var på motoriken och på synbarken. Han behandlades också på ALB (BIVA och Q82) och fick rehabhjälp där. Läkarnas prognoser var väldigt negativa. De pratade om en framtid där min son kanske aldrig mer skulle kunna se eller röra sig, kanske inte ens känna igen mig och min röst.

När man tog upp honom ur resp så kunde han ingenting - inte se, inte sitta, inte vara stilla med kroppen, inte prata, inte äta.
Då var då och nu är nu. Idag har han lärt sig mycket - han kan sitta, äta, prata och gå. Han kan rita och bygga med lego, han kan skratta och leka. Han har ett liv och det ska levas!!

Vi har inte jobbat med Domans, men jag är ändå helt övertygad om att Domans har metoder som passar perfekt för barn med förvärvade hjärnskador. Jag har hört att en hjärna som en gång har varit frisk har lättare för att reparera sig än en hjärna som föddes med skador. Att din son har en del erfarenheter med sig i livet är också positivt. Han har kunnat prata, han har kunnat äta med kniv och gaffel. (att jfr med min son som var så liten)

Gör som de andra säger - tänk som en bebis (gör om utvecklingen från start). Lägg din stora tonåring i magläge så att han får träna nacken osv. Häng upp bilder med glada färger/ tydliga konturer så att han får träna sin blick i sängen. Först nära sedan längre bort.

Prata, prata, prata med din kille. Berätta vad han tyckte om att göra, vilken mat han gillade, vilka vänner han hade. Berätta om allt du gör - typ nu ska mamma dricka kaffe, känner du på lukten att det luktar kaffe. Ge honom info att sortera in i sin hjärna.

Stimulera hans sinnen med musik och ljus och känsel.

Låt honom vila!

Matas berättelse om sin syster ger hopp!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "