Börjat med ordkort

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Börjat med ordkort

Inlägg av Bluna »

Elsa kan många färger, är väldigt intresserad av siffror och säger själv "Två stycken" om två saker. Nu har hon börjat intressera sig för ord och frågar ofta "Vad står det där?". Så nu körde jag igång med ordkort! Jag har tio kort med olika saker som Elsa, mamma, pappa, säng osv. Hon tycker det är så kul och säger "Igen, mera!" Jag har visat henne ung 2-3 ggr per dag, idag blev det bara en gång. Jag har redan på tredje dagen hållt upp två kort och frågat vart det står säng tex. Hon tittar nästan alltid på rätt kort. :D

Hur går jag vidare nu? Ska jag tjata på med samma kort i flera dagar eller göra nya?

Jag har förstått att man inte ska fråga vad det står, när ung brukar barnen själva säga vad det står?

När jag visar dem säger jag ordet samtidigt, ska jag fortsätta med det?

Tack för ett mycket intressant forum!
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Bluna

Det hörs ut som om hon är snabbare än du. Du får byta ut korten oftare, och kanske utöka sets'en. Och börja stort, gör minst 100 nya ordkort nu på direkten, så du har att byta ut medsamma när det behövs.

Säger hon orden högt utan att du frågar, så är det ett ord du kan lägga bort. Då kan hon det ordet, och behöver få se ett nytt. Hon får säga orden så mycket hon vill, din uppgift blir två inten: Inte hindra henne att säga. Inte uppmana henne att säga. Då får hon styra själv, och det blir roligare.

Läs några gamla innlägg i min (för tiden sorgligt underprioriterade) blogg, där finns det mycket om läsning.

Fråga om det är frågor du inte hittar svaren på.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Bluna, kom i håg att för Elsa kommer det har ätt vara beroendeframkallande. Hon kommer att sluka ord, och du kommer kanske få problem att hänge med i produserandet av ord.

Men det är det riktiga problemet att ha. Barn som inte kan få nog av ord.

Gör några kula ordkort, som kräver lite större papper typ A4:

Bra bilder på trädgårdsblommor, stor fina, och lätt att se. Klistra på ena sidan, skriv blomman namn på andra sidan.

Rhododendron, praktlysning, mossflox, dvärgiris...

Eller vålj sådana som ska blomma nu i juli och augusti. Kolla vad grannarna har i sin trädgård.

Jag lovar, det kommer bli jättespännande sedan för er att gå på promenad. Med en tvååring som kommer peka ut blommorna och säga vad de heter...

(Kanske inte med just Rhododendron, den har jag själv problem med att uttala...)

:D
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Såg att mitt inlägg ligger i "hjärnskadade barn" så det hamnade lite fel. :?

Idag när vi ritade skrev jag "mamma" men var bara tyst. "Mamma!" sa hon när hon såg det. :D Jag tog bort "Elsa" och "mamma" från korten när jag visade dem. När jag visat klart sa hon "Ska vi se på Elsa och mamma nu?"

Ska hon få det? Jag visade henne och hon sa "Mamma" och "Elsa" när hon såg rätt kort. Jag gav henne mycket beröm. :D

Har nu läst historien om Gustav och tycker det låter bra att byta ut några kort allteftersom.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag tycker du ska lägga bort Elsa och mamma, för hon kan dem nu. Sen är hon inte van vid att det kommer nya kort, därför efterfrågor hon de gamla. När hon väl kommer på att kort blir utbytt, så kommer hon inte fråga efter gamla. Utom enstaka favoriter kanske. Men favoriter kan komma i repris, läs i tråden för friska barn, där har jag svarat lite om tvåords meningar. Där ser man hur redan kända ord kommer tillbaka för att bilda meningar.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för fina svar! :D

Oj oj ja då har jag att göra. :shock: :lol:

Kram
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "