Dokumentären På egna ben

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Dokumentären På egna ben

Inlägg av Hege »

I kvälls ände SVT2 dokumentären På egna ben som handlar om norske Magne Skåden som har tränat enligt Doman-metoden.

Tyvärr visste jag inte om det innan den kom på tv, så jag hann inte skriva om det på forumet.

Men den finns på SVTPlay, och ska även sändas så här:


Sändningstider: På egna ben
SVT2 Söndag 30 maj 2010 kl 20.00
SVT1 Måndag 31 maj 2010 kl 02.20
SVT2 Torsdag 3 jun 2010 kl 16.35
SVT2 Lördag 5 jun 2010 kl 15.15


Mycket sevärd, med filmklipp från IAHP i Philadelphia.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Tipsade om den dokumentären igår på Kackelforum ("Hästpojken"). Tyvärr hann jag inte själv ikväll, så jag ämnar se repris. Men trailern har jag sett och det ser verkligen fantastiskt ut!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Den var kanon!! Han gjorde till slut fantastiska framsteg. Undrar hur det går för honom idag bara... Någon som känner till en blogg eller så?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

http://svtplay.se/v/2020742/dokumentarfilm/pa_egna_ben

Tårögd och djupt rörd över det fantastiska engagemanget hela byn visar =D> :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Tack Ewa, fö rlänken!! :D
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Såg också.
Det var gripande och fantastiskt både föräldrar och bybor gjorde ju ett hästjobb.

Men det som jag reflekterade över och tyckte var klart intressant var att de (hos Doman) valde att skilja på diagnos och symptom.
Jag vet att inte alla tycker att det är rätt, men i detta fallet gör det ju all skillnad. och även om den Norska sjukvården väljer att diagnosen kvarstår så behöver det ju inte betyda att man kan utvecklas med sin diagnos.
Det är ju däri problemet ligger.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

diagnos

Inlägg av galaxen »

Som jag ser det så kan det finnas en viss risk "att bli sin diagnos".
Alltså att folk tror sig veta en massa för att de anser sig veta hur man är om man har en viss diagnos.
Visst kan man utvecklas i sin diagnos men man *är* inte en diagnos.

Min dotter har diagnosen downs syndrom men hon *är* inte ett syndrom; hon är en person. Hon är inte heller "glad, kramig och musikalisk" som de flesta anser att personer med downs syndrom är. Och är hon det så inte är hon det pga sin diagnos.
Så jag förstår mycket väl att han vill bli av med den stäpel som en diagnos trots allt innebär.

Framför allt så är det som Doman med medarbetare gör som alla borde göra: Skilja på vad som är vad, för det ger en mycket bättre bild av en person än diagnosen.
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

http://figureskate2008hb.svt.se/2.12274 ... _hande_sen
Hur gick det för Magne? Tränar han fortfarande? Och vad har hänt sedan filmen spelades in? Dokumentärfilmaren Mona Friis Bertheussen berättar.

"Magne fortsätter att träna varje dag. Familjen hoppas att han en dag ska lära sig prata och klara sig helt på egen hand.

Familjen har numera en ny apparat i huset, en trycktank, eller en så kallad hyberbaric chamber, som ingår i behandlingen. Medan Magne sover i kammaren avger den ett koncentrerat tryck av syre in i hjärnan.

Metoden kommer från Family Hope i USA, där han tränar i dag.

Magne har även blivit något av en lokalkändis och blir ofta omnämnd i lokaltidningen. Det är många som har åsikter om honom och hans utveckling. Några tycker att det är fantastiskt, andra är skeptiska.

Mycket av Magnes tid går åt till träning, men trots det är han ständigt i farten. Han har varit ute och rest och har vid flera tillfällen blivit inbjuden att hålla föredrag om sitt liv."

Mona Friis Bertheussen, våren 2010"
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "