Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Liten uppdatering.

8 m ålgolv är nu lagt i hallen. ( Jag la ut ett billigt klickgolv- tog 1 vecka)

10 m rund cirkelkrypningsbana är utlagd. ( Sålde möbler och kastade upp resten på vinden. Vårt sovrum är nu träningsrum. Sängen är inklämd i barnrummet. Blev riktigt mysigt. :lol: )

Det var viktigt med det där cirkulära så rörelsen ska bli kontinuerligt.

Balansbom 3,5 m samt Amrgångsstege kommer om två veckor. (Snickare gör dem)

Vi sparkade igång igår megalite version. Först en kort raskpromenad på morgonen för att mamma ska vakna och sluta vara sur och sen åla och krypa.

Det var riktigt ](*,) ](*,) men vi fick till 3 åltag.

Idag blev det promenad, 5 åltag och 1 varv krypning. Det var också sjuktjobbigt att få till men nu tillsist gick det. Sen gick vi ut igen så vi inte skulle spy galla på varandra.

Planen är nu att pappsen ska ta tjänstledigt 4-5 mån asap och sen kör vi varsitt barn. Vi kom fram till att det skulle gå snabbast att starta upp. Och ja, det blir dyrt men vi måste göra detta nu innan vi ska gå in i utredningskarusellen.

Värme!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av TorsMamma »

WOW Luvisen, jag är IMPONERAD, ni satsar verkligen mer än 120% på detta.

All min kärlek och lycka till till er! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Tack rara!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Krisse »

Jag håller med WOW - ni är fantastiska =D> =D> =D>

Stor kram :heart:
Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Tack Krisse! Du rara! :heart:

Så, nu är det inte långt kvar till full action. Om 2 v tror vi att pappsen kan få komma hem så vi kan köra 100 %.

Nu skriver jag en lista på vad vi som föräldrar noterar och finner problematiskt ( kommer inte ngt annat ord just nu). Ni förstår vad jag menar. Om 6 mån ska jag jämf vad av detta som kvarstår.

-går på tå ofta
-viftar med armarna massor så fort det blir spännande
-nonsensprat
-hyperaktivitet 2 perioder/dag
-vill fortf mest hänga med datorn
-hyfsad ögonkontakt
-svårt att hålla en penna
-kan inte spetsa mat med gaffel
-återkommande konstigt skratt ( detta är nytt)
-svårt att springa/inte korsvis jämt
-går klumpigt
-ögonen skelar då och då
-ekolalia
-kan inte svara på frågor
-har svårt att släppa detta med nummer och bokstäver
-noterar inte vad som händer runt omkring honom (oftast)
-svårt för att ha på sig kläder och diggar inte vind eller vatten
-svårt att äta olika sorters mat
-dåligt luktsinne
-tycker främlingar är farliga
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Manfred10 »

kram! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

VIlken lista ni har att jobba med. Hade ni inte lite typ "fobier" också. Tvättstuga, bad m.m. Eller är de borta nu?

Sen tänkte jag även på ljudkänsligheten, skall den vara med på listan?

Ni kommer säkert att se en markant framgång, det är jag säker på! JÄTTESÄKER!

Massa kramar till dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> =D>

Vilket team Bebispojken har! Jag är sâ imponerad av hur ni tar er an detta. Verkligen.

Här kommer lite extra energi!

:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Manfred10 skrev:kram!
Tack! :D
TorsMamma skrev:VIlken lista ni har att jobba med. Hade ni inte lite typ "fobier" också. Tvättstuga, bad m.m. Eller är de borta nu?
Tack för påminnelsen! Tänk vad fort man glömmer :shock: , tvättestugegrejen försvann när vi tog bort gluten. :D Rinnande vatten börjar också avta. :P Även om det kan vara farligt att bada fortf. :? Om man lovar att vara superjätteförsiktig att sätta ned Bebispojken då går det jättefint- sen kan man skvätta ned hela sig och mamma... :roll:
TorsMamma skrev:Sen tänkte jag även på ljudkänsligheten, skall den vara med på listan?
Jamen visst! #-o Det hade jag också glömt, jag har blivit hemmablind... Jag lever med illtjut hela dagen så jag har liksom glömt av hur det är utan. Hua... :( De små liven är superkänsliga för varandras skrik så det är verkligen jättejobbigt. Jag vet ibland inte hur jag ska göra för att stänga av dem...Men när jag väl lyckas njuter vi alla av tystnaden. O:)

Så den ska upp på listan: LJUDÖVERKÄNSLIGHET + TAKTILÖVERKÄNSLIGHET :!:
TorsMamma skrev:Ni kommer säkert att se en markant framgång, det är jag säker på! JÄTTESÄKER!

Massa kramar till dig!
:heart: :heart: Det hoppas jag verkligen. Om inte så måste jag iväg på kurort 1 vecka innan jag tar mig an letande av lämpligt dagis mm.
Sarisparis skrev:Vilket team Bebispojken har! Jag är sâ imponerad av hur ni tar er an detta. Verkligen.

Här kommer lite extra energi
:heart: :heart: :-D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av helamig »

Extra energi skickar vi också över.. Stora kramar till er :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Tack söta! Just nu går vi på knäna. :( Men vi ska resa oss!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Hege »

Jag tycker ni gör en strålande insats! =D> =D> =D>

För någon som inte har varit hos IAHP, eller gått deras kurser, så är ni textbook exemplet på hur man kan göra själv. Och göra riktig!

Jag tycker ni har tatt tag i det viktigaste (Maten!!) och sedan tagit rejält tag i det näst viktigaste (Ål och Kryp), och så håller ni ångan uppe å det står härliga till!

Det är verkligen ert livs viktigaste strid ni tar nu. Och det tror jag du vet. Bara kunskapen om det är nog för många att trilla av, och inte makta med. För andra, som ni, så finnns det inget val. Ni kan inte göra annat än ni gör nu, för alternativet fins inte. Inte något alternativ man vill tänka på iallafall.

Kom i håg att ta vara på de vuxna. Var rädd om parförhållandet, var rädd om sömnen och hälsan. Ta inte i för tungt, så ni bryter nacken under vägen.

Tunga tankar, så som att man har fått gjort på tok för lite av ål och kryp under dagen, kan ta död på mer enn humöret. Det man inte fick till, det fick man inte till. Vi blir alla velsignat med en ny dag i morgon, och den har nya chanser att bjuda på.

Pepp och hjälp är obetalbart. Ta emot allt som kommer i din väg, och använd det som insättning på ditt energikonto. Se på tunga tankar som uttag, och undvik dem som om de vore pest.

Käraste Luvisen, det bor ofattbart mycket styrka i dig! Ha det i minnet på tunga dagar. Den styrken försvinner inte, eller används upp. Det är livets gåva till dig, att ha den styrken. Av alla gåvor, så kunde du ha fått sämre! :wink: Använd styrken, och kunskapen om att du har den på dagar som i dag.

Och kom i håg att i morgon är en ny dag, och den har blanka ark och färgpännor!

:heart: :heart: :heart: :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Hege skrev:För andra, som ni, så finns det inget val. Ni kan inte göra annat än ni gör nu, för alternativet finns inte. Inte något alternativ man vill tänka på i alla fall.
EXAKT så känner och tänker vi. Exakt Hege! Det är skönt att höra dina ord, allt bli förstådd- det ger mkt ska du veta. Äsch! De vet du ju, du som gjort detta själv. :heart: :heart:

För att inte deppa ihop helt ska jag nu rapportera det som är positivt i det som ju nu är en MYCKET MÖRK tid i vår lilla familjs liv.

1) Armstege- uppsatt :thumbsup:
2) Bom- färdig :thumbsup:
3) Ålgolvet gick upp ( kan konstatera att jag inte är en golvläggare :lol: :evil: :lol: ) och har nu lagts om. :thumbsup:
4) Pappa får komma hem!!! Nu på fredag börjar 6 mån föräldrarledighet (ledighet... Bah! )

Nu jäklar!!! Håll tummarna för jag är faktiskt på bristningsgränsen. Truely.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Fauve »

Håller tummarna för fullt!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av TorsMamma »

Håller alla tummar och tår för att det funkar för dig.

Jättekram! <3
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "