Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av helamig »

Kan någon berätta lite om bröstkorgen. Är det just vissa barn som har för trångt i bröstkorgen. Känner mig helt novis??
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Jag hinner inte skriva så mkt men jag säger så här:

Barn med hjärnskador har alltsom oftast väldigt kass djupandning, om dom har djupandning. Därför är deras bröstkorgar mindre. Men det finns säkert oskadade barn med kass djupandning och således små bröstkorgar. Barn som inte rör på sig.

När man tränar får barnen upp djupandningen och andas alltså in mer luft således vidgas också bröstkorgen. Form follows function, så att säga.

Sedan kan man fråga sig vilka barn som är hjärnskadade...Ska skriva mer om det när jag får tid. Jag kunde aldrig tro att mitt barn var skadat på ngt vis...

Kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Hege »

Kunde inte sagt det bättre själv Luvisen!

Det samma händer med huvudomkretsen när hjärnan får stimuli. Hjärncellerna VÄXER, blir störra och mognare, och skallen måste växa för att ge plats.


Barn som börjar andas, verkligen andas när de rör på sig, kryper, går och springer, behöver en störra näsa som kan ta sig av andningen. Och näsan växer! Det är häftigt att se på barn med Downs, den lilla knappen till näsa som de flesta Downs barn har, kan man inte göra mycket andning med. Så den växer också när djupandning förssiggår.
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av helamig »

Helt otroligt, så himla häftigt. Tack snälla ni. Jag lär mig så mycket här, det känns så bra. :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Innan jag forts mina rapporter så tänkte jag skriva en sak. En sak som den som läst här måste undra. Andra också kan hända.

Vad var det som hände?

Hur kan man se att Bebispojken lider av autism? Allt gick ju så bra?
Well, ALLT gick inte bra. Men mkt! Det var enstaka händelser som fick mig att fundera.

Att han kunde söka tröst för att kasta sig bort precis i den sekunden som man skulle till att omfamna honom.
Att det kunde vara som att titta på en bra film och sen helt plötsligt blev det sändningsavbrott. Han kunde fastna på ord. Han kunde säga samma ord om och om igen tills man blev tokig. Bara intressera sig för registreringsskyltarna på bilarna. Framför allt att han var så beräknelig. Han gjorde i princip alltid samma sak. Om han skulle busa eller så. Alltid samma. Hoppa i sängen eller dra ned all tvätt ur tvättkorgen. Inga innovationer där.
Han kunde bli vansinnigt rädd för andra barn helt plötsligt. Det spelade inte roll vad jag sa eller gjorde.
Han kunde bli livrädd för duschen helt plötsligt. Eller stora tvättstugan. Och det tog ett tag innan jag kunde lugna honom genom att visa honom vad som fanns runt omkring honom från min famn.
Detta hände dock ytterst sällan. Vi hade flera månader då han agerade som vilket annat barn som helst.
En enda sak har bestått. Viftade med båda armar simultant. Detta har han haft sedan han föddes. Dock är det ngt han bara gör när han blir exalterad. Så jag tänkte inte så mkt på det.
Sedan blev jag gravid igen och när jag var oförmögen att ta hand om honom och omgivningen tidvis tog över och jag inte gick på mer än en promenad åt gg per dag blev Bebispojken dålig. Han började bli tjurig, sov dåligt och om ngn annan hanterade honom kunde det verkligen bli pankaka.
Han ville inte göra något annat än att sitta vid datorn eller på sin höjd göra Bits och läsa sina POIböcker. That it. Det kändes ju sådär men jag tänkte att det får vara så för jag var verkligen jättedålig. Det gick inte på ngt annat vis.

Sedan kom maken hem och i sin okunskap började mata Bebispojken med MYCKET gluten och socker. Mjölken undvek han men resten kom med. Jag visste att det inte kunde vara bra men att det var direkt farligt kunde jag aldrig tro. När då Petite Soeur gjorde entré så började märkliga ting hända. Bebispojken som varit en gentleman i mina händer blev Mr Hyde.

Han skrek, härjade och gnällde hela dagarna. Han tålde inte synen av sin syster och sprang lååååångt bort fr henne utan att hon gjort ett pip. Han spottade och slogs. Han slutade sova om nätterna och tålde inte besök. Oavsett vem det var.
När morfar kom på besök som är en människa han ändå visat värme för började han skrika och gråta non-stop tills morfar gick.

Bebispojken gick konstant på tå, viftade med armarna mest hela tiden, nonsenspratet tilltog och han började slicka på möbler. Han kunde inte längre ens göra den enklaste ekvationen. Han ramsade sina siffror om och om igen. Vissa bokstäver var farliga sa han och vissa var varma. Vi var tvungna att blåsa på dem.

Allt som det fanns flertal av skulle sorteras i små högar som inte fick röras. Disktabletter, burkar, tidningar, leksaker… Hemmet såg ut som en veritabel soptipp.

Mamma var pappa och pappa var mamma.

Sedan gick vi till logopeden för min man kände att han hade fått nog av allt nonsensprat som Bebispojken hade och han ville att Bebispojken skulle lära sig tala. Så vi gick dit. En dag kom maken hem efter ett logopedbesök och såg ut som regn i ansiktet. Jag frågade vad det var och han sa att logopeden sagt att Bebispojken troligen var autistisk.

Vi läste på nätet. Vad är autism? Vi tittade på bilder. Pang! Sa det. Jag förstod att det stämde. Maken trodde att vi gjort Bebispojken så. Under några hiskliga dagar trodde jag honom och läste min tråd här och trodde på fullaste allvar att jag hade hittat på alltihop.

Sakta började det gå upp för mig att det var inget av det vi gjorde. Det var INTE för att han varit hemma så mkt som han nu betedde sig så märkligt och mådde så in i bomben dåligt.

Kan man verkligen vara bara lite autistisk? Ja
Kan man verkligen vara autistisk ibland? Från och till? Ja, Bebispojken är levande bevis på det.

Bebispojken är extremt känslig för den näring han får. Ngn enstaka dag när morföräldrarna tog Bebispojken ut i världen så gav de honom mjölk, socker och gluten. De trodde det var bra. Jag sa nej men de lyssnade inte. Bebispojken var då underbar under utflykten men dagen efter var han inte sig själv.

När min man under 4 månader gav honom gluten och socker dagligen så bromsades utvecklingen rejält och ett litet tag gick den bakåt. Det var förfärligt och synnerligen plågsamt. Allt det goda var ett minne blott.

Vilket var ögonblicket då du förstod att din pojke led av autism? När jag såg den här bilden: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... s_edit.jpg

Precis så hade Bebispojken gjort när han var 1,5 år och då och då fram tills nu gjorde han så.

Är det ngt annat du undrar så säg. Troll spricker i solsken- säger The Great Dame som genom denna hemsida hjälpt min son på otaliga vis.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av TorsMamma »

Tack fina Luvisen för att du delar med dig! :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Krisse »

Kära kära Luvisen :heart: :heart: :heart:

Jag har varit borta från forumet alldeles för länge pga av lite "stormar" i privatlivet. Nu när båten är på rätt köl ingen så tänkte jag att nu är det hög tid att söka sig tillbaka och fortsätta framåt.
Självklart sökte jag efter dina trådar för inspiration och så får jag läsa detta :( :( :(

Men vilken fighter du är och vilken kraft! =D> =D> =D>
Stor respekt! Dina barn är lyckligt lottade att ha dig som mamma. Tack vare dig så har dom ju fått en super start i livet trots motgångar.

jag skickar här fullt med varma kramar som förhoppningsvis kan ge dig lite styrka i eran kamp.

Stor kram Krisse :heart:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Tack söta Krisse! :heart: :heart: :heart: Det värmer att höra fr dig igen!

Då ska vi uppdatera. har inte orkat med det. Har mått/mår dåligt.

Då ska vi se...

Utvärdering av Thielemann lyder:

Kronologisk ålder: 40 mdr
Neurologisk ålder: 19 mdr
Neurologisk utveckling: 48 %
Avstånd till normalitet: 52 %

Programmet som Lilleman helst ska göra ser ut så här:

Åla: 100 m/dag inom 3 mån. Kan göras på ett bräde om barnet vill.
Krypa: 1000 m/dag inom 3 mån. Kan göras på ett bräde om barnet vill.
Armgång: Träna upp så att barnet kan hänga 1 min åt gången då kan man börja armgång. 10 ggr à 4 m.
Balansgång: 2 ggr 10 m/dag
Greppa: Fånga och kasta boll 3 x 5 min/dag
Syn: Läskort 15 kort visas/dag. Bits visas 15 kort/dag
Hörsel: 1 sek x 10/dag med 10 olika ljud.
Lukt: 2 sek x 10/ dag med 10 olika lukter.
Känsel: 1 min x 10/ dag med 10 olika material som strykes på kroppen.
1 godnattsaga/dag som är snäppet svårare än vad Bebispojken klarar idag.
Sjunga när vi kryper.
Lyssna till Mozart i riktigt bra hörlurar 10 min x 2/dag

Soc. del. rekommenderas! Det vet vi ju iaf vad det är! Alltid ngt.

Till detta ska Bebispojken ges en kunglig diet. Den består av anka, fasan, pärlhöna,lammkotletter, hjortstek, vildfångad lax, kronärtskockor, spetskål, ägg mm.
Igår åt vi ungsstekt anka med morötter, vitkål, salladslök, sugar snaps, pak choi, palsternacka och paprika... =P~ Fast det blir svårt att fullfölja i längden. Vi får ta det näst bästa. Beställa fr Östermalms saluhall varje dag går ju rakt inte.

Sedan ska Bebispojken ha följande:

2 tsk fiskolja ( EPA 1050 DHA 750)
3 msk vegetabilisk olja: Mix av oliv, sesam och linfrö.
2 All energy Solaray
2 kalk kapslar m magnesium och D-vit, Solaray
3 D-vit kapslar (25-30 mcg)
2 B-vit complex. Innehåller ALLA B-vit.
1 Probiotika, 3,5 mio. bac. (Udo's Choice)
1 Enzym kapsel. (Udo's Choice)

Kan säga att hans morgonsmoothie har en härlig djupblå färg nu...

Nu vet ni att ni jag har en till älskling som också behöver sitt. Och ngn bläckfisk är jag inte, synd...vore ju praktiskt nu. :) :( :)

Så därför får jag säga hej då till denna fina plan. Det har gjort ont att säga hejdå till den men nu är det som det är. Jag kommer göra det jag kan. Resten får helt enkelt vänta.

Det jag inte riktigt håller med om är detta med att envisas med språkkorten och Bits för dem har vi gjort så mkt av. Jag är rätt säker på att Bebispojken kommer bli sjukt uttråkad om jag gör om alltihop. Därför har jag tänkt mig göra helt nya kategorier men fortf forts proppa honom med vokabulär. NGT måste ju tillsist komma ut! ](*,) :lol:

Sedan tycker ju Bebis pojken det är roligt med program. Det gör han verkligen så det är därför som detta känns rätt för oss. Utan tvekan. Återkommer med hur det hela ter sig i "den fula verkligheten". :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av TorsMamma »

Men Luvisen!!! Vilket programmm!!!!!! :shock: Det kräver ju minst 4 heltidstjänster i min bok. Att det är övermäktigt kan ju vem som helst förstå.

Kör det du kan och vet att du gör ditt bästa, det kan man sova gott på. Och jag vet att du gör mer än ditt bästa idag, så försök att vårda resten av familjen också. Det är nog så viktigt.

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

TorsMamma skrev:Men Luvisen!!! Vilket programmm!!!!!! :shock: Det kräver ju minst 4 heltidstjänster i min bok. :
Ja, visst är det crazy! :lol: :( :lol: men så är det ju till för att sparka igång en hjärna som sölar sig rejält. Då blir det till att knacka ofta och mkt på dess port.

Tack för värmande ord! Kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Innan jag firts min tråd måste jag säga följande.

Programmet som jag skrivit ned för Bebispojken går inte att " ta rakt av", den är speciellt utvecklad för Bebispojken. Man vet aldrig vad cyberrymden tänker. Därför vill jag poängtera att det är en illustration på hur det kan se ut.

Samma med kosttillskotten där. Inte ens detta som skulle funka för Bebispojken är rätt. Bebispojken tål inte probiotika med ev rester av mjölk och soya. Han blir autistisk av det. Även enzymer gör honom dålig. Så nu tar vi en paus och börjar om fr grunden med det som fungerade allra bäst i juni. Juni var den bästa månaden hittills. Vi längtar dit, allihop... :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av TorsMamma »

Du är ju otroligt observant och duktig på detta. Lycka till du kommer att klara det! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Hege »

Jag vill bara meddela att Luvisen och jag håller kontakten privat. Jag har inte övergett henne... :wink:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av helamig »

Heja dig och er Luvisen!! All kärlek :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Tack för värmen rara människor! :heart: Det är väldans tur att jag har er med. Bara det att det finns människor som är för det jag gör för och med mina barn är så mkt värt ska ni veta!!

kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "