Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Hej hopp!

Nu ska vi snart starta . Bebis är 11½ mån. Jag tror att han kommer verkligen gilla det här. Han läser HELA tiden. Har även sett honom räkna ett par ggr!

Frågor:

1) Kan man köra läsprogrammet och matteprogrammet samtidigt?
2) De första 200 korten med ord på, ska de alla vara i rött och 3 inch-bokstäver? (Single words)

:P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Luvisen
(fran Thailand, pa darlig lank...)

Ja, bebisen kan!
Manga mammor pallar inte.

Det basta ar att starta ett program forst, och sen tillagga ett till nar man har sett att man orkar.

Borja med matten du, det skulle jag gjort.

Hemma igen pa sondag, jag coacher med gladje om det behovs.

Heja Bebisen, Way to go!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Matten först alltså... Läste i Domans bok att det var bästa att starta med Läsgrejen men jag litar på dig! Har snart fått mitt lilla pkt fr USA :P Kan knappt vänta...Ska bli så roligt!

Lite coaching och support kommer alla ggr behövas!

Vi höres!// 8) Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Spännande!! Hur ser du att bebis räknar och läser?? Nyfiken :D :D

:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej luvisen

Matten till en början skulle jag välja av två skäl:
1) Mattefönstret i bebisens hjärna, förmågan att "se" mängd och göra "instant math", "stängs" tidigt (redan vid 2 års ålder), så det hastar lite att få matteprogrammet att funka. (Funka för mor, alltså. Bebisen suger åt sig allt mor bara hinnar med att visa. Och det kan ta några månader att få ett program ett "sitta" som det ska.)

2) Matteprogrammet kan vara lite tråkigt för några, så det är lättare att börja med tråkigt, och sen lägga på roligt. Läsprogrammet är jätteroligt, och kommer gå av bara farten, när man har rutinerna från matteprogrammet inne.

Annars kan man börja med läsprogrammet innan matten. Kom bara i håg det där med "innan två år".

Jag är hemma från semster nu, nyinflyttat i hus som håller på att slutrenoveras, och med flyttlådor överallt, så det tar en stund innan jag är helt på nät igen. Men frågor svarar jag på, kom med dem bara.

Har du böckerna du behöver? Läs den igen när du har läst första gången. Vid andragångs läsning kommer många a-ha upplevningar.

Sen är jag också nyfiken på hur du har sett räkningen... (Jag spar på mammauppgifter som detta.)
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Tackar för svar! Vi tar matten först! Alla ggr. Lilla mamma här är urdålig på matte och har blivit så ner tjatad av sina egna föräldrar att lusten för matte helt dog ut :cry: DÄRFÖR, och just därför ska det bli KUL att få uppleva lusten till matte med Bebis!

Hur ser jag att han läser? Jo! Han kröp fram till en påse med STORA bokstäver och drog med dem över finger samtidigt som han tittade på dem. Sedan kröp han vidare. Sedan fann han hög med stora böcker som har STOR text på rygg. Dem kände han också på. Drog med fingeret över dem som att kunna följa raden bättre. Sen såg man att han var "klar" och gick vidare.

Räkna såg jag 2 ggr. Han såg en sil full med hål. Han tog upp den, höll den ifrån sig så han kunde se ALLA HÅL samtidigt. Drog med sina små fingrar över just hålen och sedan la ha ned den och gick vidare. Så gjorde han även med en plastskiva som har flera bubblor i ett mönster.

När sedan morfar kom och visade honom två burkar och sa att det var "TVÅ" såg jag tydligt hur Bebis tittade bort som han var helt UTTRÅKAD.

Är ganska säker på att matten blir rolig! För oss båda! :wink:
Kram!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Skulle bara säga att jag har böckerna. Nu väntar jag bara på mitt paket... :roll: Har du eller ngn annan här beställt material fr dem i USA? Tar det lång tid?

Har mailat dem men inte fått ngt svar... :o /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

http://www.umnitsa.ru/cat/matematika_i_ ... s_pelenok/

det här är en rysk sida som säljer allt för bode läs- och matteprogrammen. Jag har deras prickar sedan ett år tillbaka men alldrig fått detta att fungera. Rent schemamässigt alltså. Måste försvara mig med att våra 3 barn är 3språkiga och vi läggen stor vikt på att de ska kunna våra språk. Vi läser mycket, spelar spel, sjunger och lär de läsa även på ryska. Vi hann alltså alldrig riktigt med prickarna.
Men de är av superbra kvalité!! Rekomenderas varmt!
Under bilden på paketet finns 3 klickbara länkar: 1- se bilden på prickarna, 2 - se exempel på hur man jobbar med de.
Behöver du hjälp med eventuell beställning, säg bara till :lol:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

ojdå!
det kan vara bra att läsa hela tråden ibland :oops:
såg att du redan beställt från USA
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ja, det var ju synd för det verkar ta jättelång tid :roll:

:P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Luvisen, medan du väntar:

Inhandla vita papper, och små klistremärken i prickstorlek.

Gör 1 till 20, så har du att börja med. Skriv bakpå papprena antalet prickar, och var NOGA när du limmar prickarna på. Det är katastrof om du limmar fel, och visar 20, och så är det bara 19.

Räckna upp prickarna innan du börjar limma. Och limma inte i mönster.

Och börja!!
Tiden är alltför värdefull.

(Sen skickar nu nog ett mail, och sägar att om inte prickarna är skickade nu, så avbeställer du. Det borde få fart på dem).
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:lol: Tack!

Jag ska sätta blåslampa i häcken på dem :lol: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Luvisen skrev::lol: Tack!

Jag ska sätta blåslampa i häcken på dem :lol: /Luvisen
Har du färgskrivare kan jag skicka prickarna till dig i PPT format bara att printa. :D PMa mig din e-mail så kommer de!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Jag hämtade ppt-filen med prickar härifrån:
http://www.theclassicalmommy.com/mathematics.html
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tack för länk!

Mitt paket har fastnat i USA pga askan fr Islandsvulkanen :? :lol: Snacka om otur...

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "