Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Kunskapsskolan. Finns i hela Sverige lite här och var. Har satt min son i kö redan... :P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Åh de har jag för mig finns i Uppsala så kanske blir det läge när vi är tillbaka där. Om en ca 6 år :) sådär. Får kolla Malmö också.

Tack!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Luvisen - JA, vänta med kykskåpsmagneten. Även med klockan. Så småningom kommer du till sifforona i matteprogrammet, och han kommer ändå vara yngre då än vad som är vanligt när det kommar till att lära sig klockan. När ni kommer så långt, kan det vara en sporra till vidara problemlösning, att han kan göra egna ekvationer på kylskåpet.

Nimrah - jag vet inte svaret på din fråga, men jag tror inte det räcker med att ha sett 1-20 för att fönstret ska hålla sig öppet. Men är ditt barn 2 1/2 nu, så försök. Det är ju inte så att du har något att förlora på det. 2 år äe ingen absolut gräns, men en som IAHP har satt enligt sina erfarenheter. Vem vet hur länge ditt barns fönster hålls öppet.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:P Tackar för glasklart svar!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

tjipp!

Nu håller vi på med division. Det var verkligen skojigt att se Bebis min när jag presenterade det första gg- :lol: . Han var liksom inställd på "det vanliga". Han liksom petade med sitt och var inte jätteintresserad av matten. Sen när jag la fram division så tittade han länge med en min som sa :-s . Fniss, fniss.

Nästa dag så sa jag. Ska vi göra lite matte? Han formligen tjöt av förtjusning. Jättekul! Snacka om feedback.

Återkommer med vad Bebis tycker om siffran NOLL...Spännande!

Har inte rapporterat om läsningen...det glömde jag bort :oops:
Han läser jämt. Så fort han ser en skylt vill han pilla på den och gör ett ljud som jag tolkar som: Vad är det? Så säger vad det står. När jag visat honom ord på datorn snabbt snabbt så skrattar han. Han tycker det är väldigt kul.

Lilla vännen.

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Va kul att det går så bra för er :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det här är så kul att läsa!

Hur långt har ni kommet, har ni nått 100 än?

Och är problemlösning fortsatt roligt?

Vad skulle hände om du bytte om på ekvationerna lite? Om du till exempel sa:

10 = 6 + __

Skulle han ta det lika bra, tror du?
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ska testa! Återkommer med rapport! :P

//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Vi är nu uppe i 85. En bit kvar alltså...

Försökte vad problemställningen men jag schabblade till det :? :( Snubbla på orden... Som tur är har Bebis överseende med sin mamma och bara titta bort. Puh! Sedan snabbt som ögat gjorde jag en annan problemlösning som han naturligtvis grejade. Han tom gav mig rätt kort i handen- Där var det inga tveksamheter allstå :lol:

//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Otroligt!

Så han klarade alltså av en "omvänd" ekvation! Vilken duktig lärare du är!

Numera lär barnen i skolan matte på ett annat sätt än vi gjorde när jag var barn, och ett av sätten är just detta med att klara av omvände ekvationer. Att man viktlägger = lika tungt på båda sidar.

Att 5 = 5

Men 5 kan ju också vara 3 + 2 eller 1 + 4

Så 5 = 1 + 4

Eller 2 + 3 = 1 + 4


Och inte bara 2 + 3 = 5 som jag lärde i skolan.

Jag älskar rapporter...
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: /L
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Och nu kommer en till.

Matte: Nu har jag visat 1-100 och idag visade jag 0. Jag var verkligen taggad för det skulle bli så roligt att se vad Bebis tyckte om detta "ingenting". Men här blev det stopp ](*,) . Bebis tulta snabbt in till rummet där korten finns. Rev ner alltihop. Jag försökte visa men han blev aparg. Så jag släppte korten. Sen visade han korten för mig så jag svarade vad varje kort var. När jag sa vad 0 var så såg han ut så här :-s . Han lugnade sig iaf och satte sig ner. Då visade jag 2 ekvationer snabbt med nollan. Det verkade som han då tyckte det var lite bättre. Han log iaf. Sedan tog han snabbt alla kort och gick bort med dom till sin pappa medans han skakade på huvudet. Ngn mer matte ville han inte veta av. :? Tror ngt stort är på gång med talet för han försöker verkligen prata och han förstår många många ord nu.

Läsa: Nu har vi kört mycket snabba sessioner några veckor med ordgrupper. Possessions, Objects, Animals, Colors etc. Det tycker han om. Han går direkt till datorn och med minimal hjälpt startar han sin power point och kör. Idag visade jag couplets. Han blev jätteglad. Jag tror han längtat efter det faktiskt för han försöker ideligen läsa alla skyltar han ser. Han ber mig bära honom till skylten han ser och sen drar han försiktigt med fingret över bokstäverna medans jag talar om vad som står. Så blir han nöjd och så pekar han mot nästa skylt... :D

Så idag var lite blandat mottagande fr Bebis sida. Jag var ju inte heller på topp av helt andra anledningar men försökte ändå göra ngt bra av det. Jag funderar på att ta en break på 1 eller 2 veckor och se om Bebis kommer förbi det där STORA som händer med honom just nu. Vad tror du om det? Eller ska jag ha kvar dessa sessioner som ett tryggt litet inslag i tillvaron?

Jag vill inte att han ska känna sig pressad eller överväldigad av all info...Men det kanske han inte alls blir...

Goa sommarhälsn/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Matte: Jag behöver en spark i baken. Jag kommer inte ur dödläget. Sedan förtrotsen gjorde sitt intåg så blev det ingen mer matte. Åkte bort ett tag och då tog jag inte med mig några Dot Cards... :roll: Så, vi har inte gjort ngn matte sedan mitt sista inlägg. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för Bebis verkar bli sur så fort jag ska visa honom ngt. Spelar inte så stor roll vad det är... Matte i annan form försökte jag med när vi var på landet och tittade på fåglar och stenar mm Men Bebis bara ignorerade mina fin fina lekar... :?

Hur ska jag forts...? Ska vi köra mer kombinerade ekvationer? Eller ska jag växla till siffersymboler. Han är väldigt nyfiken på dem för han pekar ivirigt på dem när vi råkar se dem på ngn skylt...

Läsning: Det enda som fortf funkar är läsning med datorn. Nu kör vi phrases... Säg mig: jag fattade inte hur man gick över till Phrases på svenska... Jag kör nu sådana här meningar:

Mamma är glad.
Mamma är ledsen.
Bebis är hungrig. osv osv.

Är det ok? Eller var det viktigaste att det var "action" i den lilla meningen?
Typ meningar som: Bebis hoppar. Bebis dricker. mm. Men då blir det ju mer som Couplets... :?

Hoppas du förstår mina frågor Hege.

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Luvisen
Jeg beklagar, har helt missat att läsa inlägget från 17. juli...

Matten:
Ge inte upp, stanna inte upp. Men kanske behöver ni inte gå vidare, eller introdusera något nytt. Fortsätt där ni är, och fokusera på problemlösning.

Hitta nya och roliga sätt att göra problemlösning på. Även om han inte gillade det på landet. Prova igen.
- Lägg ut tre svar på golvet, hittar han det riktiga?
- Lägg ut svaret i russin (Ligger det fem russin på bordet, och riktig svar är tre? Ät upp två russin, så det blir tre kvar)
- Ute i trägården? Använd stenar, äpplekart, blommor... Du behöver ju inte ha ekvationer med svar som är 79.... Håll dig under tio.
- kolla antalet bilar på gatan när ni går på promenad, hur många passagerare på bussen? Det är ju inte bara prickar han kan se numera. Han ser ju kvantitet i ALLT.

Använd fantasien, lyssna på vad han vill och gillar. Vänta med symbolerna.

Läsning:

Gör böcker!
Framsida: Titel.
Sidan 3 (tänk nu hur sidonumreringen är i tidningar...)
Sidan 3: En mening. (Ex. kaninen äter morot.)
Sidan 5: Bild på kanin som äter morot.
Sidan 7: Ny mening.
Sidan 9: Bild som illustrerar meningen från sidan 7.
Sidan 11: Mening.
Och så vidare och så vidare. Använd vanligt papper. Häfta i hop.
Evt. permar.

Han ska få läsa meningen, utan att få ledtrådar från illustrationen. Sedan ska han få njuta av illustrationen. Så en ny mening.

Håll det simpelt och lättfattbart. Och ROLIGT. Hitta teman som han gillar.

Boken behöver inte vara lång. Fyra meningar räcker.

Gör en ny bok varje vecka. Och spar böckerna! Det kommer bli er familjs skatt, boksamlingen.

Misströsta inte. Ingen kan vara på topp alltid. Inte du. Inte han.

Läs Domans böcker igen, bara för att läsa. Kom i håg att du har andra ögon nu, än du hade för bara en månad sedan. Kanske hittar du något nytt, något du ser annorlunda på nu. Läs 20 minuter varje dag, och se om du inte kan ge dig själv det där sparket... :wink:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Vänta nu lite... Har precis gjort en bok men nu när jag läser i Domans bok så kommer just det här med substantiv och verb först...

Det var därför jag frågade hur man går över till Phrases...på svenska.

Alltså på engelska är det:

Mommy is reading
Daddy is sleeping
Jimmy is eating

etc. Och å kan man göra de där korten med substantiv och verb och ett kort med IS. Sen ska ju man bygga en fras och sedan ska Bebis bygga en...

Om vi kör boken nu då missar vi ju det steget... :? :?:

Ska jag ändå köra på böckerna?

//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "