Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad snabb han är!! Bara två nya kort pr dag, och redan ekvationer??

Hur är det med "riktighetsgraden" i problemlösandet? Gissar han, eller löser han problemet?

Och du gör helt riktig när du bryter, även om han vill mer. Sluta ALLTID innan han vill sluta. Det gyllene budet är: Tråka inte ut ditt barn. Och det gör man om han vill sluta innan dig.

Rapportera mera!!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Yep, vi har redan kommit upp i kort nr 25! Så det var dags för plus-träning!

Problemet löste han genom att titta på rätta kortet direkt. Jag är mkt imponerad! Trodde kanske att det skulle vara svårt och se om han verkligen tog rätt kort men det var klockrent. :D Kul!

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad kul!!

Detta är ju ofattbart för oss vuxna, som inte har möjlighet att göra det som han gör nu.

Men för honom är det här lika enkelt och givet som att han ser en katt - och inte:

två spetsiga öron,
+
morrhår,
+
mjuk päls,
+
svans som sticker upp
=
katt

Är det något jag avundas bebisar, så är det den här förmågan, att kunna "se" matte direkt.

Vilken gåva du ger honom nu. Sluta inte! varken med rapporteringen eller matten.

Tänk när han kommer upp i 2654:12, och ser det lika lätt! Jag är så avundsjuk...
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Jag är verkligen lycklig att detta program finns för jag kan ge min son matte fast jag själv inte kan matte, alls typ... Så även ett "icke-läshuvud" kan ge sitt barn ett fin fint fundament för lärande livet ut, själv :!:

:heart: :heart: Glad och tacksam jag är för allt detta forum gett mig och min älskling :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Och JAG är glad, både för dig - och för mig. Jag blir så glad när jag lyckas förmedla vad barn och föräldrar kan åstadkomma tillsammans.

Jag tror ju att du ser din son med andra ögon nu som ni har börjat med matten. Och att er relation har utvecklats. Och kommer fortsätta utvecklas. Det händer något hos föräldrar som ser vad deras barn faktisk är kapabla till. Respekten föräldrar och barn får för varandra gör mig ödmjuk.

(Och det kommer som ett tillägg till matten och läsningen...)

:heart: :heart: :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Liten rapport:
Nu har vi gjort PLUS, MINUS och GÅNGER. Får skynda mig. Bebis har så bråttom :wink: Nu när vi började med gånger blev han verkligen fundersam. Men självfallet hänger han med :lol:

Idag hade jag glömt att göra i ordning prick-korten :oops: och Bebis stövlade in i rummet och drog fram lådan där jag gömt den. Fattar inte hur han hittade den eller visste vad som var i den för jag har inte visat honom. Han slog på lådan och började gråta. Usch, vad jag kände mig skyldig... Medan han stod där så gjorde jag i ordning en lektion. Hela tiden grät och ylade han.
Sedan gjorde jag lektionen. Då blev han genast glad. Sedan ville han titta på korten. Jag tog bort några i taget eftersom Bebis kan bli lite vild av sig och råka förstöra dem. Jag var noga med att göra det när han hade ryggen till men han blev jätteledsen. Så jag la tillbaka dem. Då tittade han igen på dem.
Sen tog han upp ett och gjorde ljud- alltså han sa inget men tonfallet lät som: Vilket nummer är det här? Så jag sa: 62. Då tog han upp ett annat och gjorde samma ljud. SÅ jag sa:32. Han väntade en stund och tog sedan upp ett till. 61, sa jag. Sedan smugglade jag undan alla kort utom just de tre. Han tittade på dem allihop på golvet framför sig. Sedan tog han 32 och hasade iväg. Jag trodde då han var klar så jag tog 61. Han tittade tillbaka och "letade" med blicken efter 61. Sedan titta han på mig och ylade. Han ville inte ha 62! Snacka om att jag tappade hakan. Jag gav honom 61 och tog 62. Han blev genast nöjd. Sedan satt han och snacka lite med 32 och 61. SEN efter det, då och först då, var han klar...Och forts med annat.

Wow...det är verkligen häftigt det här! Jag är väldigt nöjd med korten! Nu är de värda sina pengar!
Ett tag tänkte jag att jag kastat dem i sjön eftersom jag inte kunde visa dem fort nog för Bebis i början och han blev uttråkad. Det var då jag prövade med datorn men det funkade inte ngt vidare ändå. Då var jag lite uppgiven men nu när jag kom på vårat lilla super-mini program går det ju strålande !

:D :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej Luvisen! och Hege guiden (har jag förstått).
Jag har läst och imponeras av Bebis! Men jag vet inte riktigt VAD jag imponeras av. Att han räknar och läser fattar jag, men vaddå, (prickarna såg jag i länken på nätet så jag fattar att det går ut på att barnet ska se antalet prickar utan att räkna dem, och på så sätt får "matteöga" eller vad det kan heta), ekvationer? ord? jag förstår inte, och är jättenyfiken!
Jag är helt tappad bakom en vagn vad gäller matte, jag tycker inte om matte och matte känns som en stor fiende som vill mig ont när jag kommer nära :roll: så jag vill hemskt gärna att mina barn ska älska matte och bli värsta mattesnillena som sin morfar.
De 2 äldsta är det väl kört för iaf på detta sätt (upp till 2 år va?) men lillan har ju en chans fortf.
Så vad ska jag göra? och hur gör man? och exakt VAD är det för nåt?

Kram/ Umm Musab!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Beställ How to teach your baby math av Glenn Doman, tex på Adlibiris (hemsida), billigt och snabbt. Jag var inte heller säker på vad detta var men jag såg att Hege skrev ngt om Herr Doman så jag googlade, fick upp hans hemsida och blev superintresserad. Men köpa boken fr USA tyckte jag verkade jobbigt så jag kollade på Adlibirs och de hade den till rimligt pris. Sen sträckläste jag den- den är enkel och kort så det var inte svårt om man säger.

Det är svårt att förklara bara så här- Doman kan bättre leverera sina observationer och vad spädbarn faktiskt gör. Att de ser prickarna gör att de får med sig mängdlära men sedan kan man gå vidare som jag och Bebis gör så han förstår matematikens regler och underbyggnad- alltså spädbarn/småbarn kan verkligen fatta vad minus, gånger, plus och dividerat ÄR. Det kan inte vi...kommer aldrig kunna heller. Efter 2 år är det kört...tyvärr.

Sedan kan man även jobba med siffersymbolerna, dvs 1, 2,3 osv och lära dem tecknet för minus. plus osv. Deras hjärna blir som en liten minräknare. Vid 2 år stängs "fönstret" och sedan ligger kunskapen där latent tills det är dags för att lära sig matte i skolan- då kan de återuppta det :wink:

På det sättet har man säkrat att det lilla barnet inte automatiskt kommer tycka att matte är pyton. Det är det som är så bra. Det får en nyfikenhet och lust till att lära sig matte och tar den med sig :). Samma med läsning :wink:

Hoppas du förstår vad jag menar. Känner mig lite snurrig just nu.
Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Ok, tack! ska skaffa boken bums.
/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Ursäkta...
När jag kollar på nätbokhandeln finns det så många varianter av boken att välja mellan...
Dessutom en av Janet Doman som heter How To Teach Your Baby Math
More Gentle Revolution
. Den av både Janet och Glenn heter bara How to... The Gentle Revolution
Och en som inte alls har nån revolution med...
Är det samma, bara olika titel eller är den en a bättre än den andra?

Förlåt om jag verkar dum...
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Du verkar inte alls dum! Hade ningen aning att det fanns olika :?: :o

Min heter How to teach your baby math by Glenn Doman and Janet Doman. The Gentle Revolution står det med små bokstäver på framsidan...

Vet inte om det här länkandet funkar men jag provar. Den jag har är den här:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=075700184X

(Den med blå bokstäver)

Vet inte om den är "bättre" eller sämre men den funkar! :P Det var den jag såg mest på The Gentle Revolutions egen hemsida, det var därför jag tog den... :?

Hoppas det var till ngn hjälp :lol: :wink: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Tack! Så förvirrande när de har massa varianter av samma... Bättre om det bara fanns 1 av varje. :lol: Planekonomi ja tack!! så slapp man välja och tänka själv (obs: skojar... :P )

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Oj oj oj, här går det snabbt!

Boken är den samma, men MORE Gentle Revolution syftar på att det är en nyare och mer uppdaterad version.

Doman har hållit på med att ge småbarn matte (och läsning och leksikala informationsbitar) sedan 60-talet, så lite revideringar har forekommit på vägen. Men bara i teknikerna, antalet sets och sekunder. Metoden är den samma, och jeg tycker det bådar gott att den står klippfast även efter 40 år.

En liten gledlig korrigering ska jag ge Luvisen, det gäller matte-fönstret och åldern två år.

Mattefönstret, alltså förmågan att läsra sig se mängd och göra "instant math" (något i stil med att "se" svaret på ekvationer direkt), det är något alla barn föds med. Det ligger där, redo att bli tatt i bruk.

MEN, tas det inte i bruk innan barnet är två år, ja, då är går det lost. Det är de brutala "Use it or loose it" som slår till.

Och ett MEN till: Har man börjat med matte innan tvår års ålder, då stängs inte fönstret ALLS. Aldrig. Luvisens lilla son kommer göra instant math som 3-åring, femåring, och slå lärarna med häpnad som 7- åring. Hans matte behöver inte "väckas", men lärarna kommer behöva väckas. Annars kommer han nog tycka mattelektionerna på skolan är tråkiga. Luvisen får förbereda sig på att kämpa för att hennes son ska få utmanande matteupplärning i skolan. Och tro mig, det är der riktiga problemet att ha. Ett barn som redan kan mycket. Glöm aldrig det.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Inga problem. Jag går alltid händelserna i förväg så jag har redan kollat in en skola som går efter hur mkt KUNSKAP barnet har, inte hur gammal han är... Hoppas bara den finns kvar när det är dags för Bebis att bli Skolpojke...

------------------
En helt anna sak. Jag måste fråga!

Bebis fick två presenter. Kylskåpsmagneter i form av siffror och tecken för gånger , minus osv...

Sedan fick han en stor klocka som pratar när man rör visarna. Ska vara till för att lära barnet klockan... :?

Båda sakerna har jag gömt för jag visste inte om det är ok för min son att ha dem. Alltså om jag förstod Doman rätt så ska inte barnet helst inte se siffror förrän man är klar med prick-korten...

FRÅGA: Ska jag vänta med att visa presenterna för min son tills jag börjat men symbolerna?

Goa hälsn/Scarlett
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Trådkapar lite här!

Så om barnet tittat på prickar innan vid ett år (fast bara 1-20) och sedan har ett uppehåll skulle man kunna fortsätta med de då fast barnet är 2 1/2? Kanske svårt att svara på men jag gör ett försök...

Åh Luvisen vilken skola var det? Det låter ju jättebra!

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "