Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Men då är paketet på väg ialla fall!

Prickarna kan du göra själv, antingen som jag antikvariskt rekomennderade, med klistremärken eller på färgskrivare.

Men dom du får i paket har räkneex. på baksidan, så dom kan du använda till evig tid, och inte gå tom för "problem" för bebisen att lösa. Så se fram mot paketet, det är värd all vänting och kostnader.
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Hoppar in här med en fråga, hoppas det är ok :D

Vad kostar paketet du har beställt Luvisen?

Och kan jag använda mig av riktiga grejer, alltså en riktig sko osv när jag visar upp och säger vad det är, kom precis på, barnet ska se ordet väl..
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Vilket program rekommenderar ni? Är inne och kollar på newbornpaket mm
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Jag konstaterar att pkt kostade like för mkt- för vår ekonomi iaf... :? Först var kostnaden för pkt på själva hemsida helt ok...men sedan tillkom typ 400 kr för frakt via UPS för annars var det inte säkert att det skulle komma fram and sedan tillkom tullavgift...i Sverige... :shock: 500 spänn till...

Kanske finns det ngn forumnist som har ett begagnat som du kan köpa?

//Luvisen 8)
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Oj, jag det blir väl typ 2500 kr då :?

Hur ska du göra nu då?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ja, det blev ngt åt det hållet. Jag väljer Storken mentalitet när det gäller priset och gömmer huvudet i sanden. Vill inte veta :lol:

Men nu har jag ju pkt och så nu kör jag. Matten är ju trots allt en väldigt vacker och speciell gåva som jag vill ge min son. Ska berätta hur det går. Hade tänkt att börja tidigare men jag har varit sjuk och nu måste jag bara läsa början på boken en gg till tills imorgon då jag börjar för jag är lite nervös...Vill att det blir rätt. Måste tänka FÖRST som AW säger... det är svårt för mig för jag har en tendens att trassla in mig i mina tankar :? :lol:

Iaf. Imorgon ska vi ta 3 pass. Rapporterar tebax hur det blev :wink:

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Jag tycker du gör helt rätt, har man pengar så varför inte när det är en sån bra grej.

Känner igen det där att trassla in sig och vara för snabb 8)

Lycka till, det känns som om du är peppad så jag tror det kommer gå galant :D

Vem var det som hade färdiga prickpapper? Kommer du ihåg?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Vet ingen som har färdiga prickpapper men tänkte att du kunde posta en tråd och fråga om ngn har ett begagnat pkt till billig penning... :wink:

Torsmamma har prickarna i datorprogram så hon kan nog skicka dig dem och sedan kan du printa ut dem och klistra upp dem på papp...? Eller koppla datorn till TVn och köra dem där?

Lite egen variant alltså :lol:

Kan berätta att vi körde 3 ggr igår och Bebis diggar verkligen! Dock blir han apledsen när det är slut :? Vilket sker ganska snabbt... Har börjat med att pussa sönder honom efteråt så han inte hinner gråta, verkar funka än så länge... :lol: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej

Jag tänker på bebisar som blir sugna på mer...

Man kan ju ta tillfället i akt, och peka ut, och säga siffran varje gång man ser en mängd som bebisen "kan". Flyger två svanar över taken, kan man peka och säga två. Eller två svanar. Ligger det fem klossar på golvet kan man peka och säga fem. Eller fem klossar.

Efter att man har hållit på en stund, kanske även lägga ut fyra klossar och en bit i från lägga fem klossar, och sen fråga: Var ligger det fem? Det blir en problemlösning som barnen brukar gilla.

Men lägg aldrig ut fyra klossar, och fråga sen: Hur många klossar ligger det här? Det är inte problemlösning, det är testning.

Annars har jag nu börjat med matten (äntligen!) på min blogg, och där är ni välkomna att ställa frågor i kommentarfeltet, så svarar jag i nästa inlägg.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej hopp!

Jag kör efter boken så vi gör 6 ggr/dag med 2 set...Är det för mycket?

Bebis vill gärna ta på korten när han sett ett, är det ok? Kan han få hålla i dem och så eller ska jag ta bort på en gg?

//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Låt honom kolla och hålla, det gör inget. Men inte låt honom leka med dem, de kan gå sönder, och i längden göra dem mindre spännande.

Kanske ska du låta honom kolla efter lektionen, och inte under. Så blir inte visningen störd. Prata om korten medan han håller i dem. "Detta är fyra, och här har vi sju..."

Kör efter boken du, det är ju väl utprövd.

Sedan kan du ju se om ni ska sy i hop egna schema, kanske vill han se snabbare? Byta ut kort oftare? Kolla på hans ögon och hans interesse, det är där du ser om du ska ändra något. Blir interesset mindre? Då måste du göra något.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Yep. Måste redan göra ngt. Jag byter ut snabbare nu och kör kortare pass, 3 eller 4 ggr/dag. Det verkar gå hem hos honom.

:D

Vissnar han igen tar jag till datorn så det går riktigt fort :wink: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Liten uppdatering.

Bebis har nu MASSOR av viktigt att göra så han har typ ingen tid för matte :lol: eller läsning MEN har diggar 2 kort suppersnabbt per dag. Och alltid nya, annars viftar han bort mig :o och ser dryg ut...*skratt* :lol:

Läsa med datorn var en hit. 5 ord, bara nya varje dag. OM båda mamma och pappa säger dem samtidigt glatt. Då fokuserar han och skrattar.

Gulligt så det förslår!

:D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Dags för problemlösning!

Håll upp två kort, och fråga "Var står det...?" Eller "Vilket är...?"

Håll upp 5 och två och fråga efter två. Vilket kort tittar han på?

Samma med orden, "Var står det mamma?" Vilket tittar han på?

Det fela kortet? Ingen skada skett. Läs upp vad det står på det fela kortet, och håll så fram mamma kortet och säg med entusiastisk röst: "HÄR står det mamma!"

Sen inget mer. INGEN besvikelse, ingen "Men lilla gubben, det här är ju fel, det är ju inte här det står mamma, ser du inte att..." Inget av det. INGET.

Fel rättar man till som om det var det naturligaste i värden, och inget mer prat om det.

Men när man läser riktigt....

Då ska det inte vara någon tvekan om att YES!, JA! och HURRA!!! Du är ju helt underbar, du måste vara det duktigaste bebisen i hela VÄRLDEN, det här är ju HELT RIKTIG!!! Det är ju här det står MAMMA!! FANTASTISKT!

Kos och kram så den lilla nästan blir besvärat av det hela.

I början gör man så, Det ska vara så kul att lyckas, så den lille vill göra det om igen.

Man modererar sig eftersom, men aldrig så mycket att man inte ger beröm för ett riktig resultat.

Barn brukar gilla problemlösning.

Barn brukar hata att testas.

Du får aldrig fråga: "Vad står det här...?" Barnet ska ALLTID ha minst två alternativ att välja på, och det ska räcka att titta på svaret. Inte behöva säga.

Prova, och rapportera!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Aj aj Kapten! Jag har läst boken nogsamt. Här testas INTE [-X .

Vi kör nu bara 1 pass:

2 snabba nya kort Jippiii!
1 problemlösning Kuuul! Klappar händerna gör det lilla livet
2 ekvationer Tjohooo!!

Sedan vill han hålla upp korten åt mig... Väldigt fint...(Jag blir lite rörd, faktiskt...) Sedan tar jag bort dem och så blir han ledsen :cry: . Tja... där går jag bet. Bryter tårarna genom att kasta honom på kuddhög à la ETT, TVÅ TRE!

Då slutar allt med ett skratt iaf...

Vad tycks?

:P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "