Tonåringar och adhd/damp

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Tonåringar och adhd/damp

Inlägg av miar70 »

Hej Hege och alla andra härinne!

Nu vet jag inte om jag postar i rätt forum, ni får flytta om det är fel :wink:

Jag undrar helt enkelt hur och om man kan göra något för och med en tonåring som går under utredning för damp-adhd? Jag är rädd att medicinering är det enda alternativ som kommer att erbjudas det här barnet, men finns det något föräldrarna kan göra själva, som inte inbegriper mediciner..?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

D-vitamin och fiskolja och se över kosten

Inlägg av inger »

Det kan vara läge att fundera över D-vitamin och fiskolja. Det pågår just nu en del studier som visar att D-vitaminbrist kan ligga bakom många tillstånd.
Det har också dokumenterats att koncentrationsförmågan ökat efter intag av fiskolja.
Jag tror också på en kostomläggning där man ser över sockerintag, gluten och mjölkprodukter. Generellt gäller att syrade mjölkprodukter är bättre än att dricka ren mjölk.
När det gäller en del av de här tillstånden tror alternativterapeuter att det kan ha med mage/tarmfuktion att göra att dessa barn är sämre på att smälta maten. Jag kan rekommendera en tablett som heter probion)innnehåller levande mag bakterieer som vi behöver) och enzymer som man kan köpa på hälsokosten.

I övrigt ett strukturerat liv med mat, rejält med nattsömn(min egen pojke med diagnos inom autsimspektrat lägger sig 2 hela timmar innan sin relativt jämngamla syster.) och motion.
Han behöver också en tydlighet i skolsituationen, mycket tydliga instruktioner och hänvisningar till vad som krävs av honom.

Jag har också läst att det aldrig är försent att ta igen vad man missat gällande ålning/krypning med mera.
Föräldrarna borde alltså liksom föräldrar till yngre barn kunna gå en kurs för IHAP. I alla händelser kan de skaffa boken What to do with your braininjured child.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Homeopati

Inlägg av inger »

Vår son har varit /är väldigt hjälpt av homeopatisk behandling.
Om föräldrarna är öppna för det kan man söka seriösa homeopater på den här länken
http://www.sakh.se
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack snälla inger, jag ska förmedla ditt fina svar :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Mitt råd blir att kontakta IAHP. De har lång erfarenhet av ADHD/DAMP, även på tonåringar.

Det är ju en lång väg att gå, och hårt arbete är det också. Man ska vara rätt motiverad. Men det är en medicinfri väg.

Googla på ADHD + IAHP, och se vad som kommer upp. Det skulle jag göra. Ofta hittar man historier som föräldrar lagt ut, och det är mycket att lära.

Att lägga om kosten har jag hört mycket bra om också.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack Hege, har förmedlat era svar nu :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har fått svar av mamman nu som blev jätteglad och rörd över era fina svar! Är säker på att hon sitter och googlar för fullt nu :wink:

Tack tjejer!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Man kan göra vissa tester genom scandlab som kan vara till hjälp också:

http://www.scandlab.com/index.html

Hos vissa kan man finna att vissa tillskott behövs eller att vissa allergier finns.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Hej!
Undrar bara om man kan överdosera vitamin D. Någon som vet?
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Överdosering av D-vitamin
Överdosering av D-vitamin kan ge illamående, sämre matlust och förkalkning av vävnaderna, framförallt njurar och lungor. Regelbundet intag över 50 µg/dag bör undvikas.
http://www.mittval.se/vitaminer-och-min ... d-vitamin/

Men det ska vara rätt mycket för att överdosera. Men ut i solskenet! :D
Ja, imorgon alltså...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "