Fölelsesans?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Inger

Barn med ADHD problematik, och även autister, dricker väldigt mycket. Om man nekar dem, så dricker många av dem av pölar och även badvatten.

Vi hällde upp en liter och hade i kylskåpet. Det gav vi Felicia utöver dagen, och hade hela tiden koll.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Fast då kommer jag med min fundering... Min dotter har alltid druckit mycket liiiite. De lär ju inte heller vara bra?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det vet jag faktiskt inte. Felicia drack också lite, och vi hade aldrig problemer med att vattnet inte rack till. Hellre motsatsen.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Har nu äntligen hittat IAHP:broschyren där det står om vattenintag, bland de viktigaste (i sammanhanget) tycker jag är:

1. Ren vatten är den mest hälsosamma vätska du kan ge ditt barn.

2. En bra vätskebalans (proper liquid balance) är viktigt för att hjärnan ska fungera optimalt.

För mkt eller för lite är dåligt för kropp och hjärna (punkt 3-4)

8. För mkt vätska kan öka antalet seizures, skapa retlighet, hyperaktivitet och dregglande. (hyperaktiva barn dricker ofta vatten (bad, kranvatten) utan att föräldrar märker. Man bör inte dricka i samband med måltid då det stör matsmältning och förvärrar uppstötningar.


Ge rent vatten mellan måltider, barnet ska ha så pass mkt vatten att det är fuktig i munnen och urinen klar. Tycker barnet inte om vatten kan blanda i mer i maten och ge mer färsk frukt och grönsaker. Ge mer vätska vid feber, kräksjukdom, diarré.
Kontrollera ditt hyperaktiva barns drickande.

Etc.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

Intressant. Min son drack badvatten som besatt när han var mindre.
Tack för att du letade fram broschyren Mata!
För övrigt passar han in på beskrivningar av ADHD många gånger- men inte alltid, jag tror det är därför jag fått låna boken jag beskrivit; av en vän som jobbar med sådana barn i skolan.
Hon ser ADHD och Asperger i det mesta och i de flesta och har också satt fart på min oro. :oops: :oops:

Men ju mer jag läser och ju fler likheter jag ser så slår mig flera saker:

- mitt barn är inte knasigare än någon annans, snarare tvärtom om jag måste jämföra med andra barn (så klart att jag tycker som mamma i och för sig...)
- Mycket av de beteenden som inte är acceptabla kopplar jag ihop med trotsåldern och lämnar sällan hemmets väggar.
- Skulle dessa fortsätta, permanentas eller bli värre måste man väl kunna hantera det på något annat sätt än att stämpla barnet genom att lyfta det ur sitt sammanhang i t ex en skolklass eller på annat sätt stämpla ett barn.

Jag är inte heller helt "färdigtänkt" men tänker mig att det med min son i alla fall är så som Inger beskriver att han är väldigt känslig vad gäller både intryck, sömn, harmonin i hemmet och glädjen eller sorgen eller ilskan omkring honom, troligtvis mat också. Har lätt för att bli lite nedstämd .
Det är den han är, inte ett barn som skulle kunna ha ADHD

Instinktivt har jag gett honom bra hemlagad mat utav bra råvaror, minimerat allt med tillsatser i - helst köper jag inte ens bröd.

Svårt att veta vad som är hönan och ägget också- han kurades vid 5 mån ålder och då hade han inte sovit mycket i sitt korta liv- helt oförmögen att koppla bort intryck omkring sig fick han aldrig ro och en mamma som inte
visste hur hon skulle hjälpa.
Anna W räddade nog förståndet på oss båda med Sova Hela Natten.
Om det är sömnlösheten som gjort honom så känslig som han är eller om den han är gjorde honom sömnlös är något jag ibland klurar på.
Fortfarande är han beroende av sina 12 timmar nattsömn för att må bra; han har inte mycket till marginaler.

En sak är säker- han är en helt underbar glad liten pojke på väg att bli stor- ingen ska få komma och sätta stopp för den glädjen genom att kalla honom hjärnskadad och få honom att tro att det är något fel på honom!

Han kanske kommer att bli ett annorlunda barn, kanske ett mycket vanligt barn- men inte ett barn det är fel på- jag tycker det är en attitydfråga som vi alla ansvarar för som samhälle- går det att förstå vad jag menar?

Att oavsett vilken hjälp ett barn behöver för att må bra här i livet så kan den hjälpen ges till ett barn som behöver det för att det råkar förhålla sig så att han/hon behöver det och ges då där han/hon befinner sig utan att det görs någon större affär av det hela (t ex av samma lärare som de andra barnen har, i samma klassrum)
ELLER
så kan hjälpen ges till ett barn som har ett fel- som är avvikande för att han/hon inte är som vi andra och ges då borta från oss andra på ett speciellt ställe och av en speciell person som förstår sig på det där felet.

Det är en enorm skillnad för ett barn.
Sen är jag ödmjuk- jag har inte varit i den situationen och är väl medveten om att jag kanske skulle tänka annorlunda vid en reell situation, men om man hade barnens bästa för ögonen så skulle man ändra situationen och miljön i ett klassrum/ i en klass istället för att avlägsna ett "problem". Om det betyder färre elever, fler lärare för att resurserna skall räcka till får man väl göra det. Utan att barnen vet varför.

Jag hoppas och tror Hege att det är som du säger; att diagnosförfarandet går rätt till. Jag har dessvärre läst och hört om föräldar som känner sig illa behandlade.

Fjällmor, om du vill berätta vore det väldigt lärorikt att få ve lite om hur du hanterat din sons behov av struktur utanför hemmet!

Kram på er allihop!

Nu har jag skrivit länge :D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "