Fölelsesans?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Fölelsesans?

Inlägg av mariaGW »

Hej!
Jag har precis läst här på forumet om IAHP och undrar vad "fölelsesans" betyder?
Det är norska verkar det som och står med som en av de saker barnet kan vara lite "ickefungerande" eller efter i om det har risk för en hjärnskada (tillsammans med syn, hörsel bl a)

Sedan undrar jag om ADHD och liknande diagnoser, eller av vissa sk explosiva barn och barn med låg frustrationstolerans räknas som hjärnskada och om någon av er har tips om tidigare länkar där Anna W kanske diskuterat detta med föräldrar.Håller på och läser "Explosiva barn" av Ross.W.Greene och har fått mycket att fundera på.

Väldigt tacksam för svar! :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Maria

Du tänker nog på det taktila.

Det är all information man får gjenom huden. Kallt/varmt. Mjukt/hårdt.
Huden kjänner, hjärnan tolkar.

Annars räcknar IAHP ADHD som ett symptom på en skada i hjärnan, ja.

Och IAHP och AW delar synen på att man inte ska medisinera ADHD. AW har skrivit en del om detta. Titta bland hennes krönikor.

Kram, Hege
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

Tack för ditt svar!
Jag är själv helt emot medicinering vid ADHD och det jag undrar är vilka andra behandlingsmetoder som finns, boken jag läser är ganska bra men jag tycker den skulle passa alla barn i just "explosiva" situationer efter trotsåldern och det har ännu en gång fått mig att undra över om inte ADHD diagnoser ställs lite väl lättvindigt ibland.
AW:s filosofier och metoder funkar alldeles utmärkt på alla barn är jag säker på, så det jag hoppades hitta var mer specifika metoder som direkt påverkar hjärnan om det nu är en "skada".
Du skriver symtom på skada i hjärnan- betyder det att det bör finnas, enl IAHP, en annan primär skada som så att säga ger ADHD som bieffekt?

Jag hoppas verkligen att jag frågar på rätt ställe- så att jag inte klampar in om det är så att detta är till för mer konkreta problem i vardagen hemma? :D
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

IAHP tycker inte om diagnoser som inte säger något om orsaken, men bara beskriver symptomer.

ADHD är en sån diagnos (ADHD står för Attention Deficit Hyperactive Disorder), som egentlig bara beskriver att barnet har symptomer som uppmärksomhetsbrist och hyperaktivitet. Orsaken leter man fortfarande efter.

IAHP menar att en skada i hjärnan, eller en neurologiskt oorganiserad hjärna, kan visas med symptomer som just hyperaktivitet och uppmärksamhetsbrist. Går man da till väga för att rätta till detta, vid hjälp av neurologiska programmer som direkt påverkar och stimulerar hjärnan till att reparera/organisera sig själv, så gör man ju något åt själva orsaken. Orsak borta = symtptom borta, så tänker IAHP.

Det är sällan AW och jag är oense, men jag menar att ADHD finns. Kanskje till och med i större grad än vi nu vet om. AW menar (tror jag) att man är lite för släpphendt med diagnoserna. I syfte att kunne ge mer medicin.
Jag vill att barn son berättigar till diagnosen ska få det, men inte automatiskt få medicin. Det finns annan hjälp att få. Neurologiska programmer, t.ex.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Explosiva barn har jag hemma. Borde kanske ta och läsa den?

Barn med symptom som kallas adhd, damp eller annat, brukar man ju ofta tänka på dieten med. Det kan ju vara en bra ända att starta i. Alla de råd som finns i IAHP:s lilla broschyr är ju bra att ta fasta på. Mycket rörelse etc. Borde leta fram den...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Hej!
Kanske var din fråga riktad just om IAHPs syn på ADHD men annars kan jag rekommendera en bok att läsa...

Skriven av Tomas Ljungberg ADHD i nytt ljus.


Utdrag från Bokus:
AD/HD är ett funktionshinder. Cirka 5% av alla barn uppvisar detta funktionshinder. Olika teorier har presenterats för att förklara varför AD/HD uppkommer. I boken AD/HD i nytt ljus går författaren igenom den vetenskapliga litteraturen runt AD/HD och visar att förklaringsmodellen som anger att AD/HD beror på en hjärnskada eller en biologiskt betingad hjärnfunktionsförändring inte håller. Ett synsätt där även psykosocial uppväxtmiljö är av stor betydelse för uppkomsten av AD/HD presenteras.
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

Tack Hege för din engagerade förklaring!

Boken jag läser är speciell för att författaren inte "låser sig" vid specifika diagnoser utan inkluderar en mängd olika diagnoser under rubriker som "oflexibla och explosiva barn samt barn med låg frustrationsnivå" och hans metoder att hjälpa barnen är mycket lika AW:s tankar kring fostran (inte exakt givetvis men mycket känns igen) och jag blir glad för alla familjer som får hans hjälp i boken- jag kan absolut rekommendera den som läsning! Sen tycker tyvärr författaren förvisso att medicinering ibland är oundvikligt (ibland kanske det för den delen är det...synd bara att det anses vara en så viktig del)

Det som skrämmer mig- och som får min hjärna att spinna- är att de "fall" som beskrivs i boken skulle i många fall kunna vara barn med i mitt tycke helt normal hjärnfunktion men som pga personlighet, fel bemötande eller av omogenhet reagerar som de gör.
Det får mig att undra om man inte stämplar barn som problem när det sedan ofta också visar sig att man som förälder kan få beteendet att väsentligt förbättras och upphöra genom att man bemöter barnet på ett för barnet mer lämpligt sätt (det är vad Greene skriver om)
När föräldrarna har makten att "bota" genom sitt beteende- hur mycket hjärnskada måste man då prata om? Hjärnan styr det mesta men måste barnen verkligen få höra att de har fel i sin hjärna när ingen ens egentligen vet?
Nu ska man kanske inte blanda in trotsåldern i det hela men om Mr Greene varit närvarande vid ett(ibland av mig illa hanterat) trotsutbrott hemma hos oss kan jag garantera att han skulle kunna beskriva ett av mina barn som oflexibelt explosivt och med låg frustrationsnivå- säkert mig också vid nån tidpunkt.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma förutom att jag instinktivt blir orolig över om någon ska komma och tala om för mig att något av mina barn har problem när de blir äldre och primärt utgå ifrån att det är de som utgör problemet istället för att ta reda på vad som framkallar ett visst beteende i t ex miljön omkring dem. Att det blir slentrian i diagnossättande. På bekostnad av barnen.
Det är svåra frågor och jag är nyfiken på IAHP för jag förstår att man kan använda sig av deras metoder för att främja alla barns utveckling? Och för att förebygga symptom?
Mata skriver om en broshyr- kan man få tag på den?

Boktipset ska jag skriva upp- tack Nimrah!

:heart: :heart: :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag har börja läsa boken, och ja, intressant. Men just det, många exempel låter som vilket barn som helst i trotsåldern...
Han pratar rätt mkt om medicinering tycker jag, men är även öppen för homoepati (intressant).

Har inte letat upp broschyren än... Glömde halvt :oops: Ska minnas!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

MIn personliga övertygelse

Inlägg av inger »

Vilkenintressant diskussion!

Min personliga övertygelse är att känsliga individer kan visa symptom i form av adhd, autism med mera på grund av miljögifter, vaccinationer och tillsatser i mat.

Det finns så mycket i vår miljö som är skadligt för oss alla.
De mest känsliga av oss blir katalysatorer för detta.

Jag tror både på IHAPS behndlingsmetoder för att få igång hjärnans arbete men också på kostomläggning och på alternativ terapi.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Inger! IAHP har ju med de bitarna också. Faktiskt så var det som de rekommenderade att börja med, var just kosten. De tycker att alla bör pröva en många månader (8?) lång period då man avstår gluten, mjölk, soja, olika nätter etc. Sen introducera dessa en efter en med en månads mellanrum för att se om barnet reagerar på ngt. De rekommenderar alla detta eftersom det visat sig att sååå många blivit hjälpta av enbart en kostomläggning.

De använder sig också av andra "alternativa" och inte så alternativa metoder.
Så Iahp är inte baaara ålning :lol:

Jag tror också dessa lättare neurologiska störningar beror på olika faktorer. Ärftighet är säkert en rätt viktig sådan. När jag läser "explosive..." så kan jag känna igen mig i en hel del, även om jag som liten snarare var tillbakadragen än utagerande.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Vilket underbart samtal som förs här.

Jag är inte färdigtänkt än.
Men... en orsak till att jag fastnade på detta forum (och för BB) för några år sen är ju att jag utvecklat ett sätt att leva som påminner mycket om det Anna skriver i BB.

En av orsakerna är min storsons behov av medvetet bemötande och struktur.

Nu, när han inte behöver mig hela tiden. längre - försöker jag förstå vad det är jag gjort. Och hur. Och kanske varför...

Så...
Jag kanske tassar i kulisserna här hos er ett tag.

/Fjällmor
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

"olika nätter"? Jag vet inte vad jag tänkte på då jag skrev det, olika födoämnen menar jag alltså :roll: .

Jo, struktur fjällmor. Önskar jag hade lite mer sån!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tack för klargörandet om IHAP

Inlägg av inger »

Jag har förstått att de rekommenderar sund kost där men inte att de var så grundliga.
Jag tror att inom en tjugoårsperiod(Sverige är lite trögt) så kommer det här med kostomläggning att vara en rekommenderad behandlingsmetod runt om på habiliteringarna.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Slentrian i diagnostiseringen måste man kunde se bort från nu i 2009. Mycket vatten har runnit i havet sedan man "upptäckte" ADHD, och de som är med om en ADHD utredning i dag kan nog beroliga med att det är allt annat än slentrianmessigt.

Säger jag, som aldrig har varit med om én, men jag har en dotter som två gånger har fårtt diagnosen autism, och den utredningen var inte gjort på en kvart. Grundligt gick man till väga, och jag har ingen anledning att tro att inte ADHD diagnostisering pågår på samma nogranna sätt.

Att man kan läsa om exempel hos ADHD-barn som man kan känna igen hos sin egen familj, det är inte alls konstigt. Jag berätter också for folk om min dotter och hennes problem, och får då titt som tätt höra, att "sån är det med mina barn också!" Problemt är bara att det som andra barn gör då och då, det gör min dotter hela tiden. Tillfälliga sociala klavertramp betyder inte ett socialt funktionshinder. Som i "en svala gör ingen sommar".

Det är när det blir genomgripande att barnet behöver hjälp. Och då är det oftast föräldrarna som har bett om den hjälpen. Det är inte så att det kommer folk på dörren och erbjuder Ritalin för att ens barn har haft et trotsutbrott. Turligt nog.

IAHP har så mycket kost och diet i sina neurologiska programmer, att man inte får börja på något annat program innan dieten är på plats. Och det brukar ta två manader. Minst! Maten spelar en så stor roll hos dessa hjärnskadda barn, och inte minst tillsatsene i maten. En skadad hjärna kan inte på samma effektiva sätt som en frisk hjärna "göra sig av" med tillsatserne, och det kan ställa till med rätt så rejäla problem hos barn med ADHD problematik. Bara en sån sak som för mycket att dricka. ADHD barn samlar på vätska i hjärnan, och bara vid en sån enkel sak som att begränsa vätskeinntaget till max 1 liter i dygnet kan ge stor endring i barnets beteende.

Jag vet inte riktig var denna tråden är på väg, och jag har inte läst boken om de exsplosiva barnen. Men jag svarar när jag känner att det är frågor riktat till just IAHP och programmene.

Hege
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hege

Inlägg av inger »

Det här med vätskeintaget var nytt för mig och viktig information.

Jag tar upp det på forumet för alternativ som inte är IHAP.
Jag kommer också att vidarbefodra den informationen till vår homeopat.

Jag tänker på att min son drack enorma mängder när han var liten.
Jag trodde då i min okunnighet att han behövde det och jag gjorde ingenting för att begränsa det.
Tvärtom så såg jag till att han hade ständig tillgång till vatten.
Det hade inte alls med att göra om det var varmt ute eller inte.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "