Hur kombinera Doman med skolan?

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Hur kombinera Doman med skolan?

Inlägg av galaxen »

Vi gick kursen i Philadelphia 2005 men har tyvärr inte haft möjlighet att träna hemma på heltid och inte resurser att åka tillbaka.
Vi har dock haft IAHP-tänket i det mesta vi gör med dottern och Gyril ålar, kryper och numera promenerar och springer hon långt.
Hon får Eye-Q varje dag och det märks skillnad om vi glömmer ett par dagar.

I sommar tar jag ledigt och kör lästräning osv.
Men i augusti börjar ju lilla damen skolan i förskoleklass. Hur introducerar vi Doman för skolpersonalen på ett bra sätt? Jag hoppas på Heges kloka tips :wink:

För er som hängt med ett tag har vi haft ett H.... på dagis, utvecklingen gick käpprätt bakåt och det slutade med anmälan till Skolinspektionen och byte av förskola.
För ett år sedan trodde vi att träningsskola var det enda alternativ vi hade.
Men gissa vad? Till hösten börjar Gyril i vanlig grundskola, utan att vara inskriven i särskola, men med en elevassistent. :thumbsup:
Det tackar vi IAHP/Doman, barnhabiliteringen och vår egen envishet för. Utan den kunskap vi fick med från Philadelpia (och Annas stöd) så hade vi nog gått under.
Dessutom har vi turen att ha personal på HAB som är intresserade av Doman och t om lånat våra böcker.

Men som sagt; hur gör vi på bästa sätt vid skolstart?
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag har ingen bra svar.

Annat än att se til att barnet inte blir "understimulerad", vilket jag tycker barn blir i skolan i dag. Det tycker iofs. alla som har varit en sväng inom Domansystemet, och sett vad barn faktisk är kapabla till.

Eller var det något särskillt du hade i tankarna??
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Egentligen

Inlägg av galaxen »

vet jag nog inte vad jag vill :D

Jo jag tror jag vill introducera Doman-tanken på ett bra sätt för skolan.
Och att de kanske kan fortsätta lästräningen.
Jag vet att IAHP inte tycker man ska involvera personal, men vad gör man när skolan börjar?

Lite svammligt kanske. :)
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vi gjorde nog inget, annat än att informera grundligt om hur vi hade gjort läsningen. Jag tror det blir svårt att få skolpersonal att så att säga "ta över" ett Domansätt att läsa på, därför att WHY nästan är lika viktigt som HOW. Vet man inte VARFÖR man ska läsa på Domansättet, så kommer mycket av vinsten att falla bort. Och det tar lång tid at överbeisa pedagogisk personal om att man har ett "bättre sätt" än dom. Der går på hela yrkeskänslan lös, är min erfarenhet.

Sen började Felicia i vanlig klass utan extrapersonal. Så det blev en omöjlighet att ha ett eget upplägg just för henne.

Du kan ju kanske börja med att bjuda hem personalen, och visa hur ni gör. Vad som funkar för er. Det är en väg att gå.

Kram!
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Artikel

Inlägg av inger »

Här är en länk till en intressant artikel som är relaterad till ämnet.
Den visar på det finns liten kunskap och stor okunnighet om Doman.

http://www.foraldrakraft.se/ovrigt/hon- ... aning.html

Naturligtvis vore det bra om skolpersonal vore utbildad och föräldrar som vill kunde träna hemma istället för sätta barnen i skolan.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

tack

Inlägg av galaxen »

Tack för länken!

Föräldrakraft är verkligen en bra tidning.
Just hemundervisning tror jag inte skulle fungera för vår dotter för hon vill helst vara där det är mycket som händer omkring henne.
T ex så applåderar hon varje gång hon kliver av tåget i Stockholm för Centralen gillar hon :lol:
Just nu har vi inte möjlighet att vara hemma eftersom vi båda föräldrar är på sluttampen av våra studier, men vem i framtiden kanske.
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "