Olika "grader" av autism??

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Vivi

Olika "grader" av autism??

Inlägg av Vivi »

Tjatmoster här igen...

På habiliteringen så säger de att det inte finns olika grader av autism utan antingen så har man eller så har man inte. Jag undrar om någon kan förklarar det lite närmare (habiliteringen kan inte det) för jag fattar inte. ](*,) Vad jag förstår (har läst om) så finns det ju allt från barn som inte är kontaktbara till barn som autismen inte ens "syns" på, skulle det då inte vara olika "grader" :-k :?:

Nån som orkar? 8-[
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det finns ju högfungerande och lågfungerande autister. Givetvis finns det grader av hur fungerande man är när man har diagnosen.

Sen är ju de som har autismdiagnos lika olika som vi andra, och de kan ha helt olika symptom, även om symptomen är innanför samma "område".

Men något gradsysten har jag ju inte sett...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag kan förstå deras tanke. Men det är ju som du säger väldigt stora skillnader mellan olika barn med diagnosen. Sen finns det ju det man kallar autism-spektrat.
Men visst är det så att antingen ger man diagnosen autism till ett barn eller så anses man inte tillhöra den diagnosen.
Men som med alla diagnoser så är det ju lite flytande.
Egentligen finns ju ingen fullkomligt neurologiskt frisk människa. Hjärncellerna dör ju hela tiden... :D
Alla har vi våra egenheter. Men antingen är man normalt handikappad eller så pass att man kan sätta en diagnos på tillståndet. Det blir ju inte alltid rätt med diagnoser heller...

Bara mina spekulationer...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Vivi

Inlägg av Vivi »

Ok! Tackar! :D Det är liksom symptomen som har olika "grader"...

Då tänker jag så här (eftersom jag gillar liknelser); Antingen så har man brillor eller så har man inte brillor. Men alla som har brillor har ju inte samma styrka på glasen... Jo, nu fattar jag =D>
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

:lol: Det låter logiskt...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "