Maskning

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Kimspappa
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 14:02
Ort: Sandviken

Maskning

Inlägg av Kimspappa »

Hej alla Domanutövare!

Vi håller på med maskning och har fått problem med att skaffa nya påsar.
Vår läkare säger att han kan inte skriva en "authorization" till IAHP's butik för då går han emot socialstyrelsen som inte godkänner metoden.

Från början hänvisade han oss till sin andningssköterska som läste instruktionerna och "visade oss hur vi skulle göra". Därefter fick vi dom 2 påsarna med oss hem och satte igång. Nu börjar påsarna bli ganska så slitna, så jag skickade en beställning till IAHP men fick till svar att vår läkare måste skriva en "authorization" som han alltså vägrar att göra.

Någon som kan hjälpa mig med en lösning på detta problem?

Annars börjar vi se många resultat av maskningen. Kim uppfattningsförmåga har ökat. Och han förstår många saker nu som han inte gjorde innan vi började.

Kimspappa
BjarkaMa
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 01 apr 2008, 23:04

Inlägg av BjarkaMa »

Hej Kims pappa,
roligt att ni är igång med maskning.
Skaffa ny läkare??
Har ni inte möjlighet att få en appointment snart?

Vi ser också stora skillnader sedan vi startade med maskning, bland allt annat...

Ha det fint.
Hör av er om ni vill.

T
T, mamma till Ros, storasyster S och ''nya-mamman'' till tre storasyskon till
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Hej igen!

Jag fick just genom IAHP namn och telefon-nummer till en läkare i Sverige som ordnade med detta till en familj.
Jag ringde honom idag, och inte oväntat så tyckte han att jag borde vända mig till min egna läkare (han bor i en kommun en bit bort i Sverige).
Han sa att han inte tyckte det borde vara några konstigheter för en läkare att göra detta då hans egna roll endast bestod i att läsa brevet från IAHP, intyga att hjärt-lungfunktion var normal och sedan ta emot per post IAHP:s instruktioner för hur det går till. Han vidarebefodrade detta brev direkt till familjen som sedan skötte det hela sedvanligt.

Han sa att han själv inte hade tilltro till att det funkar för barn med lättare hjärnskador, men att det hjälpte den pojken han hade att få en bättre djupandning. Men han tyckte att jag det är väl bara att säga till sin läkare att vi vill prova detta och vi behöver ett intyg på att hjärt-lungfunktion är normal. Det är ju inte upp till mig om det funkar eller inte menade han vidare.

Jag tyckte det lät som ett bra sätt att gå fram. Så jag ska testa med vår läkare, som jag bara träffat 2 ggr, och som jag kanske inte har mkt stort förtroende för...Men ska testa.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Inlägg av My Precious »

En liten undran från mig: vad är maskning? :roll:
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Maskning är ett av IAHPs programmer för hjärnskadade barn som har problem med respireringen.

Barnet andas några sekunder i en särskilld mask för att stimulera djupandningen.
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Inlägg av My Precious »

Ålrajt, jag är med!

TACK!!!!
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "