Frågor om lära läsa

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Mama Mia
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 15:34

Frågor om lära läsa

Inlägg av Mama Mia »

Hej!
Sedan några månader har vi lekt med ord och det är helt makalöst roligt för oss alla och fantstiskt hur snabbt vår flicka lär sig. Hon är snart 3 år och är sen i all sin utveckling, grov- och finmotoriskt och pratar inte än. Hon har dock börjat teckna lite. Och genom ljud hon gör så förstår vi utan tvivel att hon läser orden. Det är svårt att inte testa på olika sätt. Vi får verkligen hålla i oss...
Nu ska vi gå vidare med meningar. Spännande!

Jag har några funderingar. Som jag förstått det av boken så fotograferar barnet ordet och minns det som en bild. Hur har ni andra gjort med ändelser? Plural- och genitivformer tex. Bör man göra egna kort för ”äpplen” eller räcker det med ”äpple” och så kanske äpplen dyker upp i andra sammanhang senare? Hur har ni gjort med ord som ändrar sig mer i plural som ”mus” ”möss”?
Och med ”händer” ”händerna” osv.

Hur har andra gjort med stora bokstäver? Har ni kört samma ord som ni redan gjort fast nu med stora bokstäver?
Hur fungerar det med tryckt text? A:n och g:n tex ser ju annorlunda ut. Någon som stött på problem?

Till sist, för att ligga stegen före: någon som har tips på böcker med stor text för barnen att läsa själva?
Mamma till världens coolaste flicka född december 2005, och jordens finaste pojke född oktober 2008
Och superbästa sladdisen född mars 2017
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Mama mia

Bra frågor!

Först av allt vill jag säga att det är jätteroligta att höra om era läserfarenheter!

Sen vill jag påminna om en sak som kan vara svårt för oss att fatta, vi som lärt att läsa via "skolmetoden": Läsning är inte ett skolfag, det är en neurologisk funktion.
På samma sätt som vi hör ord genom öronen, så ser vi ord genom ögonen. Det är samma sak, det är bara vi som gör det till två olika saker.

Barn lär sig plural i det talte språket genom att de själv tar till sig det grammatiska reglerna. De kommer av sig själv, när man bara får höra språk. Pratar man bara grammatisk riktig till ett barn, så kommer barnet själv att lista ut grammatiken. De flesta barn talar grammatisk riktig vid tre års ålder, utan att vi på något sett har undervist dem i svensk grammatik.

Så händer i det skriftliga språket också. Om man skriver ordkorten som barnet senare kommer att se ord, så kommer de lära sig. Det vill säga, versaler i början av en mening, och i namn. Inte annars. Plural i meningar där det är naturligt, inte annat. Äpple och äpplen är så lika, att hjärnan förstår. Jag är nestan säker på det samma med mus och möss. Men kanske ville jag visat kort med en mus många möss innan jag använde möss i en mening.

Versaler, A B C D kommer inte in i bilden som egna kort. De åker snålskuts som första bokstav i meninger, och kommer att glida in i läsningen utan att man behöver introdusera. Sen när barnet ska lära sig skriva, då kommer de mer intensivt in.

Böcker att läsa själv, med stor skriftstorlek? Dem gör du best själv. På vanligt papper, hålat i sidan, ock "sytt i hop" med lite snöre.

Har du sett de andra tråderna som finns om läsning? Det finns en på detta forumet (gammal tråd) som heter "How to teach your baby....". Sen finns det en på diskussionsforum som heter Tips om bokstavsövningar.

Lycka till, och rapportera gärna mera!!
Mama Mia
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 15:34

Inlägg av Mama Mia »

Det är så otroligt fantastiskt, och jag vill verkligen rekommendera alla att pröva! Och verkligen understryka att hon tycker det här är jättekul.

Vi började lite försiktigt med att skriva några ord, favoritord, med stor text i ett blädderblock. Sedan när vi förstått att det faktiskt fungerade ( vilket sega föräldrarna inte fattade förrän efter några månaderjavascript:emoticon(':oops:')) och att hon tyckte det var roligt så ökade vi på. Det här är hennes favoritlek. Sitta i lugn och ro, få full uppmärksamhet och leka med ordkorten som vi säger. Det är ju jättebra för hennes förmåga till koncentration och fokus. För med ordkorten kan hon sitta lugnt och uppmärksamt, något som är väldigt svårt för henne i de flesta andra sammanhang.

Ibland blir det flera gånger på en dag. ibland ingen om det är röriga och trötta dagar. Ibland kanske bara en gång. Det är inte så noga, utan vi har tagit fasta på att det ska vara roligt och bra läge när vi väl tar fram korten.

Hon vill gärna hålla i vissa av korten, titta längre på vissa. Ofta vill hon hon att vi ska ta fram något särskilt ord, som hon kan titta på lite längre och hålla i och vrida på. Vi har låtit henne göra det. Hon har också favoritord som hon frågar efter, som vi ska skriva igen och igen och skapa meningar med.

Nu gör vi korta meningar eller fraser. Jag trodde jag förberett mig bra och låg steget före. Men jag var för långsam. Helt plötsligt så tyckte hon inte att ordkorten var så kul längre, gjorde lite "test"-lekar och insåg att hon kunde alla korten, ingen utmaning kvar, inget nytt, bara gammalt tråkigt för henne. VI har ökat både mängden ord och meningar och kör inte helt enligt boken för hon vill snabbare och mer just nu. Vi har minskat formatet och nu kan hon själv hitta ord hon kan i böcker med rätt litet typsnitt. Så otroligt roligt! Hon tycker det är jättekul.

Testlekarna är roligast tycker hon. Vi brukar lägga ut en tre-fyra kort, tex mössa, banan, vantar och dansa. Så frågar vi tex: vad har man på huvudet? Då pekar hon på mössa-kortet. Så ingen tvekan om att hon FÖRSTÅR vad hon läser.

För att förstå hur hon "läser" är här två exempel:
Hon gjorde tecknet för "skor" när hon såg kortet med ordet "stor"
"Mammas vantar" såg hon som "Mamma vinkar"

Det är dags att sitta ned några kvällar i rad nu och göra nya kort i en rasande fart för att hinna med henne nu. Vart ska det här sluta? javascript:emoticon(':D')
Mamma till världens coolaste flicka född december 2005, och jordens finaste pojke född oktober 2008
Och superbästa sladdisen född mars 2017
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad roligt! Vad kul!

Vilken lycka för eran familj, att ni har hittat detta.

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "