Hjälp, råd, tips och pepping önskas av villrådig mor...

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fråga mig, fråga mig, jag kan, jag känner igen, jag har gjort/gör... :lol:

Hrrmmm. 8)

Nu skall vi se vad det fanns för frågor:

1) Läsning

2) Tidig intensiv träning

3) Threelac

Läsning: jo, jag har övat med Hugo. Jag har massvis med ordkort på svenska här hemma - vill du ha :?: Det största problemet var nog att få honom att TITTA på kortet - men det blev bättre så fort jag kom på att använda mig av datorn: jag gjorde en power point - presentation till honom - först med bara röda bokstäver med stor teckensnitt - sedan med ord - bild - ord - bild - kombination.

Äpple

bild på äpple

Nu har vi köpt headset till datorn och läst in en berättar-röst så att han HÖRA orden: "MANNEN SPRINGER" samtidigt som bilden visas. Han tycker det är hyfsat intressant och därför uppdaterar vi bildspelet med (o)jämna mellanrum.

Jag köpte boken "How smart is your baby" och utgick ifrån den när det gällde läsprogrammet.

Tidig intensiv träning jobbar vi med just nu. Övningar får vi från hab. Det börjar med rätt så grundläggande grejer (KOM!) och sedan till svårare (Lägg lika! (lägg legobiten bredvid den andre legobiten och så småningom lägg legobilden på bilden av en legobit, imitationsövningar och identifikationsövningar: "ge mig den som man RITAR med" - tre olika föremål på bordet.) Om du vill veta mera om det kanske vi kan ta det via PM?

3) Threelac. Nej, inte kan vi heller be gossen spotta i ett glas :roll: men du kanske kan joxa in en bomullstopp och sen doppa den i vattnet? Vi hade redan hunnit börja med threelac när jag fick höra talas om det här testet... Min man hade läst på nätet om olika saker som tydde på att barnet kanske har candida - och eftersom en del stämde på Hugo så tyckte vi att vi inte hade något att förlora på att försöka... effekten har INTE låtit vänta på sig! :shock: ögonkontakten och språkutvecklingen har förbättrats MARKANT.

Jag förstår om du känner dig lite matt när du läser allt det här: powerpointprogram, och headsett och lamineringsmaskin till tillverkning av övningsmaterial och f-n och hans hela tjocka släkt.... men börja med EN sak i taget och ta inte på dig för mycket. Du skall orka med vardagen i en vettig takt. Gör inte samma misstag som jag med läsprogrammet och gör det till ytterligare ett krav som du "ska" klara av! Skulle jag börja om idag skulle jag nöja mig med EN serie av fem ord som han skall se på morgonen. och så byta ut ETT ord varje dag. Sedan utvärdera först om hundra år för att se om det käns görbart att utöka till TVÅ ordkorts-sett som ses exempelvis morgon och kväll. :roll:

Roman. :shock: Igen. :P Men det är kanske för att ämnet engagerar... O:)
Vivi

Inlägg av Vivi »

Tusen tack Päivi! Du skriver så vettigt och bra :D =D> Känner igen mig i att läsningen är något som jag ytterligare "ska klara av" så jag ska ta ditt råd att ta det lugnt. Det känns bara så bra att äntligen få något KONKRET att jobba med även om det känns lite "pressat" :roll: Tror också att "problemet" kommer att vara att få honom att titta på korten men jag ska testa och se vad som händer. Förresten, när ni sitter vid datorn, vill han inte "hamra" på tangenterna då?? Det skulle Mille nog helst göra om han fick välja...

Återkommer om "tidig intensiv träning" och jag tar gärna mer info via PM.

Stor kram!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Vivi,

Min Tor kör både räkne och läs programmet med Doman på dator. I början tog jag hans hand och tryckte på vänster musknapp eller mellanslagstangenten. Men snabbt så lärde han sig göra det själv. Så idag matar han fram alla bilderna själv. Inga problem. De lär sig fort de små, bara man visar HUR. :wink:

För att få slå på tangentbordet finns ett program som heter "babysmash" det kör vi när tor vill leka lite extra med datorn och jag inte vill övervaka. Funkar hyffsat tycker jag.

http://www.hanselman.com/babysmash/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kimspappa
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 14:02
Ort: Sandviken

Inlägg av Kimspappa »

Appropå candidatestet

Vi tog en tom spruta och sög ur lite saliv ur Kims mun på morronen
Det gick jättebra
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "