Doman från start

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Doman från start

Inlägg av Sidda75 »

Nu är lilla Vilgot här. Alice lillebror.

Jag har haft tidigare trådar om Alice då jag varit orolig för hennes sena utveckling. Det verkar dock som om allt är i sin ordning bara att hon varit väldigt sen med motoriken. Hon började åla först vid nio månader efter mycket peppande från Hege :heart: Började krypa vid ca 12 månader och gå först vid 20 månader. Nu går hon och springer som bara den och det är förståss mycket glädjande. Att höra hennes fötter dunsa mot golvet när hon springer fram och tillbaks får mig nästan att gråta med bakgrund av den oro jag haft. När Alice var ett halvår skrev jag mitt först inlägg här då jag var orolig att hon inte blev godkänd på halvårskontrollen. Hege hjälpte mig att sätta igång med ett neurologiskt program med hjälp av Doman och boken "How smart is your baby", och då började det hända många saker med Alice och hennes utveckling!

Nu när jag fått mitt andra barn får han den stora förmånen att få rätt stimulans från början och jag ser så mycket fram emot att få vara med honom och hjälpa honom till att uppnå sin bästa potensial från början!

VIll bara skriva detta inlägget för att ge lite inspiration till alla med små bebisar att det är jätte bra att börja tidigt med tex att lägga barnet på mage innan vikten blir för tung. Jag la Vilgot på mage i bara blöjan på skötbordet på bb när han var två dagar gammal och han började genast att åla sig framåt :shock: :D

Det finns ju så mycket annat smått och gott man kan göra för bebisen av bara farten som man kan göra ofta och som samtidigt hjälper dem och deras hjärnor att utvecklas. Nu är det reflexstadiet som gäller. Att tex stimulera ljusreflexen så barnet kan få förmånen att se fortare. Man kan ofta lägga sitt lilla finger i deras slutna hand så de får öva upp gripreflexen fortare. Dra nageln under fotsulan när man byter blöjan så stimulerar det deras babinskifreflex och därmed en reflex de behöver för att åla.

Jag vill så gärna ge lite inspiration till alla med nyfödda :D Köp boken How smart is your baby. Den är lättläst och så inspirerande :idea:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

sidda75, om du visste hur mitt hjärta värms! :heart:

Tänk att jag fick vara med på ett hörn och göra skillnad! Jag kommer i håg hur ledsen du lät, och hur stark du vär när du kavlade upp ärmerna och gick i gång...

Och tänk hur bra det gick!

Vi vet ju både du och jag att vi aldrig kan veta säkert hur det skulle gått om du inget gjorde. Men i hjärtat vet vi, det är jag säker på.

Stor kram till dig, och tack för att du delar med dig! Jag skulle önske fler mammor fick uppleva det du gör nu. Om hur bra det blir med Doman från starten. För inte att tala om Doman OCH Anna Wahlgren. Det är rena dynamiten! :D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "