beteendeterapi

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
åsa76
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 16 apr 2005, 22:02
Ort: Sundsvall

beteendeterapi

Inlägg av åsa76 »

Hej! så har vi nu fått en diagnos på vår snart 4-åriga son, lindrig autism. Ända sedan han var riktigt liten har jag anat att något inte stod rätt till...
På habiliteringen rekommenderar man nu att vi ska börja med beteendeterapi flera år framöver. För oss föräldrar kom det ändå som en chock, FLERA ÅR! Jag hade haft funderingar att han kanske hade ADHD men så var inte fallet. Just beteendeterapi låter lite luddigt i mina öron så därför undrar jag om det finns någon som har en bra förklaring på vad detta kommer att innebära i praktiken? Man har så många funderingar om framtiden...
Mvh Åsa-76 :)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Åsa

Först av allt vill jag bara säga att det är mycket bättra att veta, än att inte veta. Även om chocken är stor nu, så är det alltid bäst i längden att veta.

Och nu som du vet, är det dags att ta reda på mer. Ta reda på så mycket du kan om autism, och ta reda på just hur autismen påverkar ditt barn. Det receptet du sen blir tvungen följa, kommer vara unikt för ditt barn. Ingen andra barn med autism vill ha gott av att följa ditt barn recept, lika lite som ett annat autistiskt barns recept vill vara lyckad för ditt barn.

Så nyckelordet här är: kunskap. Biblioteket har många goda böcker. Internet svämmar över av berättelser från föräldrar om hur de har gjort, och lyckades/inte lyckades med sitt barn. Leta, och hitta det rätta för er och ert barn.

Jag ska berätta lite hur IAHP ser på autism.

IAHP tycker autism är ett symptom på en skada i hjärnan. Själva skadan är orsaken, autismen är symptomen som kommer av denna orsak. Ska man bota symptomen, så måste man rikta vapenen mot orsaken. Att behandla symptomen har ingen verkning.

Jag antar att IAHP ser på beteendeterapi som symptomlindring.

IAHP erbjuder neurologiska programmer som, när det blir gjort i hemmen varje dag, åstadkommer att hjärnan "bygger en väg" rundt skadan, och får andra, friska hjärnceller att ta över jobbet till cellorna som skulle gjort jobbet i den skadade delan av hjärnan.

Skadade delar kan bland annat finnas i "hörseldelen" av hjärnan. Hos barn med autism kan detta visa sig som överkänslig hörsel. Man kan knappt föreställa sig hur hämmande överkänslig hörsel kan vara, och jag tror att ett av autistiska barns största problem är just den överkänsliga hörselen.

IAHP har program som går ut på att stimulera hörseln på ett sådant sätt att hjärnan lär sig "skruva ner" volumen, och börja använda det filtret som vi friska har i våra hjärnor. Det filtret som filtrerar ljud, så vi inte behöver höra allt.

Det är bevisst jobbing mot orsak.

Beteendeterapi kan aldrig, hur länge man än håller på, förandra något inne i hjärnan, sån att hörsel normaliserar sig.

(Hörseln var bara ett av sinnen. Barn med autism är ofta överkänsliga i alla sinnen. Föreställa dej det, om du kan. Det är en mardröm).

Själv, och det här är min personlige uppfatning, tycker jag att en kombination av IAHP (riktad mot orsak) och beteendeterapi (riktad mot symptom) är en bra väg att gå när man ska hjälpa ett barn med autism. Man kan göra mycket med de rent biologiska besvären, men barn med autism har ett tankesätt som beteendeterapi kan göra mycket bra med.

Men ordningsföljden är viktig. Ett barn med störningar i sinnemottagningen, vill har mycket svårt att ta till sig den upplärningen som ges i beteendeterapin. Tänk dig själv hur trött du skulle vara redan vid lunch om du hörde fyra gånger så bra som du gör i dag. Hjärnan skulla vara utmattad , och hur skulle den göra för att försvara sig? Antakelig skulle den släkt ner lite.

Tänk lite på det, vad är det vi säger om autistiska barn? Ju, att de släcker ner, och ser ut att befinna sig i sin egen värld. Kanske inte så konstig när allt kommer omkring.

Läs gärna trådar i detta forumet, jag tror jag har skrivet en del om autism. Titta gärna på krönikan Historien om Felicia. Och hör av dig igen om du vill.

Kram, Hege
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Autism och kost

Inlägg av inger »

Jag håller med Hege av att man är hjälpt av att ha diagnos.
Jag hoppas att du fått upplysning om att du har rätt att söka vårdbidrag.
Det är pengar som kan komma väl till pass då man tränar sonen.

Jag tror att när det gäller autism så finns det olika vägar att gå.
Många familjer har lagt om kosten med gott resultat.
Det finns en teori om att autsim kan bero på en överkänslighet mot många av våra raffinerade livsmedel.

Min son går i dag i alternativ behandling. Vi har varit långsamma med kostomläggningen dock men funderar nu på att bli radikalre

Här kommer en länk om detta och mycket annat.

http://www.michaelwesterberg.se/barn.html
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Förlåt

Inlägg av inger »

Jag glömde din ursprungliga fråga.

Jag tycker att du ska anta erbjudandet om beteendeterapi.
Det är det enda vettiga skolmedicinen har att erbjuda nu och stora delar av träningen genomförs på förskolan.

Sen har du mitt fulla deltagande om att det är ett tufft besked.
Men kom i håg din son är den han är.
Jag minns i början när vi fått diagnosen hur jag bokstavligen grät mig igenom dagarna.

Tills en dag när min dotter kom med en teckning i sin hand.

En bild av sig med trollhatt på och med lillebror med trollspö i hand.

Jag vet att det låter konstigt. Men den teckningen ger mig fortfarande kraft. Jag har ramat in den.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Länk beteende terapi

Inlägg av inger »

Här är lite att läsa om beteende terapi
http://www.tipo-international.com/int/default.asp
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
åsa76
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 16 apr 2005, 22:02
Ort: Sundsvall

Inlägg av åsa76 »

Tusen tack för era svar :D ! Nu ska vi försöka ladda rejält innan terapin börjar och jag ska försöka tokläsa mig till mer information. Jag hör nog av mig senare med fler frågor och funderingar...
Mvh Åsa :wink:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "