I Philadelphia

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Kimspappa
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 14:02
Ort: Sandviken

I Philadelphia

Inlägg av Kimspappa »

Hej alla!

Jag är alltså ny här, men det är ändå här jag fick reda på Domanmetoden första gången för ca 2 månader sen. Beställde och läste 2 böcker direkt. Såg att detta var något för oss. Drog sedan iväg till Philadelphia och första kursen. Är i Philadelphia just nu och ska just åka till sista kursdagen. Det här är den bästa skola jag gått på och jag har lärt mig mer på denna vecka än jag gjort sen Kim föddes för 33 månader sen.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Välkommen hit säger jag då. Tänk att livet kan förändras så fort, att du läser här om Doman, beställer några böcker, gillar vad du läser och ger dig av till Philadelphia. Hoppas att vi får följa vad som händer sen...

Hälsn Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Välkommen till forumet! Och wow, vilken grej, Philadelphia! Vilken tur Kim har att du är Kimspappa.

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Grattis! Hoppas allt gått bra och att ni fått lära er massor!
Du, jag och min man funderar lite på att åka till Philadelphia :D Vi är med i homeexchange.com så hus fixar vi ganska lätt, men hur dyr är kursen?
får man fråga det... :oops:
Skall bli jättekul att höra allt!!!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Kimspappa
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 14:02
Ort: Sandviken

Inlägg av Kimspappa »

Hej igen

Kursen kostar nu 1070$ för en förälder och 1685$ om båda föräldrarna går samtidigt dvs ca 7000 för en alt ca 11 000 för båda föräldrarna. Biljett från arlanda till Philadelphia finns från ca 5500kr/pers tur och retur och uppåt. Sedan tog jag tåg till Glenside (10$) vilket är i närheten av där jag skulle bo, man kan också åka till Chestnut Hill där institutet ligger. Man ser ingången till institutet ifrån stationen.

Det ligger ett bed and breakfast granne med IAHP som kostar 95$/natt x 7 = 665$ vilket ger 4350kr. Dom vill gärna att men kommer på lördagen så att men hinner acklimatisera sig.

Jag bodde inneboende hos en dam som ställde upp och skjutsade mig till och från institutet varje dag utom 1 då jag gick, tog 45 min. hon tog 60$/natt x 7 = 420$ vikel ger 2750. Vad jag kommer upp i totalt är ca 16 000kr för resa, boende och kursavgift. Men räkna med 20-25.000kr. Frukost ingick i boendet, lunch och soppa till middag ingår i kursavgiften.

Man går hela dagarna från 9-9.30 på morgon till 7-8 på kvällen så man behöver inte göra av med av med några pengar alls i övrigt om man inte handlar flera böcker och andra saker i deras shop.

Jag började alltså med att läsa 2 av Domans böcker och träna lite grann.
Nu ska jag hem och fortsätta träna med ett program jag fått hjälp med att sätta ihop. Sedan kan man ta en home consultation som kostar $350.

Vill man gå Intensivkursen så bestämmer dom om man får gå eller inte det är då det börjar kosta mycket pengar.

Nu har jag också fått reda på att det finns en utbrytargrupp från institutet som startat ett eget center. Dom ska visst vara billigare och till och med ha kurser i Danmark. Jag har inte hört någonting om hur dom är. Dom heter i alla fall Family Hope Center.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag gjorde också en snabbresa, läste bökerna i november, och åkte på kurs i februari.

Och började en ny tidsräkning - för och efter Doman.

Vi har haft helt underbara resultater med våran dotter, och kan inte säga att vi ångrar en enda minut av de ca. 16.000 arbetstimmar jag räknade ut att vi hade lagt ner. (Resorna till USA inte medräknat).

Nu är det sex år sedan jag gick kursen, och jag är tacksam för att "nya" föräldrar kommer in här och uppdaterar lite. Både priser och annat har ändrats sen dengång.

Family Hope Center vet jag inte så mycket om, annat än att han som startade FHC (Matthew Newell) engång var en betrodd medarbetare hos Doman, högt upp dessutom. Han slutade där, och startade en snarlik rörelse, med kunskaperna han tog med sig från Doman.

IAHP är fortfarande ett non-profit institut, Mattew Newell har nu tjänat så mycket pengar att han har köpt sig en egen ö någonstans.

IAHP har många anställde, FHC är ett äkta par och några få anställde till.

Mer vet jag inte. Men jag har hört rykten om att programmen är inte så "hårda" dvs. tar inte så lång tid som hos Doman, och att resultaten därigenom inte är så goda som hos Doman.

Som det säkert hörs, så står inte FHC så högt i kurs hos mig. Min personliga uppfatning.

Jag längtar att få höra mer om hur det går med Kim och hans pappa, och hoppas på snarlig rapport. Och passar på att tacka för den rapporten vi har fått hittils.

Hege
Kimspappa
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 14:02
Ort: Sandviken

Inlägg av Kimspappa »

Nu har jag varit hemma en vecka och vi har börjat med en mjukstart efter Janet Domans instruktioner. Hon menar att man ska gå ut långsamt och sedan öka annars kanske man går ut hårt och sen upptäcker att man inte orkar i den takten. Det är tydligen det största nybörjarfelet.

De flesta föräldrar som hållit/håller på med träningen säger att kontinuitet är det viktigaste att man alltså gör exakt samma saker varje dag. Vi gör alltså allt enligt vårt program men ännu inte i den mängd vi ska när vi är riktigt igång.

Nog om detta, Kim tycker inte om patterning han börjar skrika :x och bli jätte arg direkt när vi lägger honom på britsen. Vad har ni andra föräldrar för erfarenhet av detta?
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej

Det problemet hade vi också.

Vi började med några få sekunder. Och gav klara besked om att vi skulle hålla på tills vi var klara. På samma sätt som det aldrig var någon fråga om tandborstning... Det ska göras, så är det bara.

Med som sagt, vi började med några få sekunder. Och mycket pris och beröm för att hon "höll ut" tills vi var klara.

Och så sjöng vi för att hålla takten, och lät Felicia bestämma nästa vers. (Vi sjöng om Per Olsson som hade en bondegård. Felicia bestämde djuren).

Vi började förresten allt i små steg. Krypningen de första dagarna var 4 och 9 meter. Sen ökade vi nestan omärkligt, till ofattbara 1600 meter om dagen.

Men som AW prediker, rutiner! Det er rutinerna som räddar livet på en. Och Domanträning går så fruktansvärt mycket lättare med rutiner. Som ni säkert redan märkt.

Kram, Hege
Gäst

Åh vilka härliga minnen

Inlägg av Gäst »

du frammanar nu kimspappa!

Vi gick kursen i september 2005 men av olika anledningar har vi inte kommit igång med träningen. (sjukdom, flytt mm)
Men kunskapen och tänket kan ju ingen ta ifrån oss.

Och vi hoppas kunna åka tillbaka till IAHP - nån dag.

Njut av sista kursdagen!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "