Språksvårigheter mm

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Språksvårigheter mm

Inlägg av sammyparents »

Hej.
Jag är orolig....och vet inte om det här är rätta stället men....tror det.
Vill rådfråga om vår son, 4 i maj och som har svårt med språket och samspelet med andra. (Som vi härleder mycket till att han inte gör sig förstådd).

Det finns mycket att säga men jag vet inte vart jag skall börja....och känner just nu ganska mycket oro oxå.....och det hjälper ju inte.

Han var sen igång med att prata - innan 2 års ålder var det inte mycket överhuvudtaget - iallafall inget man förstod. Sedan kom lillasyster.

Vid 3 års ålder tyckte BVC att vi skulle komma till logoped och även kolla hörseln. Han hade då ett språk men väldigt svårförstådd - inte heller vi förstod honom alltid - och gör ej heller så idag, men för det mesta måste tilläggas nu.

Vi inledde med logoped på hösten 07 som pekade på en rad svårigheter med många ljud och även motivation/koncentrationsproblem. Var det något Samuel var intresserad av pratade han gärna om bilderna och korten logopeden hade -annars var det inte så intressant. Vi fick hjälp och råd och fortsatte hemma själva..... Här måste tilläggas att min tillit (faith/trust) till denna logoped grusades en del i början (och det hänger i) då jag tyckte att han gjorde antaganden alldeles för snabbt om hur vår son "var".

Jag har inte utlåtandet framför mig och minns inte allt vad han skrev men det poängterades att egen-tid för honom var viktig utan något annat som störde och vi har kört på ganska bra med det men nu kommer vi inte längre.

Språket har utvecklats mycket det sista året. Han bygger nu hela och rätta meningar men det är många ljud som inte kommer ut rätt och därmed har de flesta svårt att förstå honom. Han har också väldigt bråttom när han pratar och kapar ord ibland.

Förskolan har nu "larmat" och vill att vi tar tag i detta. Samspelet med de andra barnen fungerar inte så bra - han pratar och de förstår inte och då kör han på med sitt sätt ändå och "deltar" inte i lek och samspel med de andra. - Han bara förstör, får man ofta höra när man kommer och hämtar. Frustration från alla håll kan man säga. Hans och vår favvisfröken säger att det funkar bra när hon är med och "guidar" lite och "översätter" men som på alla platser med barn så är de ju för få personal.....hon kan inte vara med honom så mycket hon vill och det känns inte bra . Hon menar även att tiden går så fort nu och snart är det dags för skola och där blir allt så stort och det är nu vi måste ta tag i det.

Nu ska vi på inrådan av BVC träffa deras psykolog nästa vecka och prata om Samuel och se vad hon kan tycka.....

Allt känns rörigt och jag oroar mig och vet egentligen inte vad jag skall fråga men måste ju börja någonstans.

För övrigt har jag några punkter till jag/vi funderar på angående honom:

funderar på djupseendet (har remiss till ögon i november), han är inte så snabb i trappor och vill gärna hålla sig i.

har svårt att sitta stilla - om det inte är något som intresserar honom mycket.

impulsiv - har svårt att koppla bort andra saker och är lättstörd om någon annan gör något annat än det han gör....då måste han kolla och ofta byta till det han med.

är väldigt uppmärksam och hör allt - ibland dock har han inga öron alls men det ser jag som något vanligt för de flesta barn.

har en sorts "oral" fixering som vi nog varit dåliga på att stävja, han stoppar saker i munnen och biter/suger/gnager på dem. Framtänderna är nedskavda till hälften. Som liten bebis tyckte jag det var ok, jag hindrade inte men det kanske man skulle gjort med tanke på dagens resultat. Det är naturligtvis inte tillåtet av oss längre men han är himla snabb...det är ju en vana och jag tror inte att han tänker på det utan det bara händer.....

Att man ofta måste vara "fysisk" med honom, ffa vid tillrättavisningar - orden biter inte. Vi måste fysiskt ta honom i armen, fysiskt lyfta bort honom, fysiskt ff ta handen om handen och jag anser inte att vi "odlat" orden för mycket och ordbajsat och vi står vid våra ord. Han är väldigt svart/vit - det går inte att ge en tum vika åt något håll - då slutar det i frågeställningar som aldrig tar slut.

Ja, mina tankar går åt hyper/uppmärksamhets-hållet och det skrämmer mycket samtidigt som vissa bitar passar in väldigt mycket andra inte.

Det blir väldigt långt det här känner jag och jag har varit på väg att skriva fler gånger men inte vågat.....Nu känner jag att en stor apparat håller på att dras igång (psykolog, logoped, ev resurs) och jag vet inte vad som väntar.....behöver råd och stöd. Har Domans bok om hjärnskadade barn men har inte kommit igenom den ännu. Finns något här att hämta för oss?

Mvh mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Jag förstår precis att du är orolig och att det är många känslor som far runt i magen nu. :? Personalen på dagis har larmat och det verkar som att du inte riktigt vet vad du tycker om det - om så är - så kan jag förstå dig.

Du skriver att tankarna går mot hyperaktiv. Tänker du då på AD/HD :?:

Jag skickar en länk här som går till norsk riksTV:

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/118952

Jag vet inte hur bra du hänger med på talad norska, men i programmet får du träffa en liten tjej som är bara tre år gammal. Hennes läkare hade givit föräldrarna rådet att skippa mjölk och gluten från hennes diet. Förändringarna var mycket stora, och positiva. :) Du får titta själv. :wink:

Det är många barn som mår bra av den kostförändringen - barn som det redan har larmats om men som inte har - eller kanske aldrig skulle fått - någon diagnos. Alltså inte bara barn som faktiskt har en diagnos. Detta ville jag säga till dig innan jag länkar till nästa ställe:

http://www.gfcfdiet.com/

Jag upprepar: det finns många fler barn förutom dem inom autismspektrat som mår bra av den här kostomläggningen. :)

PM;a mig om du vill veta hur man kommer igång med GF/CF eller om du bara vill veta mer! :)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej

Jag tycker och känner att detta borde utredas av någon som kan samordna instanserna. Det är tungt för föräldrar att samordna själv.

Börja med BVC, och kräv en utredning! Berätta att ni mistänker ADHD/Autism, och argumentera med det du berättar om här. Ni har mer än nog för att en utredning skall kunna påbörjas.

En utredning tar lång tid. Och i fall utredningen visar hjälpbehov, så tar det också tid att få på plats. Det börjar hasta lite, tycker jag. Det är inte länge till skolstart, och det är en helt annan femma än förskolan när det gäller barn om har anpasningsbehov.

IAHP har program som är riktad mot allt det som du beskriver här.
Frågan är om ni är en familj som passar för detta?
Det är tidkrävande, pengakrävande och kräver en självdiciplin utöver det vanliga.

Börja med att läsa boken What To Do About Your Brain Injured Child, det ger en pekpinn. Läsa gärna AWs krönika om min dotter Historien om Felicia.

Önskar du gå vidare, så guidar jag gärna.

Kram, Hege
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Kost och träning

Inlägg av inger »

När det gäller kosten finns det några enkla saker man kan göra på en gång, som är bra för alla barn.

1. Skippa vanlig komjölk. Människokroppen är inte gjord för att smälta den. Låt barnet dricka vatten och eller havremjölk i stället.
Ersätt med havremjölk/havregrädde i matlagning. Yoghurt och filmjölk kan man dock fortsätta med menar vår homeopat.

2. Se över all sockerkonsumtion. Då menar jag juice, sötsaker likväl som det smygsocker som finns i halvfabrikat.


Om du vill får du pm:a mig angående homeopat. Vi har en fantastisk homeopat, som dock inte behandlar barn under 8 år. Men hon är kostrådgivare också. Och det kan ju vara intressant att redan nu sätta sig i vad homeopati handlar om.
Jag ska också tillägga att det är tillåtet att före barnets åtta års dag anlita homeopat i Norge.

På vår homeopats hemsida finns det berättelser om barn som blivit avsevärt mycket bättre av homeopati.
Vår son är en av dem.

Jag kan också rekommendera att gå in på Vestibularis hemsida. www.Vestibularis.se
Det är ett bra alternativ om man inte har möjlighet att åka till IHAP.
Vestibularis kan i vissa fall tipsa om tränare på den egna orten om man har svårt att ta sig till Mönsterås.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Hej och tack för svar.
På fredag träffar vi förskolan för att gå igenom mer grundligt vad som är problem och vart vi/de vill nå i sitt arbete med Samuel.
På måndag träffar vi psykologen via BVC. Veckan därpå har vi tid med logopeden.

Angående kosten - Samuel dricker vatten och havremjölk. (Gillar inte söta drycker) Han var känslig i magen mot mjölkprodukter, "-omogna tarmar", dock ej allergisk - det kollades hos läkare, och vi uteslöt mjölk och körde havreprodukter helt ett tag och har nu börjat introducera saker som fil/youghurt, matlagningsgrädde, ost mm och nu är inte magen känslig iallafall. Men det kanske är värt att gå tillbaka till utan mjölk helt? Att utesluta gluten känns mer "tricky" men som allting annat så går det ju med bara man tar tag i det. Har havre gluten i sig? Är helt novis på det området? :oops:

Tack för råden.
Kram mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Gluten

Inlägg av inger »

Ja gluten finns i alla fyra sädesslag alltså även i havre.
Det är inte alls säkert att han är glutenintolerant.

Beträffande kosten, tycker jag att det viktigaste är att han inte dricker komjölk, vilket han ju inte heller gör.

Dessutom tycker jag att du ska ge något som heter mor Epa till honom, det är kapslar som innehåller omega 3 och omega 6 i rätt blandning.
Det handlar om livsviktiga fetter som hjälper till att öka barns koncentration.
Skulle han ha svårt att svälja kapslar rådgör med hälsokosten som kan hjälpa till med liknande preparat.
Detta är något jag verkligen kan rekommendera då jag ser hur det hjälper båda barnen, alltså inte bara min son med diagnos.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tillägg kosten

Inlägg av inger »

Gabriel äter en tablett som heter probion.
Den tillför magbakterieer som vi naturligt ska ha i magen men som inte alla har.
Probion hjälper till att bryta ner maten och gör tarmmiljön bättre.

Det är på inrådan av homeopaten han äter den.

Jag äter faktiskt också och det har hjälpt min mycket känsliga mage.

Probion hittar du också på hälsokosten.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Gluten

Inlägg av ulrikaj »

inger skrev: Dessutom tycker jag att du ska ge något som heter mor Epa till honom, det är kapslar som innehåller omega 3 och omega 6 i rätt blandning.
Det handlar om livsviktiga fetter som hjälper till att öka barns koncentration.
Skulle han ha svårt att svälja kapslar rådgör med hälsokosten som kan hjälpa till med liknande preparat.
Detta är något jag verkligen kan rekommendera då jag ser hur det hjälper båda barnen, alltså inte bara min son med diagnos.
Får jag bara hoppa in här? :oops: Är det någon skillnad på EPA och EYEQ?
Jag ger Eyeq till min son,men är det bättre med Epa?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Måste erkänna

Inlägg av inger »

Jag måste erkänna att i det här fallet är jag inte ordenligt påläst själv.
Vår homeopat rekommenderade att vi bytte från eye q till mor epa när den kom ut. Mor Epa ska verka effektivare, ha en bättre avvägning av de ämnen som behövs.

Samtidigt är det viktigast ett det preparat man ger barnet funkar.
Alla barn klarar inte att svälja kapslar etc.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Lite till trådkapning Här(hoppas det är ok)
Var inne och kollade på "vitaminvaruhuset" på mor Epa och där finns två olika sorter?En som ökade koncentration och en som ökade inlärning.
Vilken ska man ha?Funderar på att prova.
Ska väll tillägga att Jacob inte har någon diagnos.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

....hittade det själv.Den ena var för vuxna och den andra för barn/ungdom.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Här är en länk

Inlägg av inger »

Här är en länk som förklarar lite om mor epa.
http://www.halsans.se/?contentpage=show ... ri=9&id=60

Och som sagt var man måste inte alls ha diagnos för att ha stor nytta av de här kosttillskotten.
Jag ser att det gör min diagnosfria dotter gott. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Om havre. Nuförtiden säger man ju att glutenallergiker kan äta havre, för det innehåller extremt små mängder av gluten.

Jag tror också att det kan vara bra att utreda sonen. Det är flera saker där som hänger ihop. De sakerna kan bli väldigt svåra när ett barn börjar skolan. Har en vän med son som med liknande svårigheter som nu precis börjat ettan och det funkar inte bra. Lärarna klarar honom inte. Och det känns dumt att börja ändra på saker nu när skolan börjat. Men det är som det är.
Mamman har varit i kontakt med en del läkare innan, men det har bara rått henne att inte oroa sig. Han mognar nog tills skolan börjar. Men mamman säger att det verkar bara vara värre nu. Egentligen är ju inte han värre. Men i skolsituationen blir det så annorlunda.
Man ska sitta stilla och göra saker i en viss ordning...

Tänk hellre att det är bättre att veta i tid om allt är bra eller kanske inte bra, än att oroa sig och vänta. Tycker jag. :wink:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Det är ingen motsättning

Inlägg av inger »

Det är ingen motsättning mellan att sätta i gång en utredning
och at tbörja träna alternativt själv enligt de många tips som finns här.

Tvärtom.
Det är också bra att dokumentera vad man gör och vilka framstegen är.

Vår homeopat vars hemsida jag flera gånger hänvisat till skrev ner en ordentlig berättelse till försäkringskassan om alla åtgärder de gjort, när diagnosen avskrevs.

Det är viktigt att det vi gör när vi arbetar alternativt inte osynliggörs.

En diagnos gör att man kan söka vårdbidrag och få mer tid för barnet och barnets träning.
Det är viktigt att känna till.

Redan nu tycker jag att ni ska försöka få hjälp att ansöka om vårdbidrag.,
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "