Träna synen?!

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Träna synen?!

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Idag har det konstaterats att vår son (4,5 år) har nedsatt syn på vänstra ögat. Med högra ögat ser han bra. Kände genast att jag vill kolla mer er här på forumet innan jag sätter glasögon på hans näsa 8) . Kan vi träna upp hans vänstra öga - hur i så fall? Är oerhört tacksam för hjälp :D .

Kram!
Pia
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Det här kan jag tyvärr inte svara på, för det vet jag inte nog om.

Kanske någon annan IAHP-förälder, som har haft detta på sitt program??

Kram, Hege
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Tack Hege :D :!: Du är en guldgruva för det här forumet :heart: :!:

Vi hoppas på fler svar.

Är rookie på det här området - finns det någon (svensk) bok som handlar om just det här?

Pia
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Det måste ju bero på om huruvida det finns ett fel på själva ögat eller om synfelet är neurologiskt betingat. Är det det förstnämnda så hjälper ju inte "hjärnträning".
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej igen!

Nu har vi äntligen varit till ögonläkare (väntetid ca ½ år). Sonen såg mycket bra på högra ögat. Bättre än medeltalet hävade läkaren. På vänstra ögat såg han sämre. Dock inom ramen för vad som anses "normalt". Sonen har alltså brytningsfel. Ögonläkaren sa att felet inte ligger i själva ögat utan i hjärnan. Han fick glasögon som ska hjälpa till att korrigera brytningen. Den torde vara borta vid ca 10-års ålder.

Jag har surfat och sökt tips på "träning" men inte hittat. Går det? Var ska jag söka?
Tacksam för råd :D
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "