Är mitt barn hjärnskadad?

Vad är The Institutes for the Achievement of Human Potential - Institutet för uppnåendet av den mänskliga potentialen?
Låst
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Är mitt barn hjärnskadad?

Inlägg av Sagomamma »

Eller har mitt barn en skada i hjärnan? Denna fråga har tusenvis av föräldrar ställd sig själv inom loppet av ett barns uppväxt. Kanske har man inte använt ordet "hjärnskadat", men bara konstaterat, att något var fel. Mitt barn utvecklar sig inte som andra. Mitt barn agerar annorlunda än andra barn. Mitt barn är inte så snabb i sin utveckling. Mitt barn har svårt för att koncentrera sig.

Av LARZ THIELEMANN

Lyckligtvis blir några av dessa frågor besvarad av barnet själv, som efter en period inhämtar det försömda eller på annat sätt kommunicerar det rätta svaret till de sökande föräldrar. Det är som oftast begrundad tvivel, när en mor ställer sig själv frågan: "Har mitt barn en hjärnskada?" Och tyvärr blir alltför många av denna slags frågor inte besvarad i tid. Tiden går klockan slår.
Felles för barn med så olika diagnoser som spastisk förlamning, Downs Syndrom, autism och epilepsi samt ett otal andra är, at skadan sitter i hjärnan och inte i den eller dom kroppsdelar, vart man kan se at barnet er annorlunda.
Ett spastisk ben är et symptom på at det är någonting galt i hjärnan, och därför hjälper det inte att sträcka, massera eller operera det spastiske benet.
Ett epileptisk krampanfall är et symptom på at der er något galt i hjärnan, därför är det inte riktigt att dämpa hjärnans aktiviteter med medicin. Det hjälper möjligen mot anfall, men det medför ofta biverkningar och själva orsaken till epilepsien blir inte behandlat.
Ett barn med inlärningsproblem och sociale problem är också uttryck för att något är galt i hjärnan. Mangel på tidig stimulering kombinerad med fel ernäring har medfört tap av hjärnceller och färdigheter. Därför är det fel att ge barnet nervmedicin eller föra psykologisk terapi.
Den behandling som erbjuds här hemma, riktar sig enbart mot symptomen, och de diagnoser som ställs är ofta med till att misinformera föräldrarna i förhållandet till det helt elementära, nämligen att stort sett alla handicaps och betecknelser för utvecklingshämning skyldes att det är en skada i hjärnan. Den kan vara mycket allvarlig eller mycket mild, men problemen for det enskilda barn och familj kan vara alltöverskuggande.

Symptomer är och blir kun symptomer
Det finns över 300 registrerade symptombetecknelser i den västlige världens läkaretermologi. Tyvärr blir dessa betecknelser oftast hela förklaringen på barnets situation.
Alla diagnoser är ofta vetenskaplig dokumenterad i förhållande till symptomer och utvecklingsförlopp, och det föreligger precisa undersökelser och prognoser, som visar hur barn med just denna specifika diagnosen vill utveckla sig i framtiden, efterföljd av förslag till behandling, som ofta är av medicinsk karakter.
Dessa undersökelser och prognoser är imidlertid gjort på barn, som inte har genomgått ett neurologisk utvecklingsprogram och är därför ointressante i förhållandet till de barn, som t.ex. har följd ett intensivt utvecklingsprogram, som det IAHP erbjuder.
Föräldrar med barn som har en definerad beskrivning på deres barns problem i form av en helt bestämd diagnos, kommer ofta till Foreningen for Genoptræning af Hjerneskadede Børn og Unge och säger: ''Jammen, vi har jo et barn med X diagnose och med X diagnose är det inget hopp i fölga alla prognoser?''
Det är en klassiker.

Masser av hopp
Ifölge Foreningens nästen 4 års erfarenhet är det en klar tendens, at efter 1-2 år på IAHP's program är många prognoser gjort till skamme. IAHP säger det mer tydigt med 50 års erfarenhet.
Exempel: Professor, dr. med. Mogens Dam skriver i sin bok om epilepsi, att 90% av alla barn med ''infantile spasmer'', må förväntas att bli immobile och retarderade.
Föreningen har känndom till flera barn som följer IAHP's programmer, med diagnosen ''infantile spasmer'', som är allt annat än immobile och retarderade. Lika som många av "De Nye Børn" som blev spådd en tidig död på grund av en mycket sällan stoffskiftesjukdom, lever i dag i bästa velgående.

Därför är der bara étt sätt att evaluera ditt barn på:
Om ditt barn är tilbakastående på étt eller flera av följande områden, kan det vara tal om en hjärnskada:
• Syn
• Hörsel
• Fölelsesans
• Mobilitet
• Språk
• Finmotorik
Om så är fallet kan du kontakta Foreningen Hjerneaktiv eller The Institutes for the Achievement of Human Potential och rådföra dig om ditt barns problem.
Gå inte till telefonen – löp! Ring 00 45 70 20 60 97.
Låst

Återgå till "Information om IAHP och deras neurologiska utvecklingsprogram"