Matvrak

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
stieber
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 21:47
Ort: Stockholm

Matvrak

Inlägg av stieber »

Vad händer :roll: helt plötsligt äter Vincent DUBBLA portioner av allt :shock: vilket betyder 2 portioner gröt morgon, kväll t.ex :!:
Jättebra men undrar varför :-k Han har alltid ätit bra och legat mitt i "kurvan" hela tiden.
Någon som varit där :?:
:D
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag tycker att det går upp och ner... Det är bara att tacka och ta emot :D Rätt som det är så behöver de den där extra reserven :D Vad det beror på... hmm.. han tänker kanske växa några centimeter...

Jag har också ett litet matvrak :D Jonas (6 mån) äter:
en flaska välling till frukost,
lite banan innan förmiddagsluren,
en burk barnmat till lunch + 150 ml välling
en flaska välling till em-mellis
2 dl gröt med 1/2 mosad banan till middag
och nästan 1 hel flaska välling till nattslurk
utöver detta äter han dessutom en flaska välling kl fem på morgonen :oops: (jag fixar inte att neka honom mat då... även om jag vet att han ska klara sig till morgonen...)
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Saga har ätit massor av allt länge tycker jag... Funderade faktiskt på det innan idag, undras om hon kommer skjuta i höjden på alla kurvor nu :?:
Välling skulle hon kunna äta i det oändliga tror jag :shock: :roll: :!:

Ungefär så här ser hennes matdag vanligast ut:

08.30 :arrow: Knappt två portioner gröt
12.30 :arrow: Hel burk 8månadersmat + ca halv burk fruktpuré
15.00 :arrow: Hel macka med pålägg, frukt eller fruktpuré (ibland en portion gröt istället för macka)
18.00-18.30 :arrow: Hel burk 8månadersmat
19.30 :arrow: Natt"slurk" :roll: på 1 -1,5 portion fullkornsvälling

Eller... Är det så himla mycket egentligen när jag nu ser det så här... :?: Hmm... :? Vad tycker ni :?:
stieber
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 21:47
Ort: Stockholm

Inlägg av stieber »

Jo i den takt han äter nu sticker väl fötterna ut genom spjälorna vilken dag som helst :lol:
men okej ni hade ju också matvrak, Saga är väl yngre än Vincent :?: (datageniet har glömt profilen :wink: ) och de äter ungefär lika mycket, Vincent något mer men han är väl karl :wink:
På morgonen är han VRÅLHUNGRIG och nästan skakar och börjar tugga på bordskivan :shock: "only muscles" dock på den lilla sprintern med en liten kulmage :lol:
nej, ska inte klaga, han får gärna äta hur mycket han vill :D bara tacksam. Säkert som ni säger, han ska bli lång så han når upp till alla saker han inte får nå upp till :wink: envisare unge får man leta efter, så han ska väl växa av ren viljekraft :lol:
Idag hade han dragit sig upp till 3:e hyllan i skafferiet och hängde där i hyllkanten 1 meter ö.h. :shock:
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Sagomamma, jag tycker att din lilla Saga äter ganska normalt. Bra potioner :D :!: Vi ska (som sagt) bara vara glada över att de är matglada. Mata på tjejer! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Oj... Vad pinsamt... Som om alla bara VISSTE hur gammal Saga var genom att titta på bilden :oops: :roll:
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

äta

Inlägg av br »

Var glada att de äter! Mitt första barn har aldrig varit ngt matvrak, har ätit småportiner hela tiden och har aldrig haft några marginaler vid sjukdomar osv. lillebrorsan äter däremot som en galning! Han väger nu vid knappt ett års ålder ungefär som den stora gjorde vid två års ålder!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Är underbart när de äter men vår lilla så också så mycket så jag fick gå och fråga om hon kunde fått mask. Folk bara häpnade. Dessutom gick hon på extrakontroller för hon ligger runt två kurvor under standard och har trots sina 14 månader inte kommit länge än till 73 cm.

Mellan 7 1/2 och 12 månader år hon.

Morgon: 1 flaska välling
Frukost: 1 dubbel portion gröt
Skorpor, äpplen, etc etc
Lunch: 1 barnmatsburk + dessert
Skorpor, äpplen etc etc etc etc
Eftermiddag: 1 dubbel portion gröt
Middag: 1 barnmatsburk + dessert
Kväll: 1 flaska välling

Efter ca 13 månader så har det förändrats neråt (som det str i Barnaboken :D ).

Så mata på... :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"