Sluta med nattblöjan

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
azmeh
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 16 apr 2017, 15:11

Sluta med nattblöjan

Inlägg av azmeh »

Vår son har nyligen fyllt 3 år. Han har sedan 7-8 månader ingen blöja på dagen och det går hur bra som helst, väldigt sällan olyckor.
Nu känner både han och jag att det är dags att även sluta med nattblöjan. Han säger själv på kvällen att han inte vill ta på den och att han inte är en "bebis" (som lillasyster) :oops: Men hur gör man på natten med ett kurat barn? Han har helt kolsvart i rummet och vaknar fortfarande med väldigt blöt blöja. Han får också ca 2 dl välling för mys medans vi läser bok innan han ska sova. Den bidrar ju till kissandet på natten. Ska jag väcka honom innan jag lägger mig? Sätta pottan på rummet, men hur ska han se den? :)
Mamma till MM, född 27 jan 2017
Mamma till lillasyster M, född 29 aug 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sluta med nattblöjan

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nu minns inte jag det exakta svaret, så använd med fördel vår sök funktion här. Eller titta på klistrade favorieter eller liknande.

MEN, pojkar mognar senare vad det gäller kissa på natten och blöjan SKALL vara torr på morgonen typ en vecka eller så vill jag minnas innan man tar bort. En del försöker (så även jag) att kissa dem runt 23 när man själv lägger sig. funkar i vissa fall funkade inte så bra för oss. Önskar jag kunde ha tagit tillbaka den, för jag har ALDRIG varit uppe så många gånger om natten sen min son blev blöjfri för att byta lakan, ibland upp till 3 ggr/natt och jag tror vi hade så upp till 5-6 års ålder. :O

Nattkiss är en hormonell utveckling, inte att blanda ihop med dag kiss. Så därför behövar man ha detta i beaktande. Men läs runt här på denna fronten är mitt tips.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"