Tics!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Tics!

Inlägg av oakarin »

Hej igen!
Länge sedan jag behövde skriva men nu måste jag be om råd. Min nu snart 11-åriga dotter har haft en del småtics från och till. Det har varit lite smackande med tungan och småsaker som gått att ignorera. Hon har även haft ett behov av att stryka handen utmed väggar och dörrar. Ett tag var det lugnt men nu har hon börjat trumma med naglarna och knäppa med fingrarna. Enligt alla konstens regler har jag försökt att inte påpeka eller irritera mig men jag håller på att tappa förståndet! Jag har lite försiktigt frågat om hon trummar lika mycket på skolan och om någon har sagt något men det verkar var lugnt hittills. Stress och trötthet gör det värre. Är det bara att härda ut? Det här ständiga trummandet på bord, stolar och böcker är så enerverande att lyssna på men jag vill ju inte få henne att skämmas för det eller förvärra det! Tips, någon?
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tics!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag behöver fundera på denna lite om jag har ett bra svar. Min son är 12 och kan ha lite liknande saker för sig, att exempelvis gå runt och låta med allehanda ljud m.m. Han har också lätt att skaffa sig olika tics, dock är han också bra på "självreflektion".

SÅ första funderingen blir, har ni pratat lite om saken ihop, frågat om hon har någon ide om hur man kan tänka sig lösa detta? Ha något alternativ osv.... Jag rekommenderar ju ofta barn med ADHD dessa typ av bollar (hittade denna på en snabbsökning, men de jag har blinkar eller lyser inte https://www.partykungen.se/blinkande-ni ... fiEALw_wcB ) dessa är ganska balla att rulla ganska "hårt" mellan handflatorna som då distraherar från andra saker man fingar på. Men sen finns ju även fidget spinners m.m. Jag tänker "kanalisera" och ge andra alternativ som man kan leva med.
Men bäst är ju om man klarar att självreflektera och själv inse när något är "för" myckekt så att säga. Ni kanske kan prata lite avlsappnat runt saken och mest fråga henne hur hon känner om det, om hon har någon ide hur man kan hjälpa henne osv...

Men jag funderar vidare. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Tics!

Inlägg av oakarin »

Har försökt att ta upp det i lugn och ro några gånger, mest för att jag är orolig för att hon ska bli retad i skolan. Problemet är att hon blir fullständigt vansinnig eller ledsen då jag försöker prata om det. Hon menar att hon inte kan hjälpa det och att hon inte vill prata med det. Har även läst någonstans att det kan förvärras om man uppmärksammar utan man ska ignorera det så växer det bort. Börjar fundera lite på om man skulle kunna testa med lite extra magnesium i form av banan, det har ju en avslappnande effekt. Tar gärna emot tips om du kommer på något bra!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tics!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Med risk för att du nu då kanske inte gillar mitt svar.

Ponera att hon nu har Tics hela livet. Att detta faktiskt är något hon behöver leva med. Jag menar är det inte något som blir en "funktionsnedsättning" som påverkar hur hon lever sitt liv, ja då kankse det är lättare för er att hitta strategier hur man faktiskt lever med dem.

Barn är elaka, barn blir retade, andra retas. Jag tänker alltid med min son " jag kan inte ändra honom så han passar in och inte blir retad" jag kan bara utrusta honom med det bästa självförtroendet och självkänslan möjlig oavsett vad livet kastar honom. Poängen är att barn med bra självkänsla och självförtroende blir inte retade, oavsett vad de har för "Udda" egenskap. Så vi får nog helt enkelt jobba på dels oss själva, vi kan faktiskt bara ändra på oss själva och vår egen inställning. Det vi är mest rädda för har vi en förmåga att förverkliga. Så lägger vi för mycket energi på våra rädslor blir de ett faktum.
Men lägger vi vår energi på att jobba på vårt eget självförtroende och självkänsla, samt för detta till vårt eget barn, ja då har vi ju receptet för framgång, tics eller inte. Är du med?

Så mitt råd blir snarare att lägga focus där, och för att hjälpa dig på vägen finns boken med Petra Krantz Lindgren "med känsla för barns sjlävkänsla" DEN tror jag är något för er! Hon var tidigare här på forum också så hon är väl insatt i våra filosofier med. Jag har kört hennes bok som ljudbok med god framgång.

Så med den vinkeln så jobbar vi på med oss själva och slutar föra över våra egna rädslor på våra barn (säger detta med ALL värme, då jag själv var SVÅRT mobbad i skolan, med en son som inte heller blir juste behandlad och båda är vi HSP) och ger våra barn den absolut bästa självkänsla vi bara KAN ge dem, med alla deras fel och brister, härligheter och underbara saker. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Tics!

Inlägg av oakarin »

Tack för svar och ursäkta att jag skriver tillbaka så sent! Det har hänt väldigt intressanta saker här i sommar! Jag kom i kontakt med Anthony Williams böcker om kost och vad vissa livsmedel gör med kroppen. Vi plockade bort allt gluten och vips så var ticsen borta! Den här veckan är dottern på läger och är så illa tvungen att äta vad som serveras där (att skicka med funkar inte riktigt) och så är ticsen tillbaka! Hon säger själv att hon får svårare att fokusera och att hon inte ens vill läsa trots att det är hennes favoritsysselsättning. Det har varit både fascinerande och skrämmande att se hur mycket detta har påverkat! Hennes humör blir helt fruktansvärt dåligt och fingrarna trummar så hon nästan får ont i dem. Jag kommer självklart se till att hon inte äter gluten här hemma mer och att hon får ta med sig glutenfritt om hon hamnar i situationer där det inte finns alternativ.

Jag håller helt med om att vi ska rusta barnen med självförtroende! Man ska bli accepterad för den man är, punkt slut. I det här fallet kändes det dock som att hon led så otroligt av det, både mentalt och fysiskt. Hon hade nästan blåsor på fingrarna för att hon höll igång dem hela tiden. Känns väldigt bra, om än dock skrämmande, att vi hittade en lösning!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tics!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Vad OTROLIGT glad jag blir och höra att ni hittat en orsak och ett stätt att få bukt med det! Jag äter ju inte heller gluten och rekommenderar ju inte gluten till någon. Har även själv skrivit i böcker om detta på temat hälsa.
Har du möjlighet att även få intyg från läkare så hon får glutenfritt i skolan nu när den börjar? Eftersom hon själv märker och känner skillnaden har ni ju även motivationen där så det är ju supertoppen.

Tack rara för att du delar med dig, skall ha detta inlägg med mig för framtida frågor i detta med. :D :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
oakarin
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 11:29

Re: Tics!

Inlägg av oakarin »

Jag kommer att ta kontakt med skolan när den drar igång igen för att höra om det verkligen behövs ett intyg. Propsar de på det så får vi såklart ordna det. Det har verkligen fått mig att tänka till, jag jobbar själv inom skolans värld (gymnasiet) och det poppar upp elever i huvudet på mig där jag tänker att kosten ställer till det för dem! Gluten är ju inte enda boven utan socker, dessa ständiga energidrycker osv ställer verkligen till det i systemet! Otäckt!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tics!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag jobbar också i skolan och av min erfarenhet måste man ha intyg för barnens kost gällande gluten och laktos tyvärr. Själv äter jag inte heller gluten men för min del går det bra utan intyg, knepigt det där..
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"