Hjärnskakning?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MoaL
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 25 aug 2018, 19:33

Hjärnskakning?

Inlägg av MoaL »

Jag måste få skriva av mig, tror inte att det är nån fara men ändå.
Min son på 1,5 år ramlade in i vardagsrumsbordet i måndags och fick ett litet hack mellan ögonbrynet och ögat. Började blöda lite men fick ingen blåtira. I onsdags ramlade han ner från samma bord och landade på pannan. Blev röd och svullen direkt och en avlång bula som skiftar i rött och lite blått kom fram. Blev även lite blå vid näsroten. Blev lite orolig för hjärnskakning men han var som vanligt på morgonen efter. I fredags morse kräktes han en gång men var inte påverkad av de utan körde på som vanligt under dagen. Kan ju ha varit så att han ”lekte” för vilt så att vällingen kom upp. Idag lördag tyckte jag att han var varm så tig tempen på honom och han hade 39 i temp och fick en Ipren. 3 timmar senare ligger tempen på 38,9 och har fortfarande Ipren i kroppen. Han ser hängig ut men är inte snorig eller utan bara feber. Det var först nu jag kände att allt kanske hör ihop eller tänker jag för mycket? Nån som kanske kan lugna mig. Min man tycket som vanligt att det inte är något att oroa sig över
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjärnskakning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej MoaL, Tyvärr är ju de flesta av oss här inte utbildade läkare eller sjuksköterskor. Men oavsett skulle vem som helst ge dig rådet att ringa 1177 då de är utbildade för dessa saker.
Jag har tyvärr inte lugnande saker att säga och kommer inte heller spekulera i hemska saker för att skrämma upp dig. Utan anser att man ringer 1177 oavsett. Om han ramlade och var minsta lilla borta åker man alltid till sjukhus.
En gissning är även (då jag ändå jobbar med mycket just frågor som rör hälsa samt mycket första hjälpen m.m.) att 1177 kommer be dig att han besöker en läkare för säkerhets skull.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MoaL
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 25 aug 2018, 19:33

Re: Hjärnskakning?

Inlägg av MoaL »

tack för ditt svar! Jag har pratat med 1177 nu och hon sa att jag inte skulle vara orolig då han är som vanligt och inte märkt någon större skillnad på honom. Även om han spydde så var det inte inom 24 timmar efter slaget i huvudet och febern har inget med det att göra heller.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjärnskakning?

Inlägg av TorsMamma »

Åh, vad skön att höra och bra att du ringde tycker jag! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"