Stor oro kring att sluta med blöjan

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
malou.b
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 13:32

Stor oro kring att sluta med blöjan

Inlägg av malou.b »

Hej!

Behöver lite kloka råd...

Vår dotter blev 3 för någon vecka sedan och jag tycker det är hög tid att nu ta bort blöjan. Har flera barnskötare och förskolepedagoger i släkten som alla säger att jag inte ska pressa fram detta och att hon själv släpper den när hon är redo men jag vet inte om jag håller med. Det är ju ett allmänt problem i samhället idag att många barn inte släpper blöjan självmant utan har den långt i upp i åldrarna så jag vill gärna ta initiativet till detta.

Lilla A går jättemycket på både potta och toa. Vi fick tillbaka en massa blöjor från dagis för att hon mest går på pottan såväl på eget initiativ som när man frågar henne. Hon är glad och stolt när hon gör det. MEN när man försöker byta ut den mot trosor blir hon förtvivlad. Hon körde på eget initiativ blöjfritt i en vecka för några månader sedan. Hon var supertrotsig en morgon och vägrade blöja när pappa skulle byta nattblöja och jag ryckte in och sa till henne "men du behöver absolut inte ha någon blöja, vi går upp och hämtar trosor istället. Det här blir ju jättebra!". Hon blev tokförtjust och var blöjfri hela dagarna. Inte en olycka! Men så en dag vägrade hon trosor. Skrek och grät förtvivlat och bönade och bad under stor gråt att få blöja. Slet och drog i den. Rätt eller fel så blev jag rädd att det skulle bli ett tvång så hon fick blöjan tillbaka. Och nu häromdagen hade hon trosor ett tag och var jättenöjd men rätt som det var skulle hon ha på blöjan och jag sa med självklar röst att hon behöver ingen blöja. Och pratade om alla vi känner som inte har blöja. Men det blev stor förtvivlan. Hon satt i ett hörn i badrummet och grät och skrek och klamrade sig fast vid sin blöja. Nu har jag börjat säga varje gång hon går på potta eller toa "så skönt! Du behöver nog inte blöja nu". Nej, säger hon då glatt. Men när jag då säger "kom så går vi och väljer några trosor" så blir det samma förtvivlan. Häromdagen fick jag iväg henne till dagis i trosor. Det hade hänt en olycka vilket hon inte blivit särskilt stressad över men när jag hämtade henne hade hon vägrat trosor.

Tror bara det hänt en olycka en gång hemma och det gjorde jag naturligtvis ingen stor sak av. Oj, kisset ska ju vara i pottan. Nästa gång kommer det i pottan. Och jag litar på förskolan så jag tror inte att hon har någon traumatisk upplevelse i bagaget. Men även den veckan hon var blöjfri sprang hon ideligen till pottan och hade nog gärna suttit där och både ätit och lekt om hon fått.

Så HUR kan jag hjälpa henne. Är denna förtvivlan och "rädsla" naturlig så att jag bara ska vara lugn och självklar och "pressa" på trots hennes hysteriska gråt, eller är det ett tecken på att hon inte är redo? Hon har själv sagt att hon ska sluta på semestern :roll: (tror hennes kusiner som är i hennes ålder ska sluta då så att det är därför hon snappat upp det). Ska jag vänta till dess och då bestämt säga att nu är det semester så nu blir det trosor?

TACK!

MVH
Malou
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Stor oro kring att sluta med blöjan

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag anser ju att inget barn frivilligt "inte" vill bli blöjfri, men alla tar olika lång tid. Det jag vet säkert är att barn hittar just DIN akilleshäl och här har hon hittat din. Så därför säger jag så här: om du gör baksteg, kommer dottern göra framsteg. Du behöver inte pressa på utan ta det lugnt. Hon kommer släppa, ju mindre du hänger upp dig på detta desto mindre gör hon om du är med?

VI har många "bajstrådar" under barnafostran som du säkert kan läsa. Använd annars sökfunktionen. Här är exempelvis en tråd där det helt gått i baklås. :wink:

https://annawahlgren.com/forum/viewtopi ... 55#p354655
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"